Peugeot 406 1.9 TDI: Hangend toerental?

Bouwjaar: 1998

Sinds korte tijd heb ik alleen met een koude motor last van een hanged toerental.
Op het moment dat ik gas geef en wil koppelen, dan komt het toerental heel langzaam terug. Ik merk het ook aan mijn gaspedaal, wat gewoon in de stand blijft staan, en langzaam weer terug komt.

Dit probleem heb ik eerder gehad, echter na een kleine beurt was dit verdwenen. Aangezien ze toen alleen olie hebben vervangen (volgens mij althans) dacht ik dat het dit keer weer aan de olie zou liggen. Na vervangen van de olie bleek niets minder waar....

Kent iemand een dergelijk probleem? Zo ja, wat is hier de oplossing van?

De auto is een Peugeot 406 TDI.

Overigens: soms heb ik wel eens het idee dat de turbo kapot is, of maar half werkt. Hoe merk je dat je turbo stuk is?

Snuffel11005

Geplaatst door Snuffel11005 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

RAH (0), 20 jaar geleden

Loopt de gaskabel niet te stroef, of wellicht blijft deze ergens achter hangen. Probeer eens bij een koude stilstaande motor het gas in te trappen en dan zien of deze ook langzaam terugkomt in de "stationair" positie. Dan ligt het probleem waarschijnlijk tussen je gaspedaal en de gasklep. Misschien de kabel even met wat olie inspuiten. Kijk ook even of de bekleding bij je voeten niet tegen het gaspedaal ligt waardoor deze mogelijk blijft hangen.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Op je brandstofpomp zit een soort van demper die er voor moet zorgen dat de gashevel niet in een keer terugvalt,om de motorsteunen te ontzien.Deze willen nog wel eens blijven hangen.

Snuffel11005 (0), 20 jaar geleden

Ok bedankt, ga ik nakijken.

Dan nog de vraag: hoe zie ik dat mijn turbo al dan niet stuk is?
Momenteel houdt de auto heel erg in met optrekken, en ligt de top lager dan normaal. Ik kom wel na heeeeel veel moeite aan de 160, maar dan moet ik echt bergaf - wind mee hebben.
Ook optrekken gaat gewoon langzamer dan voorheen, dus ik denk: turbo stuk.
Of kan er meer aan de hand zijn?

T luteijn (0) PRO, 20 jaar geleden

Kijk eens of de gasgevel op op de pomp op volgas komt als je het gaspedaal op plank trapt.(bij contakt uit)

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Turbo komt bij Peugeot bijna niet voor,luchtfilter brandstoffilter of pomptiming is meer voor de hand liggend.Kijk eens even of hij in z'n 3e versnelling nog wel op een toerental van 4750 tot5200 komt, volgas dus.

Snuffel11005 (0), 20 jaar geleden

Waar zit dit brandstoffileter? En is dit makkelijk zelf te vervangen?
Of is dit een typische garageklus?

Overigens heb ik gisteren wat vet gesmeerd op de gaskabel, maar dat is het niet.
Ik zag wel dat de gaskabel overgaat naar de ?gasklep?
Deze draait wat stroef is mijn idee. Hoe moet ik dit inolien? Is dat een kwestie van losschroeven, inolien, vastzetten, of zijn er andere (lees makkelijkere) alternatieven?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Als ik dit hoor lijkt het mij verstandig als je er even iemand met verstand van diesels naar laat kijken.Want een gasklep zit hier niet op.

Snuffel11005 (0), 20 jaar geleden

Klopt, ik heb ook een foutje gemaakt, sorry voor de onduidelijkheid.
Het was de demper die olie nodig had, je had helemaal gelijk Oldtimer Jansen, grote klasse :)

Zit ik alleen nog met het vervangen van mijn brandstoffilter.
Kan ik dat zelf?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Jawel, de pot zit op het thermostaathuis 4 inbusboutjes, en aan de voorkant een schroefje met een slangetje eraan"als hij er nog aan zit"deze losdraaien deksel iets losmaken en het Filter loopt leeg via het slangetje. Als het stopt kun je het deksel eraf halen en het filter eruit halen. Kijken of er geen vuil in de pot achterblijft anders opdeppen en-of uitblazen.Het nieuwe filter plaatsen en het deksel monteren. Als je nu de slang tussen het filter en de brandstofpomp volgt zul je zien dat er ,waar de aansluiting op de pomp zit, een klein ontluchtingsschroefje zit deze iets losdraaien,1/2 slag, en dan in de ontluchtingsbal,bij de r.motorsteun knijpen tot er geen lucht en alleen nog brandstof uit het ontluchtingsschroefje komt.
Deze dan vastzetten ,let op,niet afbreken!!.Daarna goed gloeien en starten net zolang tot de motor aanslaat.

Snuffel11005 (0), 20 jaar geleden

Wow... dat is wel een heldere en duidelijke uitleg, echt vraag ik mij af of ik dat aandurf. Ik ben altijd bang dat er iets mis gaat, met alle gevolgen van dien....

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Dat is het resultaat van meer dan 35 jaar ervaring in het vak en het dagelijks omgaan met leerlingmonteurs. Let wel op dat je voordat je begint met ontluchten dat je eerst het schroefje met het slangetje weer vastmaakt.Succes Oldtimer.

Snuffel11005 (0), 20 jaar geleden

Oldtimer Jansen: jij mag mijn wagen wel onderhouden, zoveel ervaring, dat kan niet mis gaan ;)

Bedankt voor je advies!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum