Peugeot 306: Toerenteller Probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400i

Hey mensen ik ben in bezit van een 306 1.4i

maar ik heb problemen met mijn toerenteller.

als ik dus met de wagen rijd toont de naald aan tot 2000 toeren en vervolgens springt hij meteen naar 5000 en blijft hij daar staan,
tot dat ik werkelijk terug onder 2000 toeren kom dan gaat de naald terug naar 2000 toeren.

dus hij toont tussen 2000 en 5000 toeren en hoger niet meer aan.

enig idee waar het probleem kan liggen?

heb al de tellerunit gedemonteerd om te kijken naar slechte solderingen maar niets gevonden.

Groeten Jo.

Rebelish

Geplaatst door Rebelish (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je kunt nog proberen om de accuklem eens los nemen en weer vast te zetten. Helpt dit niet, dan grote kans dat het aan de toerenteller zelf ligt.

Rebelish (0), 15 jaar geleden

Heb ik al meerdere keren gedaan de accuklem losgemaakt en terug vastgezet en ondertussen heb ik ook al de batterij moeten vervangen.

dus daar ligt het probleem ook niet.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

zit waarschijnlijk toch in het instrumentenpaneel, komt vaker voor bij de 306.

Rebelish (0), 15 jaar geleden

Ok, hoe los ik dit het best op ?

de hele tellerunit vervangen, maar dan heb ik toch het probleem dat de km niet meer zullen kloppen op de display ?

groeten Jo.

bout (0), 15 jaar geleden

Wij hebben het zelfde gehad, bij ons lag het aan de massa kabel.
Ik heb alle (massa) klemmen en kabels los en schoon gemaakt en in gesmeerd met zuur vrij vet.
Ons probleem was op gelost!

Misschien heb je er wat aan

suc6

Rebelish (0), 15 jaar geleden

hey bedankt.

zal dit morgen meteen eens proberen.

laat zeker nog iets weten als het opgelost is of niet.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

mocht het probleem niet opgelost zijn met de massaverbindingen, blijft de cockpit over mijninziens..je km stand zal dan indd die van de nieuwe cockpit laten zien.
dit kun je zo laten, of laten aanpassen.

je kan je eigen ook laten repareren, er zijn bedrijven die kunnen dit. o.a ac tronics.

zorg wel dat je een unit koopt met exact het zelfde nr als de jouwe, het nr staat op een witte stikker achterop de unit.

Rebelish (0), 15 jaar geleden

Hey elke massa kabel is veel werk om na te kijken, maar dan zou ik anders ook problemen hebben met men massa.

als ik de unit vervang en km stand laat zullen ze op de keuring zien dat er iets niet klopt, kijken ze daar niet naar ?
aanpassen zal moeilijk gaan, kameraad had dit enkele tijd geleden ook met zijn peugeot 406.
en de peugeot zelf wilde de teller niet juist zetten.

kameraad vertelde me ook dat dit aan de stappenmotor kon liggen ?
maar ik heb dus geen idee hoe de toerentallen precies gemeten worden.
bij de 306 fase 1 dacht ik is dit via een kabel en sensor.

maar aangezien de mijne elektronisch is heb ik dus geen idee.

Ik heb ook al eens gekeken op autodata voor schema's maar ik geraak er niet echt meer wijs uit.

groeten Jo

Prutser Kris (0), 15 jaar geleden

Hoi Jo,

Bij mijn 406 heb ik het tellerhuis uit elkaar gehaald. De tellers hebben gaatjes waarin pinnetjes vallen. Als je die licht naar buiten buigt, dan heb je het mogelijk opgelost -->beter contact (was bij mij de remedie).

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

telleraanpassers zijn er zat, ff googlen of marktplaats.nl

ik zou niet weten waarom je problemen krijgt bij de keuring, de dan afgelezen stand wordt ingevoerdt. heeft niks met afkeur te maken.
wel zal daarna je stand niet meer logisch zijn in de n.a.p, maar hier kan melding van gemaakt worden dat het instrumentenpaneel is vervangen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.