close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Hoogteverschil banden oorzaak zoemend geluid?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Zo'n 3000km geleden heb ik nieuwe banden laten leggen op mijn 406.

Het betreft zeker geen topmerk, maar goedkope Goodride banden uit weet ik veel waar.
Had gewoon destijds ff geen geld genoeg voor een set 'topmerk' banden.

Nu sinds afgelopen week als ik rij hoor ik een apart geluid.
Het klinkt alsof je met de auto over markeringsstrepen op weg weg rijdt. Zoiets als pfoe pfoe pfoe pfoe pfoe.
Het klinkt heel in de verte en erg dof, maar is zeker waarneembaar.
Ik dacht eerst aan een lager of iets in de motor.

TIjdens rijden op lage snelheid is het het beste te horen.
Ik trapte de koppeling in, waardoor motorgeluid zo goed als weg was, en toen was het beter hoorbaar.
Iets wat dan niet op een defect in de motor duidt.
Het is een zoemend, zacht geluid

Ik ben langs de P-garage gereden. De monteur reedt een stukje mee en testte wat dingen. Het is ook geen lager, omdat het geluid constant er is
en niet veranderd bij sturen naar rechts of links.

Eenmaan terug voelde hij over de banden heen. Er zit wat hoogteverschil in. Was te zien en voelbaar bij zowel voor- als achterbanden.

Toch ben ik er niet geheel gerust op en daarom vraag ik de mening van jullie op dit forum.

Volgende week laat ik de auto uitlijnen, om dit soort issues te voorkomen. Dit op advies van de monteur ook.

Geplaatst door

freddy406 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moi,
Probeer eens het wiel minimaal op te krikken. Bij wijze van spreken, dat er net een krant tussen past. Draai dan aan het wiel en kijk of het op bepaalde punten de grond raakt.
Groet,
Bert

Treb 0

15 jaar

Ik voel het zelf op de band ook wel een beetje. Vandaar mijn vraag dus of dit geluid daar vandaan kan komen. Wat zou het anders moeten zijn?

Is zoiets garantie? Bedoel; banden zijn net nieuw...

freddy406 0

15 jaar

Bedoel jij hoogte verschil als volgt: Tegen de draairichting in voel je een zaagtand als je over de band heel gaat met je hand? Zo ja, dan is er geen hoogteverschil maar zijn je banden gecupt.... daarvoor zijn meerder oorzaken die overige forummers je best kunnen vertellen.

groet,

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

Na 3000 km gecupt lijkt me wel erg snel.

Treb 0

15 jaar

Cuppen gaat heel snel wanneer ze niet goed gebalanceerd zijn of slechte schokbrekers dan stuiteren ze over de weg.Kruislings wisselen wil wel eens helpen.Suc6 Bert.

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

Heeft deze auto geen reservewiel?
Anders zou ik die er als test even op zetten.
Is het geluid dan weg, dan weet je het zeker en zou ik terug gaan naar de leverancier.
Verder zou ik Goodride ( je bedoeld waarschijnlijk Goodridge ) geen slecht merk willen noemen.
En als je de testresultaten leest, komen de z.g.n. topmerken er ook niet altijd even goed vanaf.
Zelfs twee types van hetzelfde merk kunnen totaal anders scoren.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

[quote=Bert deLeeuw]Cuppen gaat heel snel wanneer ze niet goed gebalanceerd zijn of slechte schokbrekers dan stuiteren ze over de weg.Kruislings wisselen wil wel eens helpen.Suc6 Bert.[/quote]
Kan, het kan ook aan de achteras constructie liggen ;).

als de banden geen verplichte draairichting hebben, dan kun je ze achter ook wisselen.
hebben ze een verplichte draairichting, dan kun je ze NIET kruislings wisselen, want dan draaien ze verkeerd om (draairichting verkeerd)

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Kan, het kan ook aan de achteras constructie liggen ;). schreef Citroénmonteurtje

Oké maar Freddy schreef dat het zowel de voor als achterbanden waren met onevenheden. Ik zou terug gaan naar de leverancier van de banden. Suc6 Bert.

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

[quote=citroënmonteurtje][quote=Bert deLeeuw]Cuppen gaat heel snel wanneer ze niet goed gebalanceerd zijn of slechte schokbrekers dan stuiteren ze over de weg.Kruislings wisselen wil wel eens helpen.Suc6 Bert.[/quote]
Kan, het kan ook aan de achteras constructie liggen ;).[/quote]
Kijk maar eens naar de stabilisatorstangetjes, deze zitten zowel voor als achter, en daar zit vaak te veel speling op, waardoor je abnomale bandenslijtage van krijgt

Tom@ssini 0
badge

15 jaar

Ik heb ditzelfde probleem gehad. In mijn geval waren de banden "gecupt". Het is me nog steeds niet 100% duidelijk wat dit nou veroorzaakt maar het is iets wat bij de 406 veel voorkomt. Uitlijning, wielophanging, vering/schokdempers worden vaak genoemd maar ook het type band speelt een belangrijke rol. Het ene type band heeft hier veel eerder last van dan het andere type.

Bij mij treedt het probleem alleen op bij de achterbanden om de 15.000 km. Als het weer zover is dan laat ik de banden trimmen. Bij het trimmen wordt een heel klein laagje van de band geslepen waardoor deze weer perfect rond wordt. De zaagtand die duidelijk voelbaar is bij gecupte banden is dan weg en de banden maken geen bijgeluid meer. Helaas is dit maar een tijdelijke oplossing want het duurt bij mij ongeveer 15.000 km voordat het weer terug is.

Een tip die ik in het verleden wel gekregen heb is om de banden elke paar duizend km van voor naar achter te verwisselen en andersom. Hierdoor schijn je een gelijkmatiger slijtagepatroon te krijgen. Het is ook aan te raden om toch wat meer te investeren in je banden omdat de kwaliteit van je band ook een grote invloed heeft op dit probleem. Vooral de hardheid van de gebruikte rubercompound is van invloed.

De enige simpele en goedkope oplossing is trimmen maar die oplossing is dus van tijdelijke aard.

TrafficBandit 0

15 jaar

Beter is nog banden zonder draairichting, kun je ze gewoon wisselen van l/r. De nieuwe saver michelin banden hebben weinig tot geen last van cuppen.

De ophanging achter is zo geconstrueerd dat de auto een goede wegligging/stabiliteit heeft. Ook bij belading moet de auto een goede wegligging hebben. Hierdoor heb je een compromie, wat in alle omstandigheden goed moet zijn. En die wegligging is bijzonder goed en nog steeds.

Maar wat Tom zegt over die reactie-stangetjes klopt, deze willen nog wel eens speling krijgen, dit verhoogt de slijtage.

205GTiGriffe 0
badge

15 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Heeft deze auto geen reservewiel?
Anders zou ik die er als test even op zetten.
Is het geluid dan weg, dan weet je het zeker en zou ik terug gaan naar de leverancier.
Verder zou ik Goodride ( je bedoeld waarschijnlijk Goodridge ) geen slecht merk willen noemen.
En als je de testresultaten leest, komen de z.g.n. topmerken er ook niet altijd even goed vanaf.
Zelfs twee types van hetzelfde merk kunnen totaal anders scoren.[/quote]
Goodride bestaat en is goedkope meuk uit het verre oosten.
De laatste opmerking is wel weer helemaal waar....., vaak wordt veel te veel betaald voor een z.g. A-merk

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

mischien domme vraag van mij, hoe kun je aan de band zien of hte 1 is met of zonder draairichting,
staat dit op de band?

mvg crossfire

corvet 0

14 jaar

Daar staat dan een pijl op....

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

staat een pijl op, of je kunt het zien aan het loopvlak zelf (soort pijl vorm is het profiel dan)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.