Peugeot 406: inhiuden en soms uitvallen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16v RFN

hallo mede collega's
heb hier een probleem met een 406 op lpg.
het probleem is dat de motor soms begint in te houden { benzine/LPG } op de snelweg en de gewone autowegen maakt niet zo veel uit welke snelheid.
valt ook wel eens uit maar gebeurd altijd bij het afremmen van de motor bij kruispunten waarbij de koppeling word ingetrapt!

anti polution fault geeft de boordcomputer dan aan!

storingscodes: P0170 -brandstofdruk/conditie storing bank 1
P0131 -O2 sensor circuit laag voltage sensor 1 bank 1
P0300 -willekeurige/meervoudige cilinderoverslag gedetecteerd
P0304 -cilinderoverslag gedetecteerd cilinder 4

lambda sensoren zijn vervangen voor en achter de katalysator originele van de DEALER
bobineblok
map sensor
bougies
benzinefilter

CO en Lambda gecontroleerd met de 4 Gasmeting vreemde is dat de ene week alles goed is zowel stationair als op toeren
en de andere week alles ontregeld is CO als de lambda waarde kloppen niet Co hoog Lambda laag!

benzine LPG

CO CO
stationair :6.70 % stationair : 0.01
toeren :2.90 % toeren : 0.01

Lambda Lambda
stationair :0.816 stationair : 1.012
toeren :0.911 toeren : 1.081


begrijp er niks van dat benzine en gas zoveel van elkaar afwijken
wie kan mij uit de brand helpen!!!

ps: wel doordachte antwoorden en niet van die beunhazen praktijken!!!!!!! lees er veel te veel van op problemcar
Graag serieuze reaktie's

alvast iedereen bedankt voor de reakties!!! gr

marco7126

Geplaatst door marco7126 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

1. LPG staat veel en veel te arm. Daardoor gaat het zelflerende systeem corrigeren.
2. Benzine staat te rijk, maar dat komt (mede) door het zelflerende systeem.
3. Alle foutcodes zijn waarschijnlijk het gevolg van het te arm staan.

Een 2001 model heeft EOBD. Lees eerst de fuel trims in live data uit. Waarschijnlijk staat de long term fuel trim op +25 of hoger.
Wis de foutcodes met een EOBD scanner (of ze er zijn of niet), dan worden de leerwaardes gereset.
Start de motor op benzine en doe weer een 4-gas test, waarschijnlijk is dat goed dan en moet alleen het LPG-systeem gerepareerd/afgesteld worden.
Is de co niet goed, dan eerst zorgen dat de motor op benzine goed gaat lopen.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

svp geen twee topics starten voor hetzelfde probleem, maw post bovenstaande gegevens even in het topic dat nog open staat

laat ook svp even weten wat voor merk en type LPG installatie er in zit. bij AG installaties kan ik je diverse tips geven.

marco7126 (0) PRO, 14 jaar geleden

klopt heb erval een keer eerder een topic over geschreven maar was een poos geleden!!!
maar heb de klant een poosje laten rijden om te zien of et ook steeds erger werd!!!!
blijkt ook zo te zijn! maar dezelfde storingen blijven maar begint het ook steeds vaker op benzine te doen!
heb dus de lambda uitgelezen en met het uitlezen van de eobd tester en met de scoop beelden als de motor goed loopt zie je in de grafiek dat de sensor mooi op en neer gaat!!!
maar als de storing er in komt blijft die op benzine boven in vlak lopen en op gas onderin en pendelt dan niet meer!
bij wissen van de storing bij koude motor blijft et even goed tot de motor warm word!
wis ik de storing! met warme motor! en start de motor springt de storing er meteen weer in. begint eerst met P0131 O2 sensor laag voltage! meende dat een lambda sensor pas op bij hoger toeren begint bij te sturen!! en niet bij stationair lopen! heb em ook al op vacuumlekkage gecontroleerd! is het ook mogelijk dat de storing veroorzaakt kan worden door klepstoters die lek zijn want onder het rijden en goed luisterd hoor je ook een ratelend geluid bij het motorcompartiment weg komen maar weet dat de spruitstukken ook wel stuk gaan bij de tussen schotjes

oldford die fueltrims hoe kun je die bij stellen en evt wissen of gewoon bij de fout codes




bvd voor de reakties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

ECU regelt altijd en overal als de lambda-sondes warm zijn met uitzondering van volgas. De sondes meten alleen maar van stationair tot vol gas.
Als het mengsel te arm is, zal de lambdasonde dat registreren bij elk toerental. Mengsel is zo arm dat de computer denkt dat de sonde defect is.
Ik vind het allemaal niet zo vreemd. LPG staat VEEL, VEEL, VEEL te arm.
Zet dat eerst eens uit en ga op benzine testen, anders krijg je verbrande kleppen (als je die niet al hebt).
Wel eerst codes wissen met EOBD om de leerwaardes te resetten anders verzuipt de motor gelijk weer op benzine.

Leerwaardes (en een aantal andere zaken) worden automatich gewist als je met EOBD de codes cleared (of er codes zijn of niet).

Als de storing er in komt dan wordt de lambda-sonde niet meer gebruikt en de regeling wordt stop gezet, dat noemen ze noodloop.
Omdat LPG te arm is, krijg je een laag signaal tijdens noodloop. Benzine wordt te rijk vanwege de zelflerende parameters en geeft dus een hoog signaal.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

De gasdruksensor op de verdamper gaat makkelijk defect en veroorzaakt arm lopen van de motor (indien AG SGI). Je kunt hiervoor bevestiging vinden als je short fuel trim waarde tijdens de storing op +25% springt, bij gas geven zoals Oldford al schreef. Dat is zijn bovenste grenswaarde. Je kunt ook kijken of het "rommelen" aan de bekabeling van deze sensor soelaas biedt als de storing optreedt. Zie ook een oud topic van mij:
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=10...

Niet te lang mee doorrijden, want door het arme mengsel zal de temperatuur in het blok lekker oplopen.

ps fuel trim waardes kun je niet instellen. Deze worden door de computer vastgesteld icm gegevens van de lambasonde/zuurstofsonde. Je kunt ze uitlezen rijdens draaiende motor (de short term fuel trim) met de juiste interface en/of programmatuur.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Erwin, ik denk dat je de LONG term fuel trim bedoeld. De Short term fuel trim wordt gebruikt om het mengsel te regelen in closed loop en verspringt een aantal maal per seconde. De Long term fuel trim is de zelflerende component en die wordt bewaard.
Instellen op een specifieke waarde gaat niet, nee. Maar wel terugzetten naar 0 met behulp van EOBD.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Druksensor zit ik ook aan te denken. Rommelen aan draden doet niet zo veel, vaak zit er zooi in de sensor zelf. Anders zouden het ook LPG injectoren of verdamper kunnen zijn. Helaas dat ik niet weet wat voor LPG installatie er in zit.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Oldford, nee ik bedoel echt de short term. De long term zie je niet direct iets van als de storing optreedt. Is meer een gemiddelde over langere tijd. Deze zal als de storing veel optreed inderdaad ook in de plus staan. Ik zelf had een short term ft van +25% en als ik dan aan de sensor rommelde, en/of tikte met schroevendraaier op de sensor was de fuel trim opeens weer even normaal (+/- 5%).

marco7126 (0) PRO, 14 jaar geleden

ben ik weer heb de klant even laten rijden en de storing is terug!
vreemde is als je de storing wist en met de multimeter meet de lambda sensor gewoon goed pendelt! en nog even terug op de fuel trims heb met de eobd uitgelezen maar zie nergens fuel trims kan een van jullie uitleggen hoe je die uit leest.
heb trouwens een delphi uitlees comp

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Werkt de Delphi met EOBD/OBD2? Geeft deze Engelse teksten weer? of Nederlandse?
In EOBD moet je mode 1 hebben (live data). Long Term Fuel trims zijn gegeven nummer 7 en 9.

marco7126 (0) PRO, 14 jaar geleden

nederlandse software zal het even controleren doe nog bericht

marco7126 (0) PRO, 14 jaar geleden

nederlandse software zal het even controleren doe nog bericht en weet niet welke eobd weet eerlijk gezegd niet welke je bedoelt! de software eobd heb namelijk 2 mogelijkheden om uit te lezen eobd of op motorcodering staat dan ook bij welke ecu erin zit en met eobd zoekt de comp zelf

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zul je het eobd programma wel niet hebben, maar uitsluitend Peugeot specifieke software.
EOBD heeft 9 (bij een slecht apparaat) of 10 (beter apparaat) hoofdkeuzes. 1 = Live data, 3 = foutcodes, 4 = Clear codes, 9 = ecu info en 10 = permanenete foutcodes.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Marco laat nu eens weten wat voor merk en type installatie je hebt, dan kunnen we je wellicht hiermee verder helpen.

marco7126 (0) PRO, 14 jaar geleden

zal et even doen heb alleen de auto niet altijd hier! klant wil em niet zo lang missen.
heb et verhaal verder al aan de klant gedaan! over het gas! doe zo snel mogelijk bericht

marco7126 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb nu eindelijk de oplossing de klepstoters vervangen en weer een andere lambda gemonteerd is door het slechte lopen n tussentijd weer stuk gegaan klant rijd nu twee maanden zonder problemen

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zorg ervoor dat je klant de juiste olie gebruikt. De goedkopere 10W40 of 15W40 zal na verloop van tijd weer problemen gaan geven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.