auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: egr afdoppen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi

Hallo beste techneuten,

Is het een goede manier om de egr van een 2.0hdi 110pk af te doppen zoals op bijgaande link getoond is. Kan dit zonder problemen en zonder de motor naar de kl*ten te doen.
Is er eventueel een andere manier?
De uitleg is wel in het frans maar de foto's zijn wel heel duidelijk.

Groeten en alvast bedankt

Sam

http://images.google.be/imgres?imgurl=ht...

Geplaatst door

Sam231 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarom zou je dat doen dan? wat zijn de voordelen van dit afsluiten. Ik heb een 110 pk HDI van 2003 en vraag me af wat het resultaat zou zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben naar het antwoord.

KRG 0

16 jaar

[quote=KRG]Ik heb een 110 pk HDI van 2003 en vraag me af wat het resultaat zou zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben naar het antwoord.[/quote]
Neem een kijkje in het inlaattraject, schik niet............

Voor meer info, maak gebruik van de zoekfunctie [b]home| help| voorwaarden| zoeken[/b]

Een falende EGR, en de gevolgschade is hier wel het meest besproken onderwerp...........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Maar wat ik hier nu nog niet uit haal is :
Mijn 2.0 HDI 110 Pk loopt nu (bij 139.000 km op de teller) goed , heeft een verbruik van ong 6.0 ltr / 100km gemiddeld en rookt niet teveel. Is dat nu zinnig om preventief de EGR af te sluiten?
Zo, ja , wat voorkom je dan nu werkelijk. Waarom was het ding dan bedacht als het voor motor en milieu beter zou zijn om hem af te sluiten?

Ik wil graag het hele verhaal horen en niet alleen maar een verwijzing naar motoren met problemen en dan de EGR klep afsluiten als oplossing.
Maar er zullen vast meer rijders zijn die ook bij motoren zonder concrete problemen willen weten wat het nut is en wanneer je dit doet.

LIjkt me een zinnige vraag !

KRG 0

16 jaar

[quote=KRG]Maar wat ik hier nu nog niet uit haal is :
Mijn 2.0 HDI 110 Pk loopt nu (bij 139.000 km op de teller) goed , heeft een verbruik van ong 6.0 ltr / 100km gemiddeld en rookt niet teveel. Is dat nu zinnig om preventief de EGR af te sluiten?[/quote]
Gezien onze rijomstandigheden hier in nederland is het zeker verstandig de EGR vroegtijdig aan te pakken, indien mogelijk uitsluiten om problemen nu..... en in de toekomst, en hoge reparatiekosten te voorkomen.

KRG.

Ik ga niet nogmaals een heel verhaal tikken, er is in het verleden hier op de site meer dan genoeg over gediscuseert. Je hoeft google maar aan te klikken, genoeg leesvoer voor een heel jaar.........................

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Het kan zijn dat de HDI motor niet geheel af te doppen valt ZONDER storingsmelding.
De truc met het te boren gaatje in de afsluiting KAN dan soelaas bieden.

Voor de rest idd ff de zoekfunctie op deze site gebruiken.

Santa 0

16 jaar

Klaas gebruik even de zoekfunctie dan weet je genoeg. Voor de NOx is het slechter maar voor je motor veel beter.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Sam, proberen kan altijd, je motor kan er niet van stuk lopen. Hooguit dat je motormanagement een foutmelding gaat geven.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

KRG (en verder iedereen die is geïnteresseerd),

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Hier staat een hele verhandeling betreffende de ERG klep. Na een groot deel te hebben gelezen (het is echt een flink topic, dus heb niet alles gelezen) heb ik het idee dat het geen kwaad kan als ik dat ding bij mijn diesel ook afdop. Vraag is dan alleen, kan dat zomaar? Gaat bij mijn diesel (Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF 2002) na het afdoppen niet zo'n irritant lampje branden?

Richard9710 0

16 jaar

Ik heb nog een paar vragen , over de EGR kwestie: vooral aan peugeot Technieker en andere Peug specialisten.

Ik heb een 406 HDI 2.0 van 110 Pk gekocht (bj 2003) met 111.000 km op de teller. Hij was veel voor korte afstanden gebruikt . 6 km heen en 6 km terug, met in de weekenden wat langere ritten soms. Hij was erg lui en niet vooruit te branden. Nu bij 139.000 km en ook een aantal langere ritten in Nederland max 125 km/u en tevens ook 4000 km vakantie verkeer met meest vouwwagen naar Frankrijk rijdt hij stuk beter. Redelijk zuinig en geen rookpluim.

1 Afdoppen EGR: Nu zinnig (om problemen te voorkomen zoals oude topic 268700 aangeeft )?

2 Kan dit bij 406 110 pk HDI van 2003 (zonder roetfilter) straffeloos of zit er al meer check op zodat lampjes gaan branden ?

3 Wat kost dit afdoppen.

4 en hoe weet je of het inlaat deel al is vervuild door roet afzetting ?

5 Zijn Peugeot HDI's net zo gevoelig voor vervuilde EGR klep als de VW /Audi / Ford ?

6 Het deense spul waar Siem Bijman over spreekt, is dat beter en wat kost dat ?

KRG 0

16 jaar

Ok Pieter,dan veronderstel ik dat het moet gebeuren zoals de fotos op bijgevoegde link?

Bedankt voor de reacties

Sam231 0

16 jaar

Afdoppen kan je grotendeels (nooit helemaal) ook elektronisch doen bij een HDI. Volgens mij doen de meeste getunede programma's (dus bij het zgn. chippen) dat sowieso al.
Auto zal in het middengebied van het gaspedaal (dus niet volgas, maar de middenstand) feller aanvoelen, en het voorkomt zoals gezegd mogelijke schade.

Bij de hele vroege HDI's werkt de EGR net zoals bij veel conventionele diesels met een losse vacuümpomp. Afhankelijk van type/model/merk is het dan een kwestie van óf de stekker eraf (en een weerstand ertussen als je een storingslampje krijgt) óf hetzelfde + constant 12V erop.

kakanox 0

16 jaar

Ik heb van een Innovam HTS-autotechniek leraar gehoord dat je vacuumslangetjes niet moet afsluiten dus dat je de klep moet laten werken maar alleen de bypass moet dichtmaken met het op de afbeelding getoonde plaatje. Zo laat je de computer denken dat de egr nog werkt maar in feite laat hij niks meer door en zo voorkom je die foutcodes.
Ik hoop dat iemand hier iemand aan heeft

tito1984 0
badge

16 jaar

[quote=tito1984]Ik heb van een Innovam HTS-autotechniek leraar gehoord dat je vacuumslangetjes niet moet afsluiten dus dat je de klep moet laten werken maar alleen de bypass moet dichtmaken met het op de afbeelding getoonde plaatje. Zo laat je de computer denken dat de egr nog werkt maar in feite laat hij niks meer door en zo voorkom je die foutcodes.
Ik hoop dat iemand hier iemand aan heeft[/quote]
Kan je dan niet inderdaad beter in de computer de boel afsluiten?

kakanox 0

16 jaar

dit werd mij ook afgeraden door hem, maar waarom weet ik niet meer

tito1984 0
badge

16 jaar

Kan je dat eens uitzoeken? Ben wel benieuwd...

kakanox 0

16 jaar

dat wordt moeilijk omdat ik hem niet meer zie ik was daar voor een praktijk week en nu heb ik ergens anders praktijkexamen woensdag

tito1984 0
badge

16 jaar

[quote=tito1984]dit werd mij ook afgeraden door hem, maar waarom weet ik niet meer[/quote]
Stijging van het NOx gehalte in je uitlaatgas. Is het milieu net zo blij mee als jij met een stijgende brandstofprijs....

EGR-klep met een plaatje afsluiten zorgt voor storingsmelding.

Wat wel eens gedaan wordt (om de ecu om de tuin te leiden) is het boren van een klein gaatje in het afsluitplaatje. Hierdoor komt er nog een beetje damp doorheen waardoor de ecu denkt dat alles nog gewoon werkt.
De grootte van het gaatje zal een kwestie worden van uitproberen maar zo'n 5-6 mm wil soms al voldoende zijn.

De egr afsluiten dmv de software doet eigenlijk hetzelfde. De klep wordt dan namelijk ook NIET GEHEEL afgesloten.

Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Santa 0

16 jaar

Maar goed, met alleen zo'n plaatje met gaatje zal de klep ook doorlaten juist bij vollast als dit niet nodig is.

Softwarematig kan maar als je klep al zo vol met troep zit heeft dit niet veel zin, deze zal dan toch deels open blijven staan.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.