Hallo,
De motor liep heet, koeilvloeistof kolkte uit het expansievat, motor draaide op nog 3 van de 6 cylinders...
dus nieuwe koppakking gestoken.
alles terug netjes in elkaar gestoken maar de motor loopt nog steeds heet, het water borrelt licht, motor draait nu op 5 van de 6 cylinders en davert licht.
deze week cylinderkoppen er terug afgehaald en vandaag warm laten afpersen
resultaat : de koppen zijn perfect in orde, geen lekken
ten einde raad nu : wat kan het zijn...nu alles nog open ligt...waar moeten we naar kijken en wat kan eventueel stuk zijn ?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de waterpomp en de thermostaat eens
controleer het onderblok eens of die niet krom is zal niet de eerste wezen
was er aan de koppakking zelf iets te zien de eerste keer?
en inderddaad onderblokken controleren op vlakheid,
desnoods eens contact opnemen met bols en kooiman (revisiebedrijf)gespecialiseerd in psa
groeten davy
de eerste keer dat de koppakking eraf kwam, was er bijna geen koppakking meer over...ze was helemaal weggevreten door kraantjeswater in het koelsysteem
we hebben het onderblok nagekeken en is perfect in orde
de waterpomp werkt en de thermostaat hadden we we vorige keer er al tussenuit gehaald
we merken wel aan de tuimelaars dat ze minder olie hebben gekregen
samen met het feit dat we geen originele peugeot pakking hebben gebruikt, beginnen we te vermoeden dat we misschien een slechte pakking hebben gebruikt, hoewel er geen verschillen te merken zijn tussen de gaten in het blok en de gaten in de pakking
morgen is de originele pakking binnen, en gaan we alles terug monteren, op hoop van zegen
nog iemand hints/tips/advies ?
kopbouten mee vervangen gehad,kan niet uit mijn hoofd zeggen dat deze rekbouten zijn of niet,
koppakking lijkt me sterk,het kan maar dan lijkt het me eerder van het aantrekken of de kopbouten zelf
als hij nog slecht draaid compressiemeting doen en eventueel druk op de cillinders zetten, of is dit in het verleden ook al gebeurd,
veel sleutel plezeier
groeten davy
Hallo,
Het heeft een tijdje geduurd maar hij steekt opnieuw in elkaar maar...
hij draait heel slecht...de hele wagen davert net zoals een oude vrachtwagen en na enkele minuten zijn de katalysators echt roodgloeiend, bijna rode vuurballen (de rest van de uitlaat niet)
iemand een idee wat er aan de hand is ?
groeten.
Ik zou beginnen met het controleren van de onsteking. Slaat de verdeelkap door of de bougie kappen, daar brand wel eens een gaatje in. En zitten de kabels wel op de goede volgorde ? Distributie timing ? Als dat allemaal goed is dan compressie meten/lektest doen.
[quote=Nele]Hallo,
De motor liep heet, koeilvloeistof kolkte uit het expansievat, motor draaide op nog 3 van de 6 cylinders...
dus nieuwe koppakking gestoken.[/quote]
de wagen liep al op 3 cilinders toen hij bij je binnen kwam, en had door dat water en waarschijnlijk drap al langer problemen met koeling.
de vraag is wat er eerder was de slechte koppakking of eventuele ander problemen waardoor die koppakking is stuk gegaan.
denk bv aan de injectors en de aansturing daarvan, uitlaat (verstopt?) 1 cat verbrand?, door e.v.t. brandstof dat hierin is terecht gekomen, de ontsteking, compressie e.d.
zomaar een idee, succes
de auto zit opnieuw in elkaar en draait prima : op één of andere manier hebben we de distributiekettingen fout gezet
maar...
het water kolkt opnieuw uit het expansievat
dit is een echte problemcar !
wat nu ?
wagen heeft gehad :
nieuwe originele pakkingen
koppen gevlakt
koppen afgeperst
nieuwe rekbouten
bouten correct aangetrokken
thermostaat is er niet meer, koelvloeistof circuleert altijd via radiateur
motorblok is niet krom of gescheurd
kan een verstopping in het koelsysteem hetzelfde symptoom als een kapotte pakking geven? (namelijk vloeistof die uit het vat gegooid word?)
is de motor ook te heet als die het eruit gooit (als je hem meet met een "laser temperatuur meter")?
na hoeveel tijd gooit ie de koelmiddel er eigenlijk uit (als je hem koud start)?
is die echt goed ontlucht? draait de koelvin wel, en draait ie de goede kant op?
Heb je toevallig ook een koppakking tester met verkleurings vloeistof welke verkleurt als er CO in het koelsysteem zit?
(wat is eigenlijk de km stand?)
aan allen die het interesseert
hij draait opnieuw zoals het hoort :-)
wat was er mis :
- 1 cilinderbus zat gedraait waardoor pakking niet goed afsloot en overdruk veroorzaakte in koelsysteem
- dop expansievat gescheurd
- bougiekabels hadden op verschillende plaatsen kleine gaatjes waardoor hij doorsloeg
- radiateur zat half verstopt
eindelijk opgelost
groeten.
gefelicitaart !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar