EGR probleem met een 406 2.0HPI.
Melding op display van emissiestoring en MIL lampje gaat aan.
Motor houdt in en loopt niet mooi.
EGR klep en inlaathuis is al verschillende keren schoongemaakt.
Probleem lijkt dan even weg,maar komt dan weer terug.
Foutcodes :P0406 en P1162 staan systeem opgeslagen.
Na wissen komt P1162 gelijk weer terug.
Weet iemand een oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor tekst staat er bij de storingscodes ?
0406 is m.i. sensor stand egr klep, die komt dus niet overeen met wat de motor ebe berekend of het signaal komt niet door omdat potentiometer op egrklep stuk is of bedrading ervan is stuk. controleren dus
1162 is m.i stand smoorklep. Dit heeft denk ik met elkaar te maken. Dit is een zogenaamde lamda 2 motor.
Maar hij draait niet altijd op lambda 2 soms draait hij ook op lambda 1 afhankelijk van de rijomstandigheden.
Op lambda 2 gaat de gasklep helemaal open en heeft hij veel egr. De stand van de gasklep moet dus overeenkomen met de stand van de egr klep. 1162 komt er het eerst in, dus ik denk dat het inleren van de smoorklep misschien eens uitgevoerd moet worden. Is deze nog schoon genoeg om vrij te kunnen bewegen ??ander reinigen want door het vele egr wat deze motor heeft wordt alles wel heel vies en koekt soms dicht.
Inhouden doet hij altijd wel een een beetje (op lambda 2). Verder is het misschien verstandig om ook de bedrading van de smoorklep te controleren.
Wat we ook weleens voorgehad hebben is dat het inlaatspruitstuk gewoon helemaaldicht gekoekt zat, in dat geval hebben we het hele inlaat spruitstuk verwijdert en handmatig schoongemaakt.
Forte heeft ook veel ervaring met het reinigen van motoren.
Succes PT nieker
Ik heb gelukkig helemaal geen ervaring met deze motoren en dat wil ik graag zo houden.
Kijk anders eens op het citroen forum of stel je vraag daar eens. In Nederland schijnen er maar 70 van verkocht te zijn bij peugeot maar bij citroen veel meer. Die weten denk ok meer. Ik heb er 2(teveel) in onderhoud.
John, hoe staat het met het probleem?
Auto moet (weer) nog terugkomen voor verder onderzoek.
Laat zeker weten hoe het verder gaat!!!
[quote=oldtimer]Ik heb gelukkig helemaal geen ervaring met deze motoren en dat wil ik graag zo houden.[/quote]
Wilt u dan echt helemaal niets bijleren over dit prachtige stukje techniek mijnheer oldtimer ??
Pt nieker
Dat zal nu met die nieuwe BMW motoren vanzelf wel komen denk ik alhoewel die hebben gelukkig weer geen UGR.
John, hoe is het met je prachtige HPI ?
PT nieker
Staat met nieuwe EGR klep en Gaskleppotmeter(kwam er nog bij) bij dealer!!!!!
Rijdt niet meer harder dan 30km/h.
Ben dat HPI spuugzat , dealer gaat er (met tegenzin) naar kijken.
Oldtimer heeft gelijk!!!!!!!!!!!
wat houdt HPI eigenlijk in?
Op mijn beste Frans: Haute Pressure Injection ofwel benzineinspuiting onder hoge druk.
Dank voor de uitleg....
...en john....veel succes toegewenst!!!
gr. peter
Sorry voor de late reaktie,maar was deze ... bijna weer vergeten.
Uiteindelijk is het gasklephuis ook nog vernieuwd (was defect) en alles weer ingeleerd rijdt nu weer.
Weer dure les in wat niet moet verkopen ook al ziet het er "mooi"uit.
Groeten John
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar