close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Motor slaat plotseling niet meer aan (op LPG loopt hij wel)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste Lezers,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Gisterenmiddag begon mijn auto plotseling slecht te starten. Het bleek dat de motor na lang doorstarten (vanwege het "warme" weer) overschakelde op LPG en dan aansloeg. Wanneer ik dan terugschakel naar benzine slaat de motor af.
Op LPG loopt de motor dus wel, op benzine niet.
Vanmorgen starte de auto, vanwege de buitentemperatuur, helemaal niet meer.
Het lijkt dus in de benzinetoevoer te zitten. Als ik de auto op contact zet hoor ik de benzinepomp niet draaien (ik weet niet of dat normaal is omdat ik hier nooit op gelet heb). Ik heb de zekeringen gecontroleerd, deze zijn inorde. Omdat ik nu niet meer weet waar te zoeken heb ik allereerst 3 vragen :

- Waar zit de zgn. botsschakelaar ? (volgens het Haynes werkplaatshandboek is dit een rode knop bij het remvloeistof tankje, deze zit er bij mij echter niet)
- Wordt met de startonderbreker alleen de brandstoftoevoer afgeschakeld of ook de ontsteking ? (als de ontsteking ook uitgeschakeld wordt kan het probleem zich niet in de startonderbreking bevinden omdat de motor wel op LPG loopt).
- als ik de motortemperatuurzender simuleer d.m.v. weerstand zal de motor dan weer op LPG starten ?

Alle tips zijn uiteraard welkom, ik zou graag naar een garage gaan maar moet de motor eerst lopend maken.
Alvast bedankt !

Geplaatst door

Wout12312 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Trek even de zitting van de achterbank weg. Daar zit een dop die je los kunt draaien. Hieronder zit de toegang tot de tank. Als je de auto op contact zet moet de pomp inderdaad even gaan draaien, meestal met een hogere pieptoon. Je zou ook even op de dikke draden kunnnen meten of er spanning op staat maar waarschijnlijk is je pomp overleden. Belangrijk is om de benzinetank bij het rijden op gas toch minimaal voor een kwart vol te hebben. Naast dat ook regelmatig verse benzine er in dan start de auto ook beter.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Zit er nog wel genoeg benzine in de tank? Door de gecombineerde verbruiksmeter zie je het benzinepeil alleen even tijdens de start.

sgm 0

17 jaar

Dit is de botsschakelaar:

[url=http://img385.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img385.imageshack.us/img385/7524/...[/img][/url]

Om te zien of de benzinepomp werkt zou je deze slang:

[url=http://img385.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img385.imageshack.us/img385/7010/...[/img][/url]

Er even af kunnen halen en de auto op contact zetten. Als de pomp werkt komt er een sloot benzine uit de slang (dus hou daar rekening meer en hou de slang in een jerrycan of zo).

Richard9710 0

17 jaar

Goedemorgen,

Ik heb de spanning bij de pomp gemeten. Als ik het contact aanzet krijg ik een paar sec. 12 V op de dikke draden (groen & geel/groen).
De pomp hoor ik niet draaien, moet deze even hoorbaar zijn ?
Als ik de brandstofleiding bij de motor los maak komt er ook geen benzine uit.
Konklusie : pomp overleden ?

Wout12312 0

17 jaar

Het zou theoretisch de connector naar de pomp ook nog kunnen zijn maar ik denk echt dat het de pomp zelf is.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Mocht je de pomp zelf gaan vervangen. Het gat onder de achterbank is net iets te klein om de ring die de pomp op zijn plaats houdt er uit te krijgen. Dus eigenlijk moet de tank er onderuit. Maar als je het metaal een beetje inknipt kun je het gat groot genoeg maken. Dan is het verwisselen vrij makkelijk. Zorg wel dat je een nieuwe pakkingsring hebt (voor tussen de pomp en de grote ring. De oude kan wel eens wat groter worden als deze los is en dan krijg je hem niet meer op zijn plaats.

Richard9710 0

17 jaar

Iedereen bedankt voor de tips.
Ik ga maandag naar de dealer om een pomp te kopen / bestellen.
Kan ik de (zwarte) ring gewoon voorzichtig met een schroevendraaier losdraaien (tikken)?
Klopt het dat bij mij maar 1 benzineleiding aan de pomp zit (naast de stekker)? Of zitten hieronder nog meer aansluitingen ?
Mocht alles weer werken horen jullie het nog.

Wout12312 0

17 jaar

Hallo,

Ik heb de pomp vervangen met nieuwe dichtring (€ 150,- bij de dealer) ). Motor start nu weer :-)
De grote ring van de pomp losmaken is nog wel even lastig omdat deze in de loop der jaren vast gaat kleven. Inspuiten met kruipolie en voorzichtig lostikken dan lukt het wel.

Groeten,
Wouter

Wout12312 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.