auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: kleppen stellen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW8

Hallo,

ik lees regelmatig dat de kleppen van een DW8 wel eens gesteld moeten worden.Nu heb ik op de inlaatkleppen geen speling en op de uitlaatkleppen ongeveer 0.3 mm.Klopt het dat de inlaat 0.15mm moet zijn?De shims die erin zitten zijn 2.95 mm allemaal.Is het nu gebruikelijk om bij de inlaatkleppen 2.8 mm shims te gebruiken of zijn die niet in de handel?Het blok heeft 288000 gelopen en begint vlak na het starten wat onregelmatig te lopen.Voor zover ik het weet is alles om het blok heen goed in orde,ook de gloeibougies.

Geplaatst door

hankiepankie (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je verhaal klopt helemaal. Zet de inlaten maar iets ruimer, zo tussen de 0,20 en 0,25. Deze zakken vanzelf wel weer terug. Hou er dus rekening mee dat de stelplaten van de inlaten die nu geen speling meer hebben, MEER (!) dan 0,15 dunner moeten worden. Stelplaten zijn er in vele diktes te koop: tot +/- 2,00 mm.
Onlangs nog een gehad waarbij de stelplaat van 1 cilinder 0,30 dunner moest worden.......

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

inderdaad 4 shims gehaald 0,20 dunner loopt weer als een zonnetje,alleen heeft klep 1 aan de distributiezijde nog steeds geen speling.
Ik neem aan dat daar dan een nog dunnere in moet.Of kan ik het beter zo laten?Wel raar dat die ene klep verder is ingezakt?
Hopelijk krijg ik nog wat feedback van je petje 57.

Bedankt alvast.

hankiepankie 0

15 jaar

Kijk, ik zag dat al aankomen met die 1e inlaatklep.........Het is even werk maar het is toch beter om hier alsnog een dunnere stelplaat in te leggen. Dit alleen al om compressieverlies en een verbrande klep te voorkomen ( en dus extra kosten ).
Het is inderdaad bijna altijd die 1e inlaatklep die (veel) verder inzakt dan de andere inlaten. Vraag me niet waarom. Bij de Citroën's waar deze motoren ook inliggen, gaat het idem dito.
Als dus die 1e inlaat nu nog steeds geen speling heeft, dan zeker een plaat inleggen die nu weer 0,25 (!) mm dunner is dan degene die je er nu in hebt zitten. Zoals ik al eerder zei: de speling wordt vanzelf wel weer minder.

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

nou stelplaatjes zijn niet duur en het werk valt ook wel mee dus ik kom er wel uit.

hankiepankie 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.