Mijn 406 G3 lpi Vialle 200.000 km heeft het volgende probleem:
Na dat van benzine op gas is overgeschakeld( werkt verder prima) begint de motor na soms paar km, soms na tiental km in te houden en te stotteren.
Als het MM lampje begint te branden is het probleem over.
Storing laten uitlezen: permanente storing. mengselregeling. storingscode: P0170
Volgens monteur waarschijnlijk valse lucht probleem.
Heb verschillende dingen geprobeerd, zoals tijdens lopen met remmenreiniger over inlaatspruitstuk gespoten geen reactie.
Weet niet of het er iets mee te maken kan hebben?
Kwam op dit forum ook tegen dat het benzine verbreek relais nogal eens kapot gaat.
Daarom geprobeerd tijdens op gas lopen stekkers van benzine injectoren los gehaald motor slaat af. Als ik het goed begrijp ook niet zoals het hoort.
Hopelijk genoeg informatie, graag tips
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt wel of hij terugschakeld naar benzine.Wat veel voorkomt bij dit systeem is dat de pomp in de LPG tank stuk gaat, misschien even de stroom naar de pomp meten, mag in geen geval hoger zijn dan 10 amp.
Ik heb eem dergelijke storing ook gehad bij een 2.0 16v uit 2001. Ik ben er een aantal keer mee bij verschillende peugeot dealers geweest maar iedere keer geen oplossing en wel een dikke rekening. Uiteindelijk heb ik me zelf maar in het probleem verdiept en de oorzaak bleek te liggen in het feit dat er verkeerde motorolie in het motorblok zat. (Er in gedaan bij een onderhoudsbeurt door peugeot) Er hoort 5W40 in te zitten maar bij mij zat er 15W40 in. Die olie is een stuk dikker en zorgt er voor dat vooral bij een koude motor de hydraulische klepstoters blijven "hangen". Hierdoor sluiten de kleppen niet goed af en wordt je benzine/luchtmengsel zo je uitlaat in geblazen. Via de lambdasensor registreert de ECU dit en dat wordt opgeslagen als een storing mengselregeling (P0170)
Ik heb het probleem opgelost door de motor intern een keer goed te reinigen met forte motorflush. Dat is een middeltje wat je in je oliecarter gooit en alle aangekoekte olieresten in je motor oplost. Daarna heb ik de olie afgetapt en vervangen door de juiste olie en nooit meer problemen gehad. Op het forum van www.peugeot406coupe.nl heb ik een hele handleiding met uitleg en foto's neergezet: http://peugeot406coupe.nl/forum/viewtopi...
16 jaar
Het verhaal van Peter is aannemelijk, maar de vraag is bij auto's op LPG meestal, doet de auto dit op benzine ook ?
Als het probleem er op benzine ook is kan het te maken hebben met de klepstoters. Als het er op benzine helemaal niet is is de LPG pomp verdacht. Als er iets met het verbreek relais aan de hand is zou ik eerder storingen verwachten rondom onderbreking in injectoren o.i.d.
Trafficbandit, bedankt. dat over die 5W40 had ik al eens gehoord er zat toen 10W40 in. Heb ik toen vervangen door 5W40 geen verschil, zal nu eerst mijn motor reiningen met forte motorflush. Is het ook te krijgen bij de automaterialenhandel?
Wat ik mijn eerste verhaal vergeten was en wel belangrijk: dat inhouden gebeurt ook op benzine wel wat minder heftig. Wat ik niet snap is als het MM lampje aan gaat is het over en is er weer vermogen.
Oldtimer, de pomp is nog niet kapot want verbruik wel gas. zal morgen stroom naar pomp meten, ben benieuwd. Maar is het logisch, wanneer de de motor op gas loopt( ga er ik maar vanuit dat dat zo is, als hij gas verbruikt) en je de stekkers van benzine injectoren afhaalt de motor afslaat?
Alvast bedankt.
16 jaar
volgens mij niet.
Kijk even op http://www.forte-nwe.com/ en stuur een mail waar bij jouw in de buurt dit te krijgen is. Vaak is er wel een garagebedrijf die je een paar flesjes wil verkopen.
Het gedrag bij het los trekken van de benzineinjector is normaal. Doe eerst maar eens een flush met het spul van Forte.
Je kan het bij motoport krijgen. Dit is welliswaar een zaak die zich richt op motorrijders maar ze verkopen het wel. Zie hier: http://www.motorport.nl/Content/Accessoi... Volgens mij zitten ze zo'n beetje door het hele land dus kies maar een vestiging bij jou in de buurt: http://www.motorport.nl/Content_2/Dealer...
Voor de 2.0L 16V motor heb je ongeveer twee flesjes nodig. Wel goed de gebruiksaanwijzing lezen voordat je begint. Je mag de motor absoluut niet belasten (niet rijden) met dat spul er in. Gewoon warm laten draaien, twee flesjes in het oliecarter gooien en 30 a 40 min. stationair laten draaien. Daarna oude olie aftappen, oliefilter vervangen en nieuwe olie er in. In de 2.0L 16V gaat 4,25 Liter olie. Bij de praxis e.d. zijn 5 liter vaten esso ultron (5W40) te krijgen, die zijn een stuk voordeliger dan 5 losse bussen van 1 liter. Oliefilter kan je gewoon bij peugeot krijgen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar