Peugeot 406: problemen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9td

onlangs hebben we een peugeot 406 break aangeschaft met enkele (kleine) probleempjes.
Deze zijn: - toerenteller staat bij stationaar toerental, normaal rond de 800 toeren dacht ik, op 3000 toeren
op de wijzerplaat. Komt op nul bij afzetten motor.
- kmstand heel slecht leesbaar, alleen bij aansteken lichten is het met moeite leesbaar.( digitaal )
- bij het (zwaar) optrekken is er wat zwarte rook te zien uit de uitlaat
- bij het rijden is er een geluid te horen precies of de schokdempers zijn versleten doch die
zijn onlangs vervangen.
Heeft nu ongeveer 240000km gelopen. ( veel???)
Kan er iemand raad geven om dit op te lossen

LEMEY

Geplaatst door LEMEY (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

bij de km stand daar moet het lampje van vervangen worden die is stuk.
je moet er wel het instrumentenpaneel voor verwijderen.
komt de toernteller wel op nul als de motor uitstaat.
als het bij zwaar optrekken alleen dan een beetje is dan is dat beslist niet erg.
van het bijgeluid kan ik zo niks maken je kunt alleen alles ens goed nalopen dus de aandrijfassen en kogels en rubbers.

groetjes jan.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Hoeveel heeft tie gelopen?.

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

LEMEY, als je het start bericht aanpast naar aanleiding van vragen die gesteld zijn, laat dat dan ook nog even weten in een reactie. Wellicht dat Jan en primera niet hebben gemerkt dat je hun vragen hebt beantwoord in het start topic.

Overigens is 240.000 km niet veel, zeker niet voor een diesel. Ter vergelijk, ik heb een 406 uit 1997 gehad met meer dan 3 ton op de teller, alleen was dat een 1.8 benzine, ook mijn tweede 406 (bj 2001) naar ruim 280.000km gereden zonder problemen en ook dat was een 1.8 benzine. Met mijn huidige 406 met 2.2 HDiF motor verwacht ik de 4 ton te kunnen halen (zit nu bijna op 2 ton).

Dat lampje achter de km stand is vrij makkelijk te vervangen, alleen moet je wel een beetje handig zijn. Een advies, als je het lampje gaat vervangen, en zeker als je het laat vervangen, dan meteen alle overige lampjes vervangen. Het zijn 1.2 watt steeklampjes en kosten bij de dealer volgens mij € 0,66 per stuk. Als je alles vervangt ben je er meteen vanaf, anders kun je er bijna op gaan wachten tot er weer een lampje stuk gaat.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

240.000km is niet veel voor een dieselmotor, maar de rest eromheen gaat het zo snel stuk als bij een benzine motor.
Bij deze km standen zijn rij geluiden niet abnormaal, een lagertje hier of daar zal je best eens horen.
Het op afstand beoordelen van een zwaar geluid is niet te doen.
Daarom is een goede proefrit van groot belang met dit soort km standen en luisteren naar de auto tijdens het rijden.
Dan kun je een heleboel uitsluiten, en dan bedoel ik geen ritje van 5 minuten.
En had een dekra of ANWB keuring laten doen, dan had je een goed beeld gehad van de auto.
Die zeuren weleens over een overgespoten schermpje en zo, maar ze halen ook de onderhouds gevoelige zaken eruit.
Vaak met deze km standen geluiden gaan horen duiden vaak op lagerwerk en ophanging en lopen derhalve in de papieren.
Met een keuring komen dit soort zaken aan het licht en dan kun je zelf beslissen of je de auto koopt of de prijs naar beneden zien te krijgen.
In de regel worden auto's met deze km standen weg gedaan omdat er kosten aan komen.
En natuurlijk, ze halen best de 4 ton, maar tegen welke kosten?.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.