close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 605: Kachelventilator wordt niet aangestuurd

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 sri 8v aut.

Auto heeft automatische kachelbediening met display. Motor wordt niet aangestuurd. Na controle d.m.v. een plus 12 V en een massa gaat de motor draaien. De dealer gebeld voor een kachelweerstand, na montage probleem nog niet verholpen.
Volgens mij zit er een massaregeling op dit systeem. Ik heb bij de kachelweerstand een spanning van 3 à 4 V gemeten, welke niet reageert op de verstelling van de snelheid op het display.
Kachelbediening werkt verder wel.
Wie heeft er nog een bruikbare tip/schema/uit te voeren meting met waardes?

Groeten, Frans

Geplaatst door

fkha (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aansluiting 1 van 2 voudig groene stekker op het moduul moet een vette plus hebben en aansl. 2 is massa. Voor de plus moet je motor starten denk ik.
Aansluiting 3 en 4 op de andere stekker zijn de plus en min naar de motor.

[quote=peugeottechnieker]Aansluiting 1 van 2 voudig groene stekker op het moduul moet een vette plus hebben en aansl. 2 is massa. Voor de plus moet je motor starten denk ik.[/quote]
Deze zijn er wel tot de kachelweerstand, maar er wordt niets de kachelweerstand uitgestuurd.

fkha 0

16 jaar

Als je 3 a 4 volt hebt moet de motor eigenlijk al zachtjes gaan draaien. Mits er genoegvermogen aanwezig is.
Als je de voedingsdraden van het moduul rechtstreeks met de motor verbind zou de motor ook moeten draaien, dan heb je een bedrading storing uitgesloten. Als dat goed is dan het nog het volgende.

Aansluiting 5 en 6 op het moduul zijn de stuurdraden die van de bedieningspaneel komen op aansluiting 6 en 12 van de 12 voudige bruine stekker. Dus 6 zit op 6 en 5 op 12. Misschien kan je de bedrading controleren.
Als dat goed is dan vrees ik dat het bedieningspaneel stuk.
Eigenlijk moet je het dan toch nog even bekijken bij een dealer, dan kan je status van de bedieningstoetsen testen e.d.

[quote=peugeottechnieker]Als je 3 a 4 volt hebt moet de motor eigenlijk al zachtjes gaan draaien. Mits er genoegvermogen aanwezig is.
Als je de voedingsdraden van het moduul rechtstreeks met de motor verbind zou de motor ook moeten draaien, dan heb je een bedrading storing uitgesloten. Als dat goed is dan het nog het volgende.

Aansluiting 5 en 6 op het moduul zijn de stuurdraden die van de bedieningspaneel komen op aansluiting 6 en 12 van de 12 voudige bruine stekker. Dus 6 zit op 6 en 5 op 12. Misschien kan je de bedrading controleren.
Als dat goed is dan vrees ik dat het bedieningspaneel stuk.
Eigenlijk moet je het dan toch nog even bekijken bij een dealer, dan kan je status van de bedieningstoetsen testen e.d.[/quote]
Zou je mij nog kunnen vertellen wat voor spanningen er op de stuurdraden moet komen en op welke aansluitingen er wat gemeten kan worden?

fkha 0

16 jaar

Nee, helaas daar heb ik nog nooit op gemeten. Ik bekijk het meestal met de testapparatuur als het zover komt.

Misschien moeten we dit aan oldtimer vragen,maar die is al naar bed denk ik.

[quote=fkha][quote=peugeottechnieker]Aansluiting 1 van 2 voudig groene stekker op het moduul moet een vette plus hebben en aansl. 2 is massa. Voor de plus moet je motor starten denk ik.[/quote]
Deze zijn er wel tot de kachelweerstand, maar er wordt niets de kachelweerstand uitgestuurd.[/quote]
Dan een nieuwe weerstand erin! Eerst even meten.

Mr.Volt 0
badge

16 jaar

Op verzoek van hr Nieker even naar het schema gekeken.
Volgens mij regelt de vermogenstransitor inderdaad naar massa en wordt die open gestuurd door een spanninkje op draden 5en6 van de groene stekker op de transistor tussen de 0 en 5 volt Dus als je de draden gecontroleerd hebt en je hebt geen spanningsverschil op draden 5 en 6 dan is het bedieningspaneel (kachel EBE) vrijwel zeker overleden.Maar deze systemen hebben een storingsgeheugen en zijn door de dealer uit te lezen en de toetsen en de spanningen die worden gestuurd zijn te zien in meting gegevens.

oldtimer 0
badge

16 jaar

[quote=oldtimer]Op verzoek van hr Nieker even naar het schema gekeken.
Volgens mij regelt de vermogenstransitor inderdaad naar massa en wordt die open gestuurd door een spanninkje op draden 5en6 van de groene stekker op de transistor tussen de 0 en 5 volt Dus als je de draden gecontroleerd hebt en je hebt geen spanningsverschil op draden 5 en 6 dan is het bedieningspaneel (kachel EBE) vrijwel zeker overleden.Maar deze systemen hebben een storingsgeheugen en zijn door de dealer uit te lezen en de toetsen en de spanningen die worden gestuurd zijn te zien in meting gegevens.[/quote]
Kun je in het schema ook zien of ik tussen de draden 5 en 6 een spanningsverschil moet kunnen meten die verandert tijdens het bedienen van de ventilatorsnelheid op het paneel?
Of moet er op een andere manier gemeten worden?

Groeten, Frans

fkha 0

16 jaar

Nee, maar als hij niet verandert is hij vrijwel zeker stuk.
Je zou eens een voor een gebruikt paneeltje kunnen gaan ,bij die sloper in Nagele hebben ze misschien wel wat.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Bij deze allemaal hartelijk dank voor de tips !!! Alles werkt weer, er waren nog meer knoppen die niets meer deden. Na het uitbouwen van het paneel bleek deze al een paar keer vaker bekeken te zijn (er was al het een en ander gemolesteerd). Dit was doorslaggevend om het paneel toch te vervangen. Bij de dealer heeeeeel duur (±900 excl. BTW). Via de onderdelenlijn is er een uit Brabant gekomen, veel goedkopen en toch 3 mnd. garantie!!

Groeten, Frans

fkha 0

16 jaar

weer een problemcar minder !

hai heb een 605 sri 2.0 automaat uit 1992
het benzineverbruik is 1op 6 in de stad .
is dit niet veel te hoog,wat kan het probleem zijn.
auto heeft alle onderhoud gehad van a tot z koppakking vervangen.

ventilator werkt niet?

ALEz 0

16 jaar

Even een nieuw probleem plaatsen voor uw 605 en niet zomaar onderaan een topic .

Hallo,
Ik heb een probleem met de automatische choke van mijn peugeot 305, deze gaat bij het warm worden van de motor niet terug , waar kan dit aan liggen ?

rprovoost 0

16 jaar

Heer Provoost, wil u deze vraag op het juiste forum als nieuwe topic opnieuw plaatsen???
De kans dat u daar geholpen wordt is n.l. aanzienlijk groter.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.