close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: EOLYS DPX 42 laten vullen,dealer krijgt de tellers niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 hdi

Hallo ik heb een Peugeot 406 2.2 hdi 136pk met fabfilter.

Ben naar de dealer geweest omdat hij 2 foutmeldingen had, melding 1 Anti poullution fault en melding 2 diesel fault additive fault,

Fout melding diesel fault additive fault, gaf hij bij aankoop van onze auto vorig jaar al, ik dacht gaat wel een keer weg we hebben geen euro boom in de tuin staan, maar toen ik de anti poullution fault kreeg ging de auto in de noodloop.

Wat bleek, de druk verschil slangen die de druk voor en na de fabfilter zitten waren compleet gesmolten, en de pakking tussen de kat en het fabfilter was lek.

Ik heb de kat en fabfilter gedemonteerd en het fab-filter heel goed gereinigd, mag niet maar toch gedaan zat echt goed dicht, alles netjes gemonteerd met andere slangen en nieuwe pakking.

Vandaag naar een Peugeot dealer geweest, die zonder waar ik gelijk terecht kon zonder afspraak echt top, die heeft de eolys gevuld en de anti poullution fout melding gewist denk ik want die komt niet meer terug.

Alleen het vreemde van de Dealer is, hij krijgt de tellers niet op nul, hij kan ze niet resetten, ik weet dat je als een nieuw fabfilter aanmeld dat hij dan ook de tellers op nul zet, maar dat lukt hun niet.
Volgen hun is de computer van de Eolys kapot, hij krijgt geen verbinding met de ecu van de eolys tank heel vreemd.

gaat mij een nieuwe ecu kosten van dik 200,- euro, ik vertrouw dit niet want volgens mij moet het resetten geen probleem zijn.

Ik vroeg aan hem toen ze klaar waren is het gelukt, nee, is hij nu uit de noodloop kan ik er weer normaal mee rijden zei hij nee.

Het vullen en resetten was afgesproken voor een bedrag van 139,= euro wat normaal is, alleen het duurde wel heel lang, ze hebben er meer werk aan gehad en gedaan, maar als je dat gaat doen laat de klant dat even weten want die moet later meer betalen was maar 23 euro maar is toch niet netjes.

Begrijp ik ook wel, want ik heb 2 rechterhanden kan alles bijna zelf, ik zei nog heb je de eolys op voorraad ja, ik zei nog het onderdeel nummer EOLYS DPX 42 : Ond. nr. 9979.95 van 5 liter wat blijkt nu op mijn rekening hebben ze 3 zakjes van 1 liter gebruikt handig he, dan ben je wel langer bezig haha.

dat vind ik nog niet zo erg, maar hij wil de auto een dag hebben en de ecu vervangen, en de bedrading nakijken omdat ze de tellers niet kunnen resetten, dat gaat mij wel meer dan 200,- euro kosten.


Nu het alle mooiste ik reken netjes af, en we stappen in de auto rijden weg, ik hij rijdt weer zoals hij hoort, niet meer in de noodloop terwijl hij zei, nee het is niet gelukt om hem uit de noodloop te krijgen heel vreemd allemaal.Dus ik heb natuurlijk geen vertrouwen meer in die dealer.

Ik ben wel bij dat hij weer super rijdt maar hij blijft nu nog een foutmelding geven wie kan mij helpen aub.

de enigste melding die ik krijg is diesel fault additive fault, dat komt natuurlijk omdat hun de tellers niet op nul kregen,

Wie heeft een diagnose apparaat en kan mij van die foutmelding afhelpen, want anders kan hij niet regeneren en zit mijn roetfilter weer snel vol..!!

Ik hoor graag van jullie.

vgr


Rene.

Geplaatst door

fun break (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerst eolys vullen gebeurt naar mij weten met een speciefieke zak
anders heb je een fles van 3 liter waar je deze overnevelt in de tank
via de laptop kun je in het systeem zien hoeveel ingespoten is om zo via tabel achter te komen hoeveel liter er in moet
te veel is namelijk ook niet goed

tweede heb ik gehad bij een 307sw daar kon ik niet in de additief eenheid
spanning en bedrading gecontroleerd bleek inderdaad dat de eenheid kapot was
noodloop kwam door storing anti poullution fault
bij het wissen is de noodloop procedure ook weg
blijft resetten van teller over

weet niet als hij aangaf dat eenheid niet reageerd
of dat wel reageerd maar niet op nul komt
inderdaad met reparaite roetfilter vervangen kan de teller ook naar nul gaan

stuur even je laatste 8 cijfers van je vin number door
kan ik kijken hoe je de bedrading moet controleren en waar hij zit
foutmelding gaat het beste en snelste weg met pds (peugeot diagnose systeem, cq laptop van dealer)
universele tester kunnen belangrijke dingen wel uitlezen en bekijken maar niet reseten
zo is inleren van sleutels met universele volgens mij ook niet te doen

Hoi bedankt alvast voor de moeite, ik mocht tijdens het vullen enz niet kijken dat is tegenwoordig verboden haha, daarom heb ik het niet op garage's.

Hier heb je de laatse 8 van mijn vin nummer, 81360500.

Wat bedoel je met eenheid kapot, de printplaat die in de Eloys tank zit.?

vgr. Rene.

fun break 0

14 jaar

werner, dat verhaal over die tabel en teveel additief is ook niet goed moet je mij eens uitleggen. al vul je die additieftank iedere dag bij tot de rand, hij gaat echt niet meer inspuiten. resetten bij zo'n 406 kan wel eens een hardnekkig klusje zijn. een aantal keer proberen, en na de reset de accupool een half uurtje losleggen bied vaak wel uitkomst. ik heb echter ook wel eens zo'n ebe'tje van het roetfilter moeten vervangen.

harry4203 2655
badge vip badge

14 jaar

Hallo Harry weet jij soms iemand die mij kan helpen met dit probleem of iemand die een uitlees apparaat voor peugeot heeft, een garage of een echte hobby man.

Ik wil omdat mijn kinderen school vakantie hebben lekker naar het strand als het goed weer is, en dagjes uit, op vakantie dat gaat toch niet lukken vanwege die fijne euro.

Maar ik durf het niet aan om er veel km mee te maken, dus ik zoek iemand die mijn 406 kan resetten, heb zelf ook gelezen op een site dat tijdens het resetten de tankdop er 5 sec of meer in een minuut er af moet, dat helpt ook zeggen ze.

Nach dem Erneuern des Additivtanks oder Auffüllen des Additivs muss der Parameter "ADDITIVMENGE 2" zurückgesetzt werden.
Mit dem Examiner das Steuergerät "Kontrolle Dieselkraftstoffzusatz Marelli" auswählen. Über die "Aktive Diagnose" die "Konfiguration" anwählen, "Auswechseln STeuergerät" in dr "Aktiven Diagnose" starten. Zur Rücksetzung "Additivmenge 1" unverändert eingeben. Der Parameter "Additivmenge 2" wird auf "0" gesetzt . Danach mit dem Examiner aus dem Steuergerät aussteigen und innerhalb einer Minute den Tankdeckel für länger als 5 sec. öffnen und dann wieder schließen.

Hoor graag van jullie.

bedankt alvast.

vgr
Rene

fun break 0

14 jaar

Waar zit de ebe van het additief tankje als ik vragen mag, en de ebe van het roetfilter dan.

Kan ik kijken of de draden heel zijn, en kijk ik de draden van de vulpijp sensor ook na, of de sensor in de vulpijp is kapot?

Of de hoeveelheid sensor in de additief tankje is kapot, dan kan je de tellers ook niet resetten of wel.

Maar de dealer zei dat ze niet in de ecu van de additief tank konden komen, ecu defect nu lees is dat deze dingen normaal echt niet stuk gaan.

vgr

Rene

fun break 0

14 jaar

Het EBE voor additief zit bij 406 zo'n beetje achter het dashboard kastje binnen in de auto. Is een zwart kastje van ca. 5 x 8 cm.
Er ontbreekt dusdanige info dat het op afstand moeilijk te beoordelen is of het additief EBE defect zou kunnen zijn. Het kan gebeuren, maar is toch redelijk uniek, althans.... dat is mijn ervaring.
Harry geeft al aan dat het bij 406 lastig kan zijn om de teller te resetten en het spulletje weer werkend te krijgen en dat ben ik met hem eens.

hans4074 0
badge

14 jaar

Hoi Hans bedankt voor de info, als ik hem dan terug brengt naar de dealer en die plaats er een nieuwe ebe in voor de additief dan ben ik dik 200,- euroos lichter en dan kunnen ze nog waarschijnlijk
de tellers niet recetten, dat lijk mij niet wijs, zonde van mijn geld.

Daarom zoek ook een goede monteur of garage die dit soort problemen vaker hebben gehad, en die niet even een nieuwe ebe monteren en dan zeggen ja sorry maar dat was het niet.

Dus ik zoek een goede monteur die mijn 406 wil na kijken, wil er natuurlijk gewoon voor betalen ook al moet er 200km voor rijden maakt mij niet uit.
Kan veel zelf, maar met al die electronica heb je toch goede uitlees app,software nodig.

bedankt alvast voor je moeite.

vgr.

Rene.

fun break 0

14 jaar

Het verhaal van de stimulatie/activering zou je kunnen proberen, maar denk niet dat het gaat werken omdat je aangeeft dat ze de 2de teller niet op 0 krijgen.
Het activeren is eigenlijk niet veel anders dan het systeem "laten weten" dat er getankt wordt doordat de tankdop verwijderd wordt en er brandstof bijkomt. (in de tandop en bovenaan vulhals, zitten contacten in de vorm van 2 magneten in de zijkant van tankdop en een soort voelertje/sensor die de magneetkracht "voelt")
Je rijdt naar een tankstation, motor uit en van contact, verwijderd de tankdop, tankt minimaal 15 ltr brandstof, zet de tankdop er weer op, zet op 2de contact, 3 minuten wachten en dan pas starten.
Dit activeringssysteem geven ze eigenlijk aan om toe te passen bij 307, maar je kunt het proberen want is eigenlijk niets anders dan tanken.

hans4074 0
badge

14 jaar

Hoi Hans ik ga dat probreren, van die tankdop met de 2 magneten dat weet ik heb ik al nagekeken die zitten netjes in de dop. ze vertelde mij dat ze de tellers niet konden restten omdat ze niet in de ebe of ecu van de additiefe konden komen, door draadbruik of een defect daaraan vandaar dat de die willen vervangen, zonder enige garantie dat dan verholpen is.
Je kan toch ook in de hoofd ecu een nieuwe roetfilter aanmelden, of moet dat in de ecu-ebe van de roetfilter?
Wat ik heb gelezen heb je toch 2 tellers, parameters die ze op nul moeten zetten, recetten.
Ik ga het proberen, net zo als de accu pool er een half-uurtje eraf te halen.
Wie weet.

Toen ik de autokocht zat er een handsfree-set in, allemaal zeer rommelig aangesloten, in en bij het dashbord-kastje, misschien dat de stekkers of kabels niet goed op de ebe van additief zitten aangesloten, of krijg je dan meer foutmeldingen.


Bedankt voor de tips.

vgr.

Rene
Hij rijdt nu goed met alleen 1 foutmelding die krijg je naar een paar meter rijden diesel fault additive fault.

fun break 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.