Heb sinds enige maanden deze 2.0 HDI 90pk die uit Duitsland komt (80.000 km) en vind hem veel verbruiken. Bij gemiddeld gebruik (60% snelweg a 110km/u, nooit airco aan, rustig rijdend ook in stad) doet ie zo'n 1: 15,5. Lange snelweg rit, 110 km/u, zo rustig mogelijk, dus niet boven de 2500 toeren komen, verbruikte hij 1:17,2. Topsnelheid is 170, hij trekt vlot door tot 160 en wurgt dan heel langzaam door tot 170. Bij uitlezen van de computer gaf hij storing op luchtmassasensor aan. Na resetten en enkele dagen later weer uitlezen, waren er geen storingen. Motor loopt voor de rest als een zonnetje en houdt niet in bij snel optrekken. Wie heeft een idee??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan evengoed de luchtmassameter zijn als hij niet te veel uit zijn kenveld loopt(vergelijking in de computer van de gemeten waarde t.o.v.berekende waarde)geeft hij geen storing aan.
Bedankt voor je snelle reactie, is er een mogelijkheid om de luchtmassameter te laten doormeten. Gaat dit via de uitlezing van de auto of kan je met zo'n ding in je hand naar de dealer?
20 jaar
Los heeft weinig zin, ik moet even kijken hoe dat moet,ik heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad,het zou kunnen dat je met de DIAG de doorstroom van de lucht zou kunnen uitlezen bij een bepaald toerental en dan eventueel vergelijken met een nieuwe.
Alvast bedankt voor je moeite. Ik wacht af en misschien heb je ook wel een goed adres om de metingen te laten doen ;-).
Ik heb nu al een duidelijker antwoord gehad dan bij 2 verschillende dealers waar ik de vraag stelde.
20 jaar
Even ter info/vergelijk , ik heb een 306 Hdi met airco van 2000 (1130kg en tenzij jij een eco hebt is dit ongeveer zelfde blok+bak) waarvan ik vanaf het begin het totale verbruik heb bijgehouden. Het totaal gemiddelde zit op 1:17,6 met uitschieters van 1:20 (zomer) tot min 1:15 (winter+paar echt snelle ritten) waarbij ik gemiddeld niet echt rustig rijdt (110 waar 100, 130 waar 120 etc). Doe je wel je best dan is ruim 1:18 haalbaar. 1 keer getopt in Dld op ca 180-185 op de teller waarbij de laatste 10 inderdaad even tijd vroegen.
bedankt voor info. Ik heb hetzelfde blok en jouw gegevens bevestigen mijn gevoel dat hij te veel gebruikt. Jouw 306 is qua frontaal oppervlak nog groter ook, in principe zou ik dus nog betere cijfers moeten halen!
20 jaar
Er worden twee verschillende inspuitsytemen door elkaar gebruikt,van die van jou weet ik zeker dat het Bosch is maar van hem weet ik het nog niet zo.Het Siemens SID801 systeem heeft een hoger verbruik en een lagere top.
Ik heb even gekeken maar je kunt inderdaad de doorstroming meten.Met de DIAG in ,meting gegevens,geeft hij 2 uitslagen,1e de gemeten hoeveelheid in gram per slag. 2e de berekende hoeveelheid in gram per slag. Het is dus precies zoals ik in het begin al zei.Als daar verschil in zit zijn er 2 mogelijkheden, of de luchtmassameter is stuk of er zit een luchtlek na de turbo.Laat ook gelijk even kijken of je de laatste versie software in je computer hebt, dat is nog al eens verandert..
Bedankt voor het uitzoeken, ik ga de boel laten nameten!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar