Als ik een half uurtje rijd en daarna voor een stoplicht of file sta, loopt de motortemperatuur snel op. Tot 100/110 gr. in het rood dus.
Nu werd mij verteld dat het misschien de termostaat was. Kan ik dit zelf controleren? Of zou het iets anders zijn?
Koelvloeistofniveau is prima, koelvan slaat ook aan en koelt ook als de motor niet draait (sleutel op contact), maar als de motor stationair draait kan die het niet koelen.
Iemand goed idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja de thermostaat is te controleren als je thermostaat eruit haalt in warm water +60graden moet hij open gaan,zoniet dan is hij stuk.ps kijk in een vraagbaak van peugeot 205 voor demonteren
He gerard, weet jij zo in welke vraagbaak (liefst nederlands) de 205 gti behandeld wordt? Ik kan er namelijk alleen exemplaren vinden zonder gti beschrijving
20 jaar
Als je de motor koud start moeten lange tijd de slangen opde radiateur nagenoeg koud blijven, als de motor (volgens de meter in het dashboard ) warm wordt moeten zij op een bepaald moment warm wordn.Dat is het moment dat de thermostaat open gaat.Blijven de slangen nagenoeg koud,dan loopt je temperatuur inderdaad op en zit je thermostaat (in dichte toestand)vast.
Vervangen is een kwestie van thermostaathuis opendraaien(twee M8 boutjes geloof ik),oude er uit halen ,nieuwe(inclusief pakking) er in ,het systeem bijvullen met koelvloeistof en middels de ontluchtingsnippels ontluchten.(op de kachelslangen en een M6 imbusboutje bovenop het thermostaathuis.)
kijk je heb hier het antwoord van een expert,succes gerard
20 jaar
Heb die slangen gecheckt, maar volgens mij worden ze toch flink warm. Zou kunnen komen van de temperatuur onder de motorkap. Iemand nog een idee wat het kan zijn?
20 jaar
Arjen,
Als Bovenste slang naar de radiateur toe zo warm wordt dat je hem bijna niet vast kunt pakken, dan ligt het niet aan de thermostaat. Blijft hij lauw tot warm,(dus wel beet te pakken) dan gaat de thermostaat niet ver genoeg open. Dat betekent een nieuwe. Zijn overigens niet onbetaalbaar. Wordt die bovenste slang wel heet dan kan de radiateur vervuild zijn. Is de koelvloeistof helder, of zit er roest in? Bij roest, koop dan maar een nieuwe, en het motorblok goed spoelen. Geen roest? Er zijn middeltjes in de handel waarmee de radiateur gereinigd kan worden. Succes is niet altijd gegarandeerd, maar het is het proberen waard.
gr
Cees
20 jaar
Ik heb het ook eens gehad, en toen had de waterpomp geens schoepen meer dus verpompte die nix meer waardoor je temp. oploopst.
Ik heb het ook gehad, alleen toen was alleen het contact
kapot die de radiateur aanslaat. Deze hoort aan te slaan
als de motorwarmte boven de 92 graden komt.
20 jaar
Zou kunnen wat Rob zegt. Koeling is heel belangrijk voor dat GTI blok. Zie je eigenlijk al hoe vol dat 't allemaal gebouwd is als je de kap open doet.
20 jaar
Ja, ga er binnenkort ff mee bezig.. en ja, heb uiteraard gezien hoe vol het is onder de kap. Dat maakt werken niet makkelijker, maar goed.. we zullen zien.. :)
20 jaar
Er zit bij de radiateur een weerstand die ook de twee standen regeld (lijkt op een condensator) die willen ook wel eens doorpiepen.
Dat thermocontakt zit in de radiateur geschroefd. Door de warmte wil die stekker wel eens wegsmelten.
Heb je de originele radiateur er nog in zitten? Dat is er een van koper. Na verloop van tijd kun je met een schroevedraaier alle lamellen eruitsteken tgv corrosie. Ik had die van mij vervangen door een van alumilium
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar