Peugeot 406: Koelfans draaien niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDiF DW12TED4

Tijdens een flinke klim afgelopen zondag (Fuelapass in Zwitserland) begon de temperatuur van de motor op te lopen. Aangezien deze dieselmotor een flink koppel heeft komt de auto met lage toerentallen toch in bijna alle versnellingen tegen bijna elke helling op. Dus, wellicht een te laag toerental aangehouden, een versnelling terug geschakeld en iets meer snelheid gemaakt. Geen verschil, de temperatuur bleef te hoog.

Eenmaal boven de PP2000 aangesloten. Koelvloeistof temperatuur 113 graden, beetje veel. Volgens de PP2000 zouden de koelfans actief zijn. Niet dus. Verwarming aangezet, koelvloeistof temperatuur was inmiddels 115 graden en de afdaling begonnen. Meteen begon de temperatuur te zakken, dus het probleem zijn de koelfans, die draaien niet.

Het voordeel van veel lezen op deze site is dat je bepaalde problemen herkend. De relais tussen de fans zijn wat dat betreft een zwak punt, de contacten kunnen corroderen waardoor de relais niet meer werken. Dus vandaag eens bekeken.

[url=http://img708.imageshack.us/i/derelais.j...][img]http://img708.imageshack.us/img708/5518/...[/img][/url]

[url=http://img339.imageshack.us/i/contactenr...][img]http://img339.imageshack.us/img339/7528/...[/img][/url]

Volgens mij zit het met corrosie wel goed. De PP2000 weer aangesloten en de test lage en hoge snelheid gedaan. Bij de test lage snelheid ging het middelste (onder) relais klikken. Bij de test hoge snelheid de andere twee relais. Omdat de relais klikken ga ik er voor het gemak maar even van uit dat deze goed hun werk doen.

Vervolgens bij het middelste relais de dikke witte met de dikke bruine draad door gemeten op weerstand. Deze was oneindig. Daarna doorverbonden (hetgeen het relais volgens mij doet). Niets.

[url=http://img688.imageshack.us/i/relaismidd...][img]http://img688.imageshack.us/img688/8131/...[/img][/url]

Als ik nu zeg dat ik denk dat de electromotoren van de koelfans beide kapot zijn, wat denken jullie dan? Misschien dat het wat vreemd is dat beide koelfans tegelijk kapot gaan. Daar heb ik wellicht een verklaring voor:

[url=http://img18.imageshack.us/i/koelvinmeti...][img]http://img18.imageshack.us/img18/4053/ko...[/img][/url]

Dit was het resultaat na een ritje over de Sauerland autobahn richting Oostenrijk. Ik kwam er pas een paar dagen later achter dat niet alleen de bumper vol met ijs zat maar dat de koelfans ook muurvast zaten. Dus met deze informatie, zijn jullie het er mee eens dat beide fans kapot zijn of moet ik eerst eens wat anders proberen?

Richard9710

Geplaatst door Richard9710 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Die motoren hebben zich zelf wel kapot getrokken.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is wel lachen....op vakantie en dan een PP2000 mee. Hoe noemen ze dat? Vertrouwen hebben in het merk? Heb je toch ook nog foto's gemaakt van de omgeving of alleen van "je probleem" ?

Maar......even serieus (soms best moeilijk) Als je aan de hand van schema, en dat heb je vast en zeker, de beide voedingen op de relais naar de beide motoren localiseerd en je geeft ze m.b.v. losse draad met zwevende zekering erin, even een plusje, dan weet je toch of ze daadwerkelijk defect zijn. k'Zou voor dit testje wel eerst even de relais eruit trekken.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Nou, echt vakantie was het niet, meer een dagje skiën. En als ik toch een laptop meeneem, kan daar net zo goed meteen die software op staan.

Voorzover ik kan nagaan is in ieder geval van het middelste relais de dikke bruine of witte draad de voeding naar de motoren. Op één van beide staat in ieder geval 12 volt en doorlussen brengt geen leven in de fans. Zal morgen (als het weer het toelaat) het eens met een draad met zekering vanaf de accuplus proberen.

En wat foto's betreft, daar was het niet echt het weer voor, maar uiteraard hebben we wel een filmpje van de rit naar boven:

http://www.youtube.com/watch?v=kcdDCE355...

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou ook even doen zoals Hans voorstelt. Het feit dat het relais klikt wil niet zeggen dat deze nog goed is. Een relais met verbrand contact klikt wel maar zal geen last inschakelen.

Wellicht is er nog ergens anders in de auto een zekering doorgebrand door dit probleem.

TrafficBandit (0), 13 jaar geleden

Is het niet mogelijk om gewoon even met een multimeter aan de kant van de fan te meten ? Als er spanning op staat maar hij draait niet dan is de conclusie snel getrokken. Moet je hem alleen wel weer even warm rijden ;)

Ik zou toch verwachten dat er eerder een zekering doorbrandt als de fans om wat voor reden dan ook geblokkeerd zijn dan dat de hele motor van de fan vastloopt. Maar ik neem aan dat je de zekeringen al gecontroleerd hebt.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Om bij de achterkant (aansluiting) van de fan te komen is vrij lastig en geloof dat de fan er dan zelfs eerst uit moet, vandaar de optie met de losse draad.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de relais afzonderlijk getest, dus buiten de auto. Die doen het prima. In het instructieboekje gezocht welke zekering voor de koelfans zijn. In de zekeringkast in de motorruimte gekeken, die bleek heel anders te zijn dan in het boekje, maar ik heb nergens een kapotte zekering kunnen vinden.

Vandaag eens gekeken hoe de fans te vervangen zijn. Dat is nog niet zo makkelijk, volgens mij moet daarvoor alles ervoor weg maar misschien als ik geluk heb kan het paneel waar de fans in zitten ver genoeg naar voren zodat je net de bouten of schroeven los kan maken.

En Trafficbandit, ik hoef de auto niet warm te rijden, ik heb een PP2000. Daarmee kan ik de fans op lage en hoge snelheid testen, zelfs als de auto steenkoud is.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt het blad losnemen van de motor door het kleine torx-boutje/schroefje MET de wijzers van de klok mee los te draaien. Is dus net andersom draad dan normaal!!! Met enige wrikken en wiebelen, eventueel met WD40, komt het blad dan los van de motor en kun je redelijk eenvoudig de moertjes losdraaien en het motortje er uit halen. Dan heb je geen last van het grote blad. De nieuwe (als de oude inderdaad kaduuk zijn) sloop je ook eerst het blad er weer af, bouwt eerst het motortje in en zet vervolgens het blad weer op de motor. Het asje heeft een platte paskant, dus het blad even in de juiste positie en er weer op. Het torxschroefje TEGEN de wijzers van de klok in voorzichtig weer vastzetten. Is een iel schroefje, dus kan breken bij te vast zetten.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Bij mij is het geen torx maar een kruiskop. En tegen de wijzers van de klok in losdraaien, dat is toch normaal schroefdraad? Aangezien je het in hoofdletters schrijft zou het eerder "tegendraads" zijn dan normaal. Overigens wel erg bedankt voor de tip Hans, dit zal een hoop werk gaan schelen denk ik.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Of te wel Engelse draad [img]http://forum.fok.nl/i/s/smile.gif[/img]

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kruiskopje kan ook, maar dacht dat in de nwe fan schroefjes van het type torx zaten. Het is "tegendraads" draad = met de wijzers van de klok mee = los.....toch? (kzit ondertussen te oefenen voor de PC wat nu los en vast "tegendraads" is LOL) Je kunt eerst eens voorzichtig oefenen op een oude fan. Gebruik voor het losdraaien van de kruiskop dan wél een goed passende schroevendraaier....ze zijn zwak en zitten met een weinig borglijm vast.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Hans, fijn he schroeven met verschillend draad. Ik draai altijd even de koude kraan open, dat is "normaal" los, kraan dicht is dan vast. Stel ik heb een kruiskop met "normaal" draad, dan moet ik die zo los draaien:

<-
+
->

Het + je is dus de kruiskop waar je de schoevendraaier in zet. Dit is volgens mij tegen de klok in.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

veel makelijker te onthouden :

L van los (links om)
R is dan vast

engelse draad is visa versa

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dus met de wijzers van de klok mee is in dit schroef geval los......toch? LOL draai mij m'n nek maar om...wél graag linksom! Dat doet minder pijn zeggen ze.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nee das vast (rechts om), tenzij het engelse draad is

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Ja jongens, zo snap ik er toch niets meer van....LOL Goed, ik heb 2 keuzes om te draaien en ik wil de schroef los hebben, welke van de volgende twee zijn de juiste:

1.

<-
+
->

en

2.

->
+
<-

Welke keuze is los? 1 of 2?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heerlijk! k'Zal het nog ingewikkelder maken........Als je bij normaal schroefdraad een losse moer tussen de vingers van je linkerhand neemt, en in je rechterhand een bout neemt. Je moet de bout IN de moer draaien, dan draai je deze erin door met de wijzers van de klok mee te draaien = vast.
In het geval van de koelfan is het net andersom, dan moet je dus met de wijzers van de klok meedraaien om em LOS te krijgen.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Ok, optie 2 dus, en Hans, jij bent....

Ik ga morgen eens kijken of ik de bladen er af krijg en of ik ergens een nieuw stel motoren kan vinden. Nieuw zijn ze wat duur, 140.- en volgens mij nog ex BTW ook.

LuckyMe (0), 13 jaar geleden

[quote=Richard9710]Als ik nu zeg dat ik denk dat de electromotoren van de koelfans beide kapot zijn, wat denken jullie dan? Misschien dat het wat vreemd is dat beide koelfans tegelijk kapot gaan.[/quote]
Ik heb het bij mijn 306 (Bj. 2000) ook gehad dat ze allebei tegelijk kapot waren. Nooit begrepen hoe dat nou kwam. Ik meen dat ze destijds zo'n 125 euro per stuk kostten. En er kwam nog een schep aan arbeidsloon bij omdat je er vanachter niet bij kon (airco condensor en radiateur zitten bijna tegen het motorblok).

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Goed, for future reference, optie 2 is inderdaad de juiste, het los draaien van het schroefje dat het schoepenblad op de motor houdt gaat precies tegen gesteld van normale schroeven. Op het schoepenblad staat ook de draairichting aangegeven, dat is dus ook meteen de manier om de schroef los te draaien.

Nu kom ik wel beter achter het motortje, maar los krijgen kan ik zo wel vergeten. Tussen het plastic waar de motor op zit en de condensor van de airco zit een centimeter ruimte, ik kan net met mijn vinger er achter komen om te voelen dat er een boutje zit. Dit boutje zit echter verzonken in het plastic waardoor je er alleen met een dop bij kan komen, steeksleutel gaat niet. En die dop, daar is dus te weinig ruimte voor.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Gister een tweede hands motortje weten te bemachtigen. Vandaag gemonteerd. Ik heb nu nog maar slechts 1 koelfan die draait, en hij draait alleen op hoge snelheid (logisch aangezien bij lage snelheid de motoren in serie staan en er nog altijd 1 motor gaar is). Maar dit is al een stuk veiliger dan helemaal geen koeling.

In het kort gaat het als volgt:

Bumper verwijderen en als die er af is kan de zwarte balk de achter de bumper zit ook meteen verwijderd worden, die zit met slechts 2 boutjes vast. Daarna de slotplaat verwijderen. Door de twee metalen "klemmen" die op het koelvinhuis zitten en de radiateur vast houden omhoog te halen kan de radiateur (en in mijn geval ook de intercooler) een paar centimeter naar de motor worden geduwd. Daardoor heb nog eigenlijk nog net te weinig ruimte, maar je kunt dan net van binnen uit bij twee torx schroeven komen waarmee de condensor aan het koelvinhuis zit geschroefd. Zodra die los zijn kun je de condensor ook richting te motor duwen. De koelvinnen verwijderen door het kleine schroefje in de draairichting van het schoepen blad los te draaien. Zodra die los zijn kun je net tussen de condensor en de achterkant van het motortje komen om met de kleinste dop uit je verzameling (maat 10) de boutjes los te draaien.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.