auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Harde bonk recht voor bij het nemen van een stevige drempel.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 Gti

Beste Mensen,

Ik hoor sinds kort een harde bonk recht voor.
Dit is alleen hoorbaar bij het afrijden van een goede hoge drempel.

Ik ben van de week al naar de dealer geweest, maar ze hebben niks kunnen vinden, geen speling of dergelijk.
Wel hebben ze mijn wielcup vast gezet, schijnt dat deze los zat, maar het probleem is er nog steeds.

Draag armen zijn recentelijk vervangen, dus dit lijk mij ook niet.

Wie kan mij aub advies geven,

Ik ga binnenkort naar Italie met mijn vrouwtje die zwanger is en het zou toch lullig zijn als ik met pech langs de weg sta.

Alvast vriendelijk bedankt!

Geplaatst door

Dreamer (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoor je dat geluid ook als je van uiterst links naar uiterst rechts stuurt ? Bij langzaam rijden of bij stilstand kun je dit testen.

Beste,

Nee, dit is alleen hoorbaar bij het afrijden van een vrij hoge drempel,
met middel matige snelheid, dus niet racend maar ook niet als een slak.

Gewoon een normale snelheid.

Dreamer 0

12 jaar

hallo,

ik heb 2 opties wat het zou kunnen zijn.

optie 1.
als je aan de rechter voorkant een paar keer goed de auto naar beneden drukt is hij dan snel weer stabiel? of blijft hij in vergelijking tot de linker kant door dijnzen.
als hij dat doet zet dan het stuur naar links of naar rechts en kijk dan bij de schok breker die in het midden van de veer loopt of daar nattig heid zit zo ja dan is je schokbreker lek en zou je deze moeten vervangen. en dan is het gebonk waarscheinlijk weg.

optie 2.
als je over eeb weg rijt waar wat gaten in de weg zijn hoor je dan ook gebonk? zo ja zou het kunnen zijn dat je stabilisatorstang rubber is versleten.

mvg Nick.

Passat2.8.V6 0

12 jaar

Bij een 206 heb je bij deze klacht twee veelvoorkomende oorzaken:

1: stabilisatorverbindingsstangen, er komt dan speling op de kogelverbindingen, waardoor het gebonk ontstaat. Het kan overigens lastig zijn de speling te vinden, omdat deze niet in alle standen aanwezig is;

2: De draagarmen en dan op twee punten, of de draagarmalagers waarmee de draagarm aan het subframe zit, of de fuseekogel. Als de draagarmen nieuw zijn gemonteerd, dan zijn zowel de fuseekogel als de draagarmlagers nieuw en ligt deze oorzaak minder voor de hand.

Gezien de nieuwe draagramen zijn de stabilisatorverbindingsstangen het meest verdacht. Toch zou ik de draagarmen niet uitsluiten. Je zult niet de eerste zijn die binnen 10k km weer aan de beurt is, zeker met bepaalde imitatiedelen. Ook kan het nog zo zijn dat de beschermrubbers van de draagrmalagers bij het monteren beshcadigd zijn geraakt. Montage moet namelijk met beleid worden uitgevoerd, want de rubber afdichtingen beschadigen snel. Er komt dan vuil in het kogelgewricht, waardoor je heel snel speling krijgt.

De draagarmen blijven een zwak punt van de 206, zeker bij de 1.6 en 2.0 modellen, waar het middelste draagarmlager geen rubber is, maar een kogelgewricht.

Brum1467 0

12 jaar

Hoe is dit het beste zelf te controleren?
Mijn draagarmen zijn nog geen 5000 km geleden vervangen. (kan ook alleen de rubbers zijn?)
Dit is bij de dealer gebeurd onder bovag garantie.
Ik weet dat er destijds ook een stab stang is vervangen, alleen weet ik niet of dit beide kanten is gebeurd..


ik zit zelf in de caravans, dus ik kan hem op de brug zetten, alleen blijven de wielen belast, (Geen kolom brug.)
Ik kan de auto zelf op de brug zetten om te kijken, waar moet ik goed op letten?


vriendelijk bedankt

Dreamer 0

12 jaar

De auto omhoog zetten en kijken of je ergens speling kunt vinden door middel van een grote schroevendraaier of kleine koevoet. De stabilisatorstangen zijn verdacht wanneer je de kogelgewrichten makkelijk met de hand kunt verdraaien.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de dealer alleen de draagarmalagers heeft vernieuwd. In dat geval zijn de fuseekogels verdacht. Maar dat zou je goed moeten kunnen zien. Als de draagarmen 5k km oud zijn, dan moeten ze er nog behoorlijk nieuw uitzien.

Bij de draagarmlagers moet je er goed opletten of de rubberbeschermhoesjes niet beschadigd zijn.

Brum1467 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.