Hallo,
Ik heb een Peugeot 306 met het volgende probleem:
Tijdens het rijden op de snelweg (reed 140) viel het vermogen weg en ging de auto plankgas nog maar 90 km/h.
Tussendoor ben ik gestopt en constateerde dat de katalysator roodgloeiend was. Een sterke brandgeur bevestigde dit.
Vandaag compressie test uitgevoerd en deze was in orde .
Bougies zagen er ook nog netjes uit, bougiekabels ga ik vervangen, zijn in slechte staat.
Maar wat kan het nog zijn?
Zat zelf te denken aan onverbrande benzine in de kat, en oorzaak defecte lambdasonde.
Of verstopte kat.
Iemand ervaring?
Met vriendelijke groet,
Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
katalisator verbrand en kapot, oorzaak te veel brandstof.
Cor, bedankt voor je snelle reactie.
Waar kan de oorzaak (teveel brandstof) aan liggen? als goed is wordt dit automatisch geregeld.
Auto verbruikte volgens eigenaar na incident veel meer brandstof.
Mvg Mike
13 jaar
welk incident, weet je dat
Met het incident doel ik op het verliezen van het vermogen op de snelweg. Tijdens rijden zakte plotseling het vermogen weg en kon de auto plankgas niet harder dan 90 km/h. Vanmiddag auto naar de werkplaats gereden (20 min) kat weer rood gloeiend en nog steeds inhouden.
13 jaar
Ja had ik gelezen natuurlijk.. Maar hoe kan de vorige eigenaar weten dat de auto na het incident van gisteren te veel brandstof gebruikte?
Maar goed, Het kan veel oorzaken hebben, ik er een paar, Lekkende injecteur, Te hoge benzinepompdruk, niet goed werkende luchtmassa meter, defecte temperatuursensor, Defecte lanbdasonde, verstopt luchtfilter, Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat je niets gemerkt hebt, als je toevallig wel eens kalm moest rijden??
Ja blijft voor mij ook een speurtocht :D, De eigenaar zegt dat het uit het niets gebeurde. Verder zegt hij niks te hebben gemerkt voor die tijd.
Ga morgen even laten draaien zonder lambdasonde. Kan ie zijn druk kwijt dan weet ik meteen of de kat niet verstopt zit.
Dat van dat brandstof was makkelijk te bepalen, persoon rijd elke week zelfde afstand en de daarbij horende hoeveelheid verbruikte brandstof was dit keer bijna verdubbeld.
Auto geeft ook geen storingsmelding op het dashboard. Deze zou moeten gaan branden als de lambdasonde defect is.
13 jaar
1995 ? welk systeem is het? Ik weet niet of er een lampje moet gaan branden, Maar uitlezen of actieve diagnose moet te doen zijn als je de goede tester en stekker hebt.
ik ben geen Opel man,
Sorry Peugeot
Geeft niks, geen idee welk systeem morgen maar eens kijken, ik laat het weten als ik iets gevonden heb.
Alvast bedankt!
Groeten, mike
13 jaar
defecte ontstekingrail of bobines (Sagem) ?
waardoor onvolledige verbranding
olieniveau VEEEEEL te hoog ?
grtn
13 jaar
[quote=georges8500]defecte ontstekingrail of bobines (Sagem) ?
waardoor onvolledige verbranding
olieniveau VEEEEEL te hoog ?
grtn[/quote]
wel eens ververst zonder af te tappen zeker?
Heren,
vorige week nog eens goed naar de auto gekeken, en kwam tot de conclusie dat je auto op cilinder 2 en 3 loopt.
1 en 4 hebben geen vonk. Aan de onderkant van de bobine zat een scheur ter hoogte van de kamer voor 1 en 4.
Bobine vervangen maar blijft op 2 en 3 lopen. Dit verklaard ook het roodgloeiend worden van de kat.
opties die ik nu open houd is dat er een transmitter is doorgebrand in de computer.
Iemand nog suggesties/ideeën?
Mvg, Mike
13 jaar
Al naar de bougies gekeken? En ik zou tegelijkertid maar ff compressie meten..
Als het een 1.4i of 1.6i is met gecombineerd gasklephuis
waar zowel potentiometer als de stappenmotor voor
de stationairtoerentalregeling in zit dan is het volledige regel- en stuursysteem
+ ontstekingsrail van het merk sagem
dit syteem is berucht voor het kapot gaan van de bobines met
schade tot gevolg in de uitgangstrappen van het motomanagement = motorcomputer
onderzoek dit eens
daarna eens googlen op sagem SL96 of SL98 en dan vind je wel wat
je moet doen .
grtn
verstopte kat geeft geen vermogen meer aan de wagen maar
draait wel normaal in stationair toerental
13 jaar
Probleem opgelost,
Heb een andere computer erin gezet en de auto loopt weer normaal op 4 cilinders.
Bedankt voor alle support!
Mvg, Mike
13 jaar
en was het nu een computer van SAGEM
(vraag mij af als het dan geen multipoint ipv monopoint injectie is)
heb je een 2de handse gevonden (SAGEM of Magnetti Marelli)
of een herstelde (ruil)
of heb je hem ergens laten herstellen ? ACTRONIC ?
en geen problemen gehad met de gecodeerde sleutel ?
altijd interessant om te weten
mvg
13 jaar
Nee ik denk dat jij het nieuwere type voor je hebt.
Dit is 100% een monopoint injectie, De computer was van Bosch met een platte stekker. Op een ander forum heeft iemand het zelfde probleem gehad maar dan met cilinder 2 en 3. Daar was uiteindelijk een transmitter doorgebrand in de computer.
Heb voor paar tientjes een andere computer gehaald van de sloop. Gecodeerde sleutel ? kan deze nog bijna starten met een ijsstokje ;)
Mvg, mike
13 jaar
Probleem opgelost,
Heb een andere computer erin gezet en de auto loopt weer normaal op 4 cilinders.
Bedankt voor alle support!
Mvg, Mike
MAG OP SLOT!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar