close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Koelvloeistoftemperatuur/ventilator

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Heb een probleem met de koeling van m'n 406, de ventilator vertoont kuren en weigert af en toe waardoor ik onlangs met een te hoge temperatuur in een file ben gestrand.
Ik vermoed dat een temperatuursensor de boosdoener is. In de radiateur tref ik zo'n ding echter niet aan. Op de uitgang op het motorblok tref ik wel 3 stekkers aan, van boven naar beneden in de kleuren blauw, bruin en groen. Heeft iemand informatie?
Bij voorbaat dank!

Geplaatst door

Johan406 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

normaal zit deze in de radiator, op het motorblok is de sensor voor indikatie temp.op instrump. Als temp. oploopt gaat eerst klep van termost. open daardoor gaat water een deel langs radiator leiden, als sensor in radiator te hoge temp. voelt gaat kontakt in voor ventilator! Zie ook eens de motor van ventilator na! kan ook iets stuk aan zijn!

peter615 0

16 jaar

Probleem met de koeling van m'n 406 is er nog steeds, zij het alleen wanneer ik in de file beland. Ik zou graag wat meer info willen want ik wil het probleem graag zelf oplossen.
De auto blijft tijdens het rijden keurig op temperatuur, ongeacht snelheid/belasting. Ik ga er dan ook van uit dat de thermostaat goed functioneert en dat de radiateur niet inwendig vervuild is. Als ik hierbij iets over het hoofd zie, hoor ik dat natuurlijk graag.
De linkse (bestuurderskant) koelventilator werkt af en toe wel, af en toe niet. De rechtse ventilator zie/hoor ik echter nooit draaien.
Ik heb ergens gelezen dat die ventiltatoren bovendien met twee snelheden kunnen draaie. Heeft iemand ideëen of info.
Een schema van het electrisch gedeelte is ook heel erg welkom.
Alvast beddankt voor de reacties!

Johan

Johan406 0

16 jaar

Heb je het oude of nieuwe type 406? Heldere koplampen = nieuwe type.

Het oude type had dacht ik problemen met relais voor die fans. Die zouden daar ergens bij die fans in de buurt zitten. Heb je hier op de site al gezocht? Volgens mij zijn er wel meer topics over te vinden.

Richard9710 0

16 jaar

Dit zal een D9 zijn met heldere koplampen. Ik vermoed dat hier de weerstanden doorgebrand zijn die bij de radiateur zitten.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Dit is een zo te lezen een xu7jp4, oud of nieuw type maakt niet uit De bruine stekker op het thermostaathuis bedient de electronische eenheid koelvloeistof temperatuur, ook wel bitron kastje genoemt. Die gaat nog wel eens stuk. Het kastje zit bij het oude type in het linker binnenscherm en bij het nieuwe type onder de motorkap tegen het linker binnenscherm. Als de bruine sensor stuk is dan gaan de ventilatoren op hoge snelheid draaien, of als je de stekker er af trekt met kontakt aan.
Controleer of je zekeringen van de koelventilators nog heel zijn,zijn ze stuk dan zitten de koelventilators vast of heb je daar een probleemmet de bedrading.
De eerder genoemde voorschakelweerstanden zitten op het nieuwe type motor (EW en DW) met een enkele koelventilator, deze heeft er 2.
Ik denk dus , bitronkastje stuk.

Groeten,

PT nieker

hallo,

Onlangs is mijn koppakking vervangen. Echter, ik heb nog steeds problemen met de koeling. Vorige week bouwde het systeem te veel druk op, nieuwe dop gekocht. Hielp niks, totdat er sinds gister ineens heel weinig druk wordt opgebouwd. De temperatuur is prima, alleen zonet toen hij stationair draaide ging ie naar 92 gr, waarop de ventilator gelijk aansprong en de temperatuur weer op 90 kwam. (dit hoort toch zo?). Ik zie bij de koelvloeistof wel wat smurrie, dus het lijken symptonen van weer een lekke pakking. Deze is echter net een week nieuw. Wie kan mij helpen???????????????

Groet Eric

ericveenstra 0

16 jaar

Heren, bedankt voor de reactie. Kon niet eerder reageren ivm adsl-provider/wisseling
Mijn auto is inderdaad een D9 met xu7jp4-motor. Als ik de bruine stekker op het thermostaathuis loskoppel gaat de linker ventilator draaien.
Uit de reactie van PTnieker begrijp ik dat de ventilatoren altijd tegelijkertijd moeten draaien.

Alvorens ik nu verder ga speuren heb ik nog een paar vragen:

Zijn de ventilatoren afzonderijk gezekerd?
Is er een manier om de werking van het Bitron-kastje te controleren.

Alvast bedankt en groet

Johan

Johan406 0

16 jaar

Ik denk dat je ventilator stuk is. Ze zijn afzonderlijk gezekerd en de hoofdstroom wordt geschakeld door 3 relais die boven tussen de koelventilators achter een plastic kapzitten. Als je rechtstreeks op de aansluitingen van de defekte motor meet dan moet je een weerstands waarde meten. Meet je oneindig dan is de motor defekt.
Soms zorgen de genoemde relais voor een storing, stekkers geoxideert, of bedrading beschadigt.
De werking van de bitron heb je zo juist gecontroleerd door de bruine stekker af te nemen. De koelventilator(s) gaan dan met hoge snelheid draaien.

PT nieker

[quote=peugeottechnieker]Ik denk dat je ventilator stuk is. Ze zijn afzonderlijk gezekerd en de hoofdstroom wordt geschakeld door 3 relais die boven tussen de koelventilators achter een plastic kapzitten. Als je rechtstreeks op de aansluitingen van de defekte motor meet dan moet je een weerstands waarde meten. Meet je oneindig dan is de motor defekt.
Soms zorgen de genoemde relais voor een storing, stekkers geoxideert, of bedrading beschadigt.
De werking van de bitron heb je zo juist gecontroleerd door de bruine stekker af te nemen. De koelventilator(s) gaan dan met hoge snelheid draaien.

PT nieker[/quote]
Bedoel je dat het Bitron-kastje goed zou moeten werken?

Johan406 0

16 jaar

ja dat klopt, de lage snelheid die wordt geschakeld door de 2 ventilators in serie te zetten. Als er 1 stuk is dan draaien ze alle 2 niet . In de hoge stand staan ze paralelel

[quote=peugeottechnieker]ja dat klopt, de lage snelheid die wordt geschakeld door de 2 ventilators in serie te zetten. Als er 1 stuk is dan draaien ze alle 2 niet . In de hoge stand staan ze paralelel[/quote]
Bedankt, het kwartje begint (langzaam) te vallen!
Ga in het weekend lekker zoeken en meten en kom er dan op terug

Johan406 0

16 jaar

Het lijkt erop dat inderdaad tenminste 1 ventilator de geest gegeven heeft. Alle 3 de relais werken en ook de zekeringen zijn intact.
De tweede motor begint nu ook kuren te vertonen, draait soms pas na een zetje en dan ook nog met een wisselend toerental. Zit nu weer met nieuwe vragen zoals:
kun je het ventilatorhuis uitbouwen terwijl de airco-radiator op z'n plaats blijft zitten of moet het hele zaakje eruit?
En zijn die ventilatormotoren te repareren (bijv. nieuwe koolborstels) of ben ik aangewezen op nieuw spul?
Heeft iemand (een link naar) een electrisch schema?

Groet,

Johan

Johan406 0

16 jaar

geef de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens,dan kijk ik wat ik voor je kan doen . Volgens mij moet het ventilatorhuis er niet helemaaluit hoor,ik zal nog wel even voor je kijken.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer of de fan van voren in het huis zit of van achteraf. Maar ik heb eens de airco condensor vervangen en daarvoor moest het ventilator huis een stuk naar voren. Als je de grille weghaalt en de koplampen verwijderd dan kan het ventilatorhuis voldoende naar voren geduwd worden om de condensor van de airco te verwijderen en nieuw te plaatsen. Dan denk ik dat je er ook van achter wel voldoende bij kunt komen om de fan te vervangen.

Richard9710 0

16 jaar

[quote=peugeottechnieker]geef de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens,dan kijk ik wat ik voor je kan doen . Volgens mij moet het ventilatorhuis er niet helemaaluit hoor,ik zal nog wel even voor je kijken.[/quote]
Komt ie : 80919801

Hoor graag van je, bvd

Johan406 0

16 jaar

[quote=Richard9710]Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer of de fan van voren in het huis zit of van achteraf. Maar ik heb eens de airco condensor vervangen en daarvoor moest het ventilator huis een stuk naar voren. Als je de grille weghaalt en de koplampen verwijderd dan kan het ventilatorhuis voldoende naar voren geduwd worden om de condensor van de airco te verwijderen en nieuw te plaatsen. Dan denk ik dat je er ook van achter wel voldoende bij kunt komen om de fan te vervangen.[/quote]
Oké bedankt,

ik wacht ook even de reactie ptnieker af
Groet

Johan406 0

16 jaar

Wat Richard schreef klopt m.i aardig. Daarbij moet ik nog toevoegen dat de bovenste traverse er ook uit moet. De radiateur en de condensor moeten dan eerst een beetje opgetild worden(eerst bovenste bevestigingen los) zodat ze met hun pootjes uit de gaten komen waar ze in steunen aan de onderzijde. Daarna heb kun je volgens mij het ventilatorhuis losmaken en heb je genoeg ruimte om bij de boutjes te komen tussen de condensor en de ventilators. het ventilatorhuis hoeft er m.i.niet uit dus.
betreffende je vraag over reparatie van de ventilatormotor, ik vervang hem meestal gewoon maar het zou best kunnen dat er handige jongens zijn die hem kunnen repareren. Een motor kost dacht ik 132 euro ongeveer.
Wat betrefd het elektr.schema, heb je public servicebox (van peugeot )al geprobeert ?

PT nieker.

Heren bedankt voor de aanwijzingen.
Klopt helemaal, je kunt de ventilatoren inderdaad afzonderlijk uitbouwen terwijl het huis blijft zitten.
Heb vandaag allebei de ventilatoren uitgebouwd. Aansluitingen waren een beetje ge-oxideerd, ik hou het erop dat dat het probleem geweest is met de rechter venitilator (die helemaaal niets meer deed). Deze draait inmiddels weer als de beste. Het probleem dat ik nu nog heb is dat de linkerventilator soms wel, soms niet draait. Soms weigert hij en als je er dan een beetje tegen duwt gaat-ie alsnog aan de gang. Er zal dus een nieuwe motor in moeten.

Groet

Johan

Johan406 0

16 jaar

Heren bedankt voor de aanwijzingen.
Klopt helemaal, je kunt de ventilatoren inderdaad afzonderlijk uitbouwen terwijl het huis blijft zitten.
Heb vandaag allebei de ventilatoren uitgebouwd. Aansluitingen waren een beetje ge-oxideerd, ik hou het erop dat dat het probleem geweest is met de rechter venitilator (die helemaaal niets meer deed). Deze draait inmiddels weer als de beste. Het probleem dat ik nu nog heb is dat de linkerventilator soms wel, soms niet draait. Soms weigert hij en als je er dan een beetje tegen duwt gaat-ie alsnog aan de gang. Er zal dus een nieuwe motor in moeten.

Groet

Johan

Johan406 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.