Hallo, ik ben een gepensioneerde liefhebber en sleutelaar van auto's, heb zelf een 45 jarige Landrover Series 3 (lekker simpel en geen elektronica) maar ik mag ook de auto's van mijn dochters onderhouden: een Peugeot 307sw en een 206sw.
De Peugeot 307 van mijn dochter heeft een probleem met de koeling dat langzaam aan ontstaan is en steeds vervelender wordt. De temperatuur loopt nu na starten snel op, negentig graden voorbij, de meter vliegt in het rood en de waarschuwing STOP verschijnt.
Leek me een simpel probleem: thermostaat stuk. Dat bleek ook zo te zijn (gemeten in een pannetje heet water), dus vervangen. Tegelijk alles even flink doorgespoeld, want er zat ook veel roestige drab in het systeem. Daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn. Maar helaas, er is niets veranderd. Nu viel me op dat de slang tussen thermostaat en radiator wel heet wordt, maar de radiator zelf niet. Dus: radiator mogelijk toch nog verstopt door die roestige drab? Weer alles losgehaald, weer doorgespoeld, maar het water loopt vlot door de radiator. Kan het niet zijn.
Mijn vraag is: wat kan er aan de hand zijn? Waterpomp kapot? Hoe test ik dat? De kachel doet het overigens wel goed (noodkoeling). Betekent dit dat de waterpomp niet stuk is?
Het is een automaat. Ik las ergens dat die automaatbak ook gekoeld wordt en dat dat koelsysteem ook verstoppen kan. Maar betekent dat dan dat de motorkoeling ook blokkeert? Dat kan toch niet? Hoe vind ik dat uit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Vast hartelijk dank, ook namens mijn dochter!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking ? Of nog lucht in het systeem , wel de ontluchtingspunten los gedraaid ?
Koppakking zou kunnen, maar daar zoek het niet want ik zie geen witte rook uit de uitlaat of koelwater in de olie.
Ontluchten is gebeurd, de kachel wordt ook heet (gebruikt als noodkoeling).
1 jaar
Witte rook en water in de olie is geen 100% graadmeter.
Laten controleren of er verbrandingsgassenbin je koelwater zitten wel.
Alles nogmaals ontlucht en bijgevuld tot het niveau. Met 80 km/uur constant net iets boven 90 graden. Airco aan: temperatuur stijgt tegen de 100, maar niet in het rood. Met constant 60 raakt hij oververhit en de melding STOP.
Na die rit is het koelvloeistofnivo iets gestegen. Dat is toch wel bijzonder? Veel rijwind nodig voor de koeling kan betekenen een slechte doostroming. Dus nog ergens een verstopping of toch de pomp defect. Stijging van koelwaterpeil kan m.i. alleen komen door lekke koppakking: uitlaatgas of lucht in het systeem. Hoe kan ik het simpel uitvinden of het een kapotte pomp is of een lekke koppakking? Motor loopt overigens heel netjes.
1 jaar
Draait de ventilator nog wel? Als je airco inschakelt hoort die met regelmaat te draaien om je condensor te koelen.
Ik had een 207 waarvan de fan kapot was, die raakte ook gewoon aan de kook als je langzamer dan 30 ging rijden. Airco werkte ook alleen bij voldoende rijwind.
1 jaar
De fan draait nog. Na motor afzetten blijft deze ook enkele minuten doordraaien. Ik heb de proefrit vanmorgen gemaakt deels met ingeschakelde en deels met uitgeschakelde airco. Maakte geen verschil.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar