auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: relais startmotor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 81

Naar aanleiding van startproblemen een dikke 2 weken geleden vroeg ik al of iemand me kan zeggen waar de relais vd startmotor zich bevindt, staat deze in de bsi, waar ook de relais van de airco zit ? Dacht dat startproblemen opgelost waren maar sinds vorige week terug in panne, heb nieuwe startmotor besteld maar mijn man wou weten of er nog ergens een externe relais is ( heb me laten vertellen dat dit bij sommige merken niet zo is ) en op welke plaats in de bsi deze zich bevindt.
Alvast bedankt bij voorbaat,

Geplaatst door

ciliman (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt me beter om eerst vast te stellen wat de oorzaak is van het start-probleem. Als je in staat ben om de startmotor te vervangen? moet het ook mogelijk zijn te controleren of er tijdens de startpoging spanning op het relais op de startmotor is. Ook zonder extra relais of defecte startmotor blijven er nog behoorlijk wat oorzaken te bedenken. En meten is weten...

Toen ik dit probleem paar weken terug op het forum plaatste, kreeg ik reeds de raad om alle dingen op te meten, dit heeft mijn man gedaan, er zit wel degelijk spanning op relais van startmotor, bedrading contactslot werd ook al opgemeten, lijkt ook allemaal in orde te zijn, enige waaraan mijn man nog denkt is de externe relais vd startmotor die vermoedelijk in bsi ligt ?

ciliman 0

6 jaar

Op de startmotor zit ook een relais. Als op op de dunne aansluiting van die relais tijdens een startpoging voldoende spanning komt te staan (9 volt of meer) en de startmotor reageert niet? Dan moet de startmotor worden vervangen of hersteld worden. De externe relais is dan niet aanwezig of die werkt wel, Het meten van spanning moet je ook belast doen, om een indruk te krijgen over het spanningsverlies. bijvoorbeeld door een slechte verbinding (overgangsweerstand)

Beste corvanjaarsveld . hier loopt al vanaf 12-6-2018 een ander topic op .
Hierin is alles al duidelijk en met een elektrisch schema toegevoegd en uitgelegd.
Het lijkt mij het beste dat Mevrouw de metingen en controle,s gaat doen , en dat Meneer zich gaat bezighouden met het bakken van patatjes.

De relais op de startmotor ( ook magneetschakelaar genoemd) is reeds vervangen geweest ( nieuw aangekocht en niet 2de hands) en toen startte de auto weer, probleem leek opgelost maar helaas, na 2 weken gereden te hebben, zelfde probleem. Mjn man had echter een beetje vet in de lagers gedaan en dacht dat dit bij de borstels in de starter was terecht gekomen, dus nieuwe relais op andere startmotor geplaatst die hier nog lag en opnieuw kregen we de wagen aan de praat dus gingen we ervan uit dat het vet of smeerolie de oorzaak was en nu ook weer 2 weken goed gegaan en verleden week zelfde symptoom: plots niet meer starten. Omdat het gaat om startmotoren van om en bij de 20 jaar, hebben we nu maar een volledige nieuwe besteld, voor de prijs moet je het niet laten, kost maar 60 euro maar we hebben zo al een donkergrijs vermoeden dat ook hiermee het probleem misschien maar tijdelijk kan opgelost worden. En we hebben toen wel degelijk het electrisch schema gevolgd en dingen opgemeten waarvan mijn man nu zeker is dat daar het probleem niet kan liggen, maar hij vroeg zich af of er buiten de relais op de startmotor zelf in de bsi ook een relais zit die met de startmotor te maken heeft, maar daar kan niemand mij een antwoord op geven. Een aantal jaren terug, kreeg ik op dit forum na niet meer werken van mijn airco, een foto doorgestuurd van een vriendelijke meneer Piet de Boer, als ik het me nog goed kan herinneren, die ons exact kon zeggen waar de relais vd airco zich bevond in die bsi zodat mijn man die relais kon vervangen en mijn airco was ook meteen gemaakt. Is het dan zo dom om ons nu af te vragen of in die bsi ook een relais zit die met de startmotor te maken heeft ???? En neen, ik doe hier niet de metingen en mijn man bakt niet de patatten en ik durf te zeggen dat ik al vaak mee onder de auto gelegen heb bij herstellingen want mijn auto is in al die jaren nog bijna nooit in de peugeot garage geweest en als dit al eens gebeurde, was ik veel geld kwijt en was probleem nog niet opgelost en moesten we elders te rade gaan dus blijkbaar zijn zij die dagdagelijks bezig zijn ook niet altijd even slim.

ciliman 0

6 jaar

Beste mevrouw . Ik begrijp best dat humor niet altijd gewaardeerd word en dat deze site er is om juist mensen te helpen die hun best doen zelf de voiture te herstellen .
Maar zoals wij , en vooral ikzelf , al in het eerder opgevraagde en geleverde elektrische schema hebben aangegeven word de startmotor NIET geregeld vanuit de BSI .Op uw vraag of er een relais in de BSI zou zitten zegt u dat niemand u daar een antwoord op heeft gegeven . Zie daarom nogmaals het schema ( waar ik geen BSI zie ) en de tips voor de metingen . En ik zeg het nogmaals : er moet natuurlijk wel gemeten worden op het moment dat de startmotor niet werkt . Ik ben er van overtuigt dat uw man ergens een meetfout maakt met alle beste goede wil van hem . U geeft zelf al een hele goede richting aan waar gezocht moet worden . Namelijk , dat na het vervangen van de startmotor / relais , de storing 2 weken niet meer is opgetreden . Het enige waar dus is aangezeten is de startmotor en de bekabeling bij de startmotor . Als het nu de startmotor niet meer kan zijn , zou het dan niet logisch zijn dat er iets met de bedrading in de buurt van de startmotor zou zijn ? Draadbreuk / slecht contact ? Heeft u de betreffende draad tijdens de storing tussen de startmotor en de BM34 belast gemeten ? en dan bedoelen we niet met een proeflampje of een Ohm meter . Om het u en uw man heel gemakkelijk te maken om dit te controleren , zou u vanaf het dunne draadje van de startmotor nog een draad kunnen monteren , deze naar het interieur geleiden , hierop een lampje monteren en de andere kant van het lampje aan massa leggen . Kan u dus in de auto tijdens het starten zien of de startmotor gevoed word . Succes .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.