close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Kachel Aanjager doet het niet meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Sinds deze zomer doet de aanjager het niet meer,
Ik heb een Haynes boek dus zou niet echt een proebleem moeten zijn,
Module uit dashboard gesleuteld,
Aanjagermoter verwijderd
Alleen kan ik geen wijs uit waar de kachelweerstand zou moeten zitten
De tekening/foto van haynes is een oud type van voor 2000
Kan iemand mij hierbij helpen?
De hele zooi ligt los en ga morgen zeker met spiegel en lamp wel ff kijken.

Geplaatst door

manuel (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerst eens meten , want je hebt nu alles gesloopt maar nog niet veel opgeschoten.
Zekeringen heel?
Heb je spanning op de stekker van de motor?

kaleido 1 6595
badge vip badge

12 jaar

je moet je recirculatie klep open zetten en dan bij de bijrijders kant kun je achter je dashboard omhoog kijken
je zit dan je recirculatieklep zitten
je moet hem zo zetten dat hij op recirculeren staat
dan zie je de weerstand zitten in de buis

anders kun je ook van boven je klok eruit halen/klikken
en dan iets naar rechts kijken dan zie je wel de stekker zitten maar de weerstand gaat via de onderkant

Even wat aanvullende info

Moet zijn een 306 Break 2.0 HDi met Airco

Heb gisteren ff wat verder gezocht op het net en heb wat nagedacht.
De kachelweerstand is een aantal weerstanden die dus de spanning delen zodat de aanjager sneller of langzamer gaat lopen...
Nou heb ik ook een airco.
Zou de aanjager niet traploos geregeld worden, omdat er op het motorhuis ook 3 draden komen, voeding, massa en een stuurdraad?

Ik las ergens op een engels forum HOWTOMENDIT.COM het volgende:

the blower I have has three wires connected, one (red )is a switched 12V from the ignition cct via the blower relay and fuses 21 and 5. one wire ( black ) is the negative supply. and the other comes from the fan selector on the dash, this supplies between 1.5 and 4.8 volts to the motor, it activates some power transistors in an encapsulated heatsink.

Dit is in mijn geval ook zo, er zit een koelribben in het motorhuis met 3 schroeven vast.
Ik ga straks de spanningen meten... en ook even t.o.v. een ander aardpunt..

De motor neem ik maandag ff mee naar het werk (daar heb ik meerdere voedingen om het probleem uit te sluiten

in ieder geval bedankt voor het meedenken....

wordt vervolgd........

manuel 0

12 jaar

update 20-10-2012 13:30

Aanjager aangesloten op 12V
Zonder het deel met de koelribben dus rechtstreeks op de motor...
Werkt als een zonnetje, alleen de koolbostels zijn behoorlijk ingesleten en de collector van de motor ook.. maar wat wil je na 12 jaar..

Als ik het gisteren goed heb gelezen kan ik dus met een lage spanning de aanjagermotor traploos aansturen doordat er een vermogensregeling in dat blok zit..
zie foto
[url=http://postimage.org/image/5gbtlug3f/][img]http://s9.postimage.org/5gbtlug3f/P10207...[/img][/url]
Dit test ik maandag op het werk met en regelbare voeding.
Volgende stap wordt de massa meten vanaf het aansluitblokje voeding.... bijna 0 ohm betekent direct aan massa meer ohm betekent weerstand en niets meten betekent onderbreking of ...
zo heb ik teruggewerkt vanaf de massa tot aan de aanjagermotor uitgezocht.

wordt vervolgd.....

manuel 0

12 jaar

dan kan mijn verhaal ook meteen de prullenbak in
verkeerde auto en verkeerde weerstand
de koelribben die je ziet zitten is je weerstand
deze schakelt de lagere en hogere weerstanden in
dit gebeurt door de derde draad

in de bediening zit dan een kleine weerstand zodat je de grote weerstand de verschillende standen kan merken

als je de laatste acht van chassisnummer geeft kan ik kijken of ik iets kan zien in de schema van wat je kunt en moet meten

Vanmiddag getest, de kachelschakelaar-regelaar deed niets meer......
Ff de zekeringewn gechecked en 30A kapot, maar het probleem nog niet weg...
Daarna alles ingebouwd en warempel.... De fan draait als nooit tevoren, op volle snelheid...
Zo komt hij in ieder geval door de APK, maar goed voor de fan is het niet
Ik vermeod dat er op het printje van de Airco-Temperatuurregeling iets mis is.

Zal ook ff de laatste cijfers chassisnummer plaatsen...

Heb ook even een fotootje gemaakt van de Kachelschakelaar unit :)
Het is lastig omdat de auto gebruikt wordt.... Dus hij moet weer rijklaar zijn morgen

Wordt vervolgd....

manuel 0

12 jaar

Allereerst de laatste 8 cijfers van het chassisnummer:

33087098

Peugeot 306 Break 2.0HDi 66KW met airco!!


Ok heb gemeten op de aansluitsteker van de aanjager Motor/Ventilator
De ventilatiestand heeft een nulstand met een ventilatortekentje
Naar beneden is de Auto stand
Naar boven is de max stand met daartussen 6 standen
De aansluiting op de motor/ventilator is 3 polig, Zwart voor massa Rood voor continu 12V en blauw rood voor de "stuurspanning"
Ik heb het volgende gemeten:
Stand 6 = 4,60V
Stand 5 = 4,05V
Stand 4 = 3,12V
Stand 3 = 2,19V
Stand 2 = 1,59V
Stand 1 = 1,19V
Stand 0 (Ventilatortekentje) = 0,68 V
Auto stand = 1,87V

Ik verwacht in stand 0 een 0V te meten, dus ventilator uit.....

Volgende stap wordt dan het motortje loskoppelen en rechtstreeks op de motoraansluitingen meten..

Ik heb nu het probleem nog niet te pakken maar we blijven meten, wel wat wijzer geworden weer....

Ik heb ook een vermoeden dat in het blokje met koelribben een vermogensregeling zit met wat transistoren, als je die met een kleine spanning aanstuurt zal hij geen 12 volt op de ventilatormotor zetten maar een lagere spanning zodat deze langzamer draait...., standje 2 wat meer enz enz...
Wie kan dit bevestigen.... anders wordt het meten.....
Of is er iemand met een soortgelijke Auto die vergelijkend kan meten voor mij????

de auto komt nu zeker wel door de APK, maar goed is het zeker niet.... (de connector ligt nu los...)
ik zal eens kijken als ik 0v op de stuurlijn zet of dan de ventilator ook draait, maar dat test ik morgenavond op zijn vroegst... (wat testkabeltjes maken...)

manuel 0

12 jaar

je bent er toch uit? je hebt spanning op de aanjager (draaid) en een varieerende stuurspanning. conclusie, regelweerstand stuk. (blok met koelribben) komt trouwens ook regelmatig voor met deze klacht tot gevolg.

harry4203 2495
badge vip badge

12 jaar

Met alle respect harrie4203
Ik weet nu alleen dat mijn aanjagermotor het doet.....
De spanningen die binnenkomen op het aansluitblokje van de aanjager zeggen mij niets want ik weet niet of ze goed zijn...
Ik wil het zeker weten voordat ik iets ga vervangen wat niet hoeft....
ik maak morgen even een paar meettouwtjes en ga dan vrolijk verder met uitzoeken...
Het is raar dat de nulstand ong 0,6v geeft, verwacht eigenlijk 0 op die plek..
De oplossing is er nog niet, daarom vroeg ik of er iemand voor mij vergelijkend kon meten...
Is 10 minuten werk... Maximaal...

manuel 0

12 jaar

die 0.6 volt komt omdat de kachelmotor altijd heel zachtjes draaid.

harry4203 2495
badge vip badge

12 jaar

Oke bedankt, hier kan ik wat mee
dan moet ik ergens zo'n motor/weerstand op de sloop vinden....of een nieuwe kopen....

of de boel uitfrezen en zelf kijken wat het moet worden :)

Thx....

manuel 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.