Hallo,
Mijn probleem betreft een doordringend fluitend geluid aan de riem die de dynamo en de waterpomp aandrijft. Het wordt niet veroorzaakt door slip omdat de riem getand is. Mij is verteld deze riem eens in te vetten. Dat heb ik inmiddels gedaan, waarna het fluitgeluid even niet hoorbaar was. Een paar minuten later keerde het echter terug. Het fluitgeluid stijgt in toonhoogte wanneer het toerental van de motor eveneens verhoogd wordt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vernieuw de V-snaar maar,als deze langere tijd geslipt heeft ligt deze te diep in de poelie's en heeft stellen geen zin meer.
Hans
Zoals ik al zei is de kans op slippen van de riem uitgesloten omdat het een getande riem is en geen V-snaar. Ik ben inmiddels bij de dealer geweest. Die vertelde mij dat het fluitende geluid kan duiden op een versleten dynamo of een te strak gespannen riem. De riem kan daardoor inderdaad te diep in de poelie's komen te liggen. Zal de riem in eerste instantie eens minder strak afstellen. Nog bedankt voor de reactie.
Jan
20 jaar
De V-snaar in mijn 205 (1.4XS 1989) drijft alleen m'n dynamo aan. De distributieriem (enigste getande riem) gaat van de krukas naar de nokkenas via waterpomp en spanrol. Je kan zonder problemen de V-snaar loshalen en de motor starten (dan laad alleen de accu niet bij) als het geluid er dan nog is ligt het niet aan de dynamo (lagers) maar aan versleten lagers van de waterpomp en/of spanrol.
succes,
Martijn
20 jaar
Beste Jan,
Wat bedoel je met getande riem? heb je het nou over de distributie riem of de multiriem voor de dynamo.
Hans
Ik bedoel de multieriem. Deze drijft inderdaad alleen de dynamo aan. Enigszins verwarrend dat ik het over een getande riem had. Dit moet normaalgesproken bij een 205 1.4i een gladde v-riem zijn. Dat is te zien aan de vorm van het loopvlak van de poelie's (v-vormig en niet getand). Bij mij was echter een getande v-riem gemonteerd. Misschien verklaart dit het fluitende geluid. Bedankt allemaal voor de reacties.
Jan
20 jaar
Nou Jan, ik heb nu een getande multiriem (of V-snaar, what's in a word, nog steeds op 205 1.4XS) en de vorige die ik had was glad (V-vormig) en beide gaven geen geluid. Ik denk dat het getand zijn of niet fabrikant afhankelijk is, ik kan me niet voorstellen dat dat verschil jouw geluid kan geven. Wel het afgesleten zijn van de riem (zoals genoemd hierboven).
Ik zou bij twijfel gewoon een nieuwe multiriem kopen, deze zijn om en nabij de ¤ 10,- (is te doen) en in een 15 minuutjes vervangen.
Succes weer
Martijn
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar