auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: temperatuur te heet, koppakking reeds vervangen.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18 16v

Hallo,

Na het vervangen van mijn koppakking wordt mijn motor nog steeds te heet. Vanmorgen was het echter zo erg dat de temperatuur tegen het rood aanstond, en dit op de snelweg. Mijn kachel fluctueert dan van warm naar koud (meer koud dan warm) De fan staat de gehele tijd aan. Bij de reparatie van mijn koppakking is de kop afgevlakt, de waterpomp en thermostaat zijn echter niet vervangen.

Ik heb sterk het vemoeden dat als ik hier nog langer mee rond rijdt, de koppakking weer lek zal raken. Is het verstandig om de thermostaat te laten vervangen, zou dit tevens het warm-koud van de kachel kunnen verklaren?

Geplaatst door

Boudie (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Peugeot-rijder, het vervangen van een thermostaat moet je zien als voorzorg omdat door koeling problemen is deze heter geweest dan normaal. Het koud en warm worden van de kachel kan wijzen op lucht in het koelsysteem. Haal bij het vullen de bovenste koelslang-aansluitingen los om te zien of het echt vol zit. Franse wagens hebben op div. plaatsen plastic ontluchtingsschroeven. Breken zo af, dus uitkijken!! Op thermostaathuis vaak een inbus maat 5 Deze alleen losdraaien en zie of er vloeistof uit komt. Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

is er wel goede circulatie (waterpomp) is de termostaat dtuk wordt de motor warm en en ook de kachel zal warm blijven
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

Hallo Punt,

Ik heb nog geen ontluchting uitgevoerd. Wat ik voor dat ik naar huis reedt heb gecontroleerd was het niveau van de koelvloeistof. Ik heb er bijna een liter bij kunnen gooien. Onderweg naar huis (65 km op de snelweg) bleef de temp net onder de 90 graden, wat altijd de normale waarde is geweest. Tevens de kachel bleef de hele rit warm. de temp meter gaat vrij snel van 70 naar de 90 graden (3 seconden), als het de 90 graden heeft bereikt wordt nu direct mijn kachel warm (dan gaat de thermostaat open?), en zakt de temp meter naar de 80 graden, daarna klimt deze langzaam naar de 90 en blijft deze netjes staan. Alles leek dus normaal op de terugweg. Het feit dat ik toch een liter heb moeten bijvullen is wel raar, zou toch nog duiden op een lek, of kan er ook koelvloeistof uitgegooid worden doordat er toch nog een luchtbel in zit?

Wat mij ook nog opviel toen ik thuis aangekomen was dat er rookpluimpjes achter het blok tevoorschiijn kwamen. Ik heb er een video van gemaakt, het is bijna niet te zien, maar de laatste 8 seconden van de video zie je ze langskomen. Zou dit kunnen duiden op een niet goed gedichte kop(pakking)? Hier is de link naar de video

http://www.youtube.com/watch?v=PVEli9qxU...

Ik zal morgen het niveau van mijn koelvloeistof weer controleren.

Boudie 0

14 jaar

Op het laatste stukje film, kun je het ventieldopje achter op de koelwaterslang redelijk goed zien en het lijkt alsof het daar in ieder geval niet goed afdicht of afgedicht heeft. Het is een gewoon ventieldopje, maar wél 1 met een rubber ringetje aan het eind (bodem) van het doppie. Wat wel eens wil gebeuren is dat het dopje er afgedraait wordt om bijv. te ontluchten en dat het rubbertje blijft plakken aan het pijpje waar het dopje op zit, maar dat het rubbertje "wegspoelt" op moment dat de koelvl.stof uit het pijpje loopt. Snel dopje erop, maar rubbertje is inmiddels foetsie en afdichting niet meer oké. Dus misschien eens checken, of gewoon een nieuw dopje mét rubbertje plaatsen. Doe dit wel bij koude motor en drukloos gemaakt systeem.

hans4074 0
badge

14 jaar

Hallo Hans,

Ik heb vanmorgen nogmaals mijn niveau gecontroleerd. dit heb ik in eerste instantie gedaan met koude motor (niet lopend) ik heb er wederom zo'n liter bij kunnen gooien. Ik heb toen mijn auto gestart met de dop nog van het expansievat af. Op een gegeven moment komt het koelvloeistof weer naar boven en loopt het uit het expansievat. Op het moment dat de motor warm wordt, en vermoedelijk de thermostaat opengaat verwijnt al het vloeistof uit het reservoir en heb ik dit nogmaals aangevuld tot aan de streep.

Ik heb toen afgetapt en er komt direct vloeistof uit de aftapventielen (bij eerste poging had ik het alleen losgedraaid, maar moest de dopjes er volledig afdraaien)

Wat mij ook nog opviel is dat ik nog steeds kleine borrels boven zie komen, tevens kleine pluimpjes uit de uitlaat, zelfs toen deze volledig warm was, dat zou toch niet meer mogen? Het lijkt er sterk op dat de kopppakking nog steeds niet volledig afdicht wat deze zou moeten afdichten, en de vloeistof langzaam verbrandt wordt (ik zie namelijk nergens lekkage)

Boudie 0

14 jaar

De kop was niet afgevlakt dus het probleem kwam weer terug, lekke koppakking. Auto is gesloopt.

Boudie 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.