Beste peugeot liefhebbers, ik heb een 3 ltr V6 uit 1998, heerlijke auto. De auto heeft een probleem dat als de auto op de temperatuur komt van 70 graden gaan de beide fans draaien, volle snelheid. Auto klinkt als een hovercraft.
Ik heb het idee dat de vorige eigenaar het zelfde probleem had en er mee door is blijven rijden. Ik heb de gehele Fan sectie vervangen, alles werkte zoals het hoort en het probleem was een tijdje weg. maar nu is het terug, ik heb de stekkers al gecontroleerd en ik denk zelf dat er een temperatuur sensor stuk is. Wie heeft deze storing al eens keer eerder meegemaakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed dat het thermo-contact van de koel-fan defect is...Normaal gesproken zal de fan alleen moeten gaan werken als de radiateur boven de vastgestelde temperatuur in de radiateur komt. De temperatuur meter in de auto krijgt zijn informatie van een z.g. temperatuursensor welke direct onder de thermostaat is geplaatst. Het kan (bij draaiende motor) niet voorkomen dat de radiateur warmer is dan het notorblok.
Ik ga hier mee aan de gang, misschien extra Info is dat als het contact wordt uitgezet de fans stoppen maar dat er een fan na blijft draaien op een heel laag tempo. Als de motor is afgekoeld stopt de fan.
6 jaar
Als het thermocontact maar 2 aansluitingen heeft is het een zg. thrmostatische schakelaar welke bij een door de fabrikant bepaalde temperatuur inschakelt en daarna bij een vooraf bepaalde temperatuur weer uitschelt. Heeft de schakelaar meerdere aansluitingen dan zijn er meerdere mogelijkheden ,welke in een voorgeprogrammeerd stukje electronica tot hun recht moeten komen. Ik ga voor een defect thermocontact.
Dank je wel..ik ga er mee aan de slag., laat uiteraard weten als het probleem is verholpen.
6 jaar
Niet de sensor. Verder zoeken
6 jaar
Een sensor is een spoel waarin de stroom welke er door heen gaat wordt beïnvloedt door een er langs draaiende magneet (krukas/ nokkenas/ABS enz. enz. of waar de stroom wijzigt door temperatuurverschil. bv NTC. Die verandering in de stroom zorgt dan voor b.v. een andere aanwijzing van een meter of de Ecu rekent ermee en reageert er zo nodig op. Als er een Airco aanwezig is bedient het thermocontact een stukje electronica. Die electronica bedient uiteindelijk weer de Fan. Maar ook deAirco heeft invloed op die electronica. De ECU van de Airco beinvloedt ook de werking van de Fan.
Ik ga nu voor het Bitron kastje...waar haal je zo,n ding.
6 jaar
De Peugeot dealer zal het waarschijnlijk wel kunnen leveren. Er zijn ook specialistische grossiers. Zoek eens op internet...
Vandaag naar de dealer geweest, niets gevonden, monteur vertelde dat de V6 drie sensoren heeft, waarschijnlijk 1 van die drie kapot. Heb na het weghalen van het luchtfilter de tweede ronder stekker gevonden tegen de accu aan, ik had deze nog niet beoordeeld en bewerkt met contactspray. Na het weer in elkaar zetten van alles en terug plaatsen van het luchtfilter. De auto gestart, probleem weg,..ik wordt gek. Maar een zwaluw maar nog geen zomer 😏
6 jaar
De slogan was ook eens : Een wonder op wielen . Vandaar dus ,,,,,,,,,,,, .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar