Peugeot 406: kleurcode en spuitwerk roestbehandeling.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: hdi

Op de motorkap van mijn 406 begint wat roestblaasjes te vormen, het zou voor een auto van 7 jaar niet mogen, maar het gebeurt.
Nu is de kleurcode van mijn Peug KMPD, bleu de rhodes.
Bij de peugeot hebben ze busjes van 150 ml, bij de overige automateriaalzaken hebben ze Duplicolor e.d. met kleur code KMP 'bleu de rhodes'.
Is dat exact dezelfde als KMPD?

Verder wil ik weten wat het beste resultaat geeft. Ik heb de roestplekken zo goed mogelijk geschuurd schoongemaakt met staalborsteltje. Het zijn van die diepe roest gaatjes op het neusje van motorkap. Is het beter om het met zinkspray of met roestwerende primer te behandelen alvorens ik met plamuur gaten ga vullen?

Alvast bedankt voor uw info.

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

dit weet een schade expert het beste
ik weet niet hoe groot de puntjes zijn maar als je schuurt moet je door de roest heen schuren tot de blank metaal.
dan met zinkspray en dan primer, gorndverf en spuiten.

ik zeg spuiten omdat het flesje wat je koopt niks kan doen
dat is om een klein puntje bij te tippen en niet om de auto opnieuw van kleur voorzien
ik durf zelf niet te zeggen of beide flesjes de zelfde kleur heeft je kunt het beste ze in ieder geval niet door elkaar gebruiken
zoals gezegt er zit een kwastje in en je zult het altijd blijven zien en als je hem geschuurt al hebt dan is de roest groter dan 5 bij 5 cm
dan moet je nooit met de kwastje doen

dus het deel kun je beter spuiten echter om het perfect te krijgen moet bijna de gehele deel gespoten worden

Treb (0), 14 jaar geleden

Moi,
Mercury heeft op deze site ergens een goede beschrijving staan, ik vind hem zo snel niet.
Ik ben een grote fan van Owatrol (roestomvormer) en loodmenie. Zinkspray vind ik maar niks.
Wel vreemd trouwens, roestblaasjes op een 7 jaar oude Peugeot.
Groet,
Bert

sel (0), 14 jaar geleden

Als ik het wil behandelen dan doe ik het zowiezo met spuitbus. Het zal zeker niet perfect worden, maar ik wil het proberen.
Een paar weken geleden had ik al een poging gedaan, alleen roest zit op een rotplek (neusje van motorkap) welk uit meerdere gevouwen metaal bestaat. Ik heb roest omvormer gebruikt en een of ander goedkope primer, maar nu naar paar weken komen de blaasjes weer terug. Zie oude foto waarop de roestvorming al zichtbaar was. Als je lak geschuurd hebt tot 'blank' dan zie je van die bruine puntjes. Na het spuiten komen die puntjes terug als roestblaasjes.
Het is inderdaad vreedm dat een motorkap van 7 jaar oud roest, maar het kan dus wel ik heb in Autoweek meerdere hierover gelezen.

sel (0), 14 jaar geleden

Hier zie je een oude foto waarop roestvorming begon te ontstaan. Nu is het alleen nog veel erger geworden.
[url=http://img4.imageshack.us/i/roestmotorka...][img]http://img4.imageshack.us/img4/5397/roes...[/img][/url]

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Roest helemaal vooraan op de motorkap komt vaker voor bij 406. Heb er al een paar gespoten onder carrosseriegarantie roest van binnenuit.

sel (0), 14 jaar geleden

[quote=306 cabrio]Roest helemaal vooraan op de motorkap komt vaker voor bij 406. Heb er al een paar gespoten onder carrosseriegarantie roest van binnenuit.[/quote]
Ik was vorig jaar bij de dealer geweest, maar alhoewel roest vanuit de binnenkant van motorkap was ontstaan, was volgens de dealer hiervoor geen garantieregeling van 6 jaar van kracht, bovendien moest de autor alle reguliere onderhoud bij Peugeot dealer gehad hebben,wat een onzin. Als je een keer bij een universeel beurt hebt laten doen, dan kun je dus fluiten naar je garantieregeling..
Maar ok, nu wil ik het dus zelf oplossen. Ik had paar weken gelden stukje met roest en wat daaromheen geschuurd, roestplekken met roestomvormer behandelt, en opnieuw gespoten zat er erg goed uit voor paar weken.., toen kwam roest weer opduiken.. Hoe moet ik het aanpakken? Ik heb gehoord dat zinkspray een goede roestwerende eigenschappen had, of moet ik roestwerende primer gebruiken om roest zolang mogelijk te stoppen.

sel (0), 14 jaar geleden

Cabrio, ik heb roest proberen blankt te schuren maar komt van binnenuit, je krijgt het dus niet blank.
Ik heb het behandeld met roestomvormer, daarna roestwerende primer op gespoten vervolgens gladgemaakt met plasvezel plamuur, maar na paar weken kwam het weer terug.
Vandaag bij een autospuiterij gevraagd of zij meer van konden maken. Volgens de werkplaats medewerker kon het na opnieuw spuiten binnen 2 weken of paar maanden weer roestblaasjes ontstaan.
Is behandelen met Hammerite o.i.d. vervplgens in de juiste kleur (laten) spuiten een goede optie?

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Gaat zeer waarschijnlijk niet lukken, roest blijft terugkomen. Enige optie lijkt mij een nieuwe/gebruikte motorkap.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Er is nog een optie, plaatselijk de plekken stralen. Nadeel is dat het metaal wel heel erg dun wordt.
In dit geval wordt het een nieuwe of een gebruikte motorkap.

Gr. paul

sel (0), 14 jaar geleden

Stralen is geen optie het gaat om een oppervlakte van 2x20 cm. Misschien kan ik dat stukje met slijptol uitsnijden en vervolgens vullen met glasvezelplamuur. Nieuwe kap is te duur, gebruikte heb ik wel wat gevonden maar die hadden ook roest of andere mankementen.

sel (0), 14 jaar geleden

de rotte stukken uit de motorkap heb ik er uit gesneden. Met staalborstel en slijptol zoveel mogelijk roest, donkere vlekken verwijderd.
Helemaak blank wordt het niet. Kan ik het in Novorox roestomvormer zetten waarna ik in de primer zet?
Wat is beste manier van aanpak indien je met roestomvoermers werkt? Roestomvoermer + primer + plamuur, of roestomvoermer + plamuur + primer ?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

De procedure.

Rotte stukken verwijderen> blank slijpen> plaatje inlassen> glad slijpen> staalplamuur (glad afwerken) > spuitplamuur (drogen)> primer,
Schuren> basislak.

Gebeurt het niet op deze manier, zien we je met 4 maanden terug.
Dan begint het hele feest weer van voor af aan.

Gr. paul

sel (0), 14 jaar geleden

Paul, bedankt voor je reactie.
Ik had je reactie nog niet gezien, ik had het als volgt aangepakt:
Rotte stukken verwijderd --> blank slijpen--> plaatje in laten lassen -> glad slijpen--> vet vrij gemaakt --> in primer gezet --> zachtjes geschuurd (correl 600) --> in polyesplamuur gezet --> geschuurd met correl 600 --> geschuurd met correl 1000 --> hecht primer.

Wat ik nu heb is dat polyesterplamuur niet super glad wordt. Als je goed kijkt zie je kleine
'gaatjes' in het plamuur. Dit heb ik met correl 1000 proberen weg te schuren maar is niet gelukt.
Ik zit te denken om een paar laagjes weg te schuren en daarna met spuitlamuur te bewerken.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.