Hey mensen ik ben in bezit van een 306 1.4i
maar ik heb problemen met mijn toerenteller.
als ik dus met de wagen rijd toont de naald aan tot 2000 toeren en vervolgens springt hij meteen naar 5000 en blijft hij daar staan,
tot dat ik werkelijk terug onder 2000 toeren kom dan gaat de naald terug naar 2000 toeren.
dus hij toont tussen 2000 en 5000 toeren en hoger niet meer aan.
enig idee waar het probleem kan liggen?
heb al de tellerunit gedemonteerd om te kijken naar slechte solderingen maar niets gevonden.
Groeten Jo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt nog proberen om de accuklem eens los nemen en weer vast te zetten. Helpt dit niet, dan grote kans dat het aan de toerenteller zelf ligt.
Heb ik al meerdere keren gedaan de accuklem losgemaakt en terug vastgezet en ondertussen heb ik ook al de batterij moeten vervangen.
dus daar ligt het probleem ook niet.
15 jaar
zit waarschijnlijk toch in het instrumentenpaneel, komt vaker voor bij de 306.
Ok, hoe los ik dit het best op ?
de hele tellerunit vervangen, maar dan heb ik toch het probleem dat de km niet meer zullen kloppen op de display ?
groeten Jo.
15 jaar
Wij hebben het zelfde gehad, bij ons lag het aan de massa kabel.
Ik heb alle (massa) klemmen en kabels los en schoon gemaakt en in gesmeerd met zuur vrij vet.
Ons probleem was op gelost!
Misschien heb je er wat aan
suc6
15 jaar
hey bedankt.
zal dit morgen meteen eens proberen.
laat zeker nog iets weten als het opgelost is of niet.
15 jaar
mocht het probleem niet opgelost zijn met de massaverbindingen, blijft de cockpit over mijninziens..je km stand zal dan indd die van de nieuwe cockpit laten zien.
dit kun je zo laten, of laten aanpassen.
je kan je eigen ook laten repareren, er zijn bedrijven die kunnen dit. o.a ac tronics.
zorg wel dat je een unit koopt met exact het zelfde nr als de jouwe, het nr staat op een witte stikker achterop de unit.
Hey elke massa kabel is veel werk om na te kijken, maar dan zou ik anders ook problemen hebben met men massa.
als ik de unit vervang en km stand laat zullen ze op de keuring zien dat er iets niet klopt, kijken ze daar niet naar ?
aanpassen zal moeilijk gaan, kameraad had dit enkele tijd geleden ook met zijn peugeot 406.
en de peugeot zelf wilde de teller niet juist zetten.
kameraad vertelde me ook dat dit aan de stappenmotor kon liggen ?
maar ik heb dus geen idee hoe de toerentallen precies gemeten worden.
bij de 306 fase 1 dacht ik is dit via een kabel en sensor.
maar aangezien de mijne elektronisch is heb ik dus geen idee.
Ik heb ook al eens gekeken op autodata voor schema's maar ik geraak er niet echt meer wijs uit.
groeten Jo
15 jaar
Hoi Jo,
Bij mijn 406 heb ik het tellerhuis uit elkaar gehaald. De tellers hebben gaatjes waarin pinnetjes vallen. Als je die licht naar buiten buigt, dan heb je het mogelijk opgelost -->beter contact (was bij mij de remedie).
15 jaar
telleraanpassers zijn er zat, ff googlen of marktplaats.nl
ik zou niet weten waarom je problemen krijgt bij de keuring, de dan afgelezen stand wordt ingevoerdt. heeft niks met afkeur te maken.
wel zal daarna je stand niet meer logisch zijn in de n.a.p, maar hier kan melding van gemaakt worden dat het instrumentenpaneel is vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar