Ter voorbereiding op de APK in januari, heb ik de complete koplampen (links en rechts) vervangen (ivm verstrooid lichtbeeld).
Hierbij zijn originele onderdelen voor in de plaats gekomen.
Echter mijn vraag gaat over de hoogte-verstelling, te weten:
1) montage ervan (terugplaatsen) van het motortje
2) afregelen
punt 1:
de motor voor de hoogte-verstelling heeft een palletje wat IN de koplamp moet vallen. Heb al 3 keer poging ondernomen, doch ik krijg het palletje
niet (goed) in de sleuf IN de lamp gehangen. Heeft iemand tips? Ik heb met een schroevendraaier al het staafje/palletje maximaal lengte uitgedraaid,
maar kennelijk 'hapt' ie niet goed in het sleufje.
ergo: tips :)
Punt 2:
afregelen ervan wat kan ik aanhouden?
Nu staan de koplampen TE laag te schijnen. Hoeveel slagen mag ik maken voor het maximum/minimum uitslag?
en op welke stand moet de schakelaar bij de bestuurder staan : op het '-' streepje of juist op 0-setting (stand 0)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terugplaatsen kan inderdaad lastig zijn. Je kunt nog proberen de kap aan de achterzijde van de lamp los te nemen en met je vingers voorzichtig de reflector aan de onderzijde richting glas te drukken waardoor de bovenkant van de reflector richting opening stelmotortje scharniert, en dan met het motortje gaan "vissen" naar het sleufje. Heb je "beet" , dan vingers weg en het motortje een kwart-slag vastdraaien.
Om het kogelkopje van het stelmotortje extra lengte te geven, kun je em aansluiten en em binnenin bedienen naar standje nul.
Het afregelen zul je met een koplamp-afstelapparaat moeten (laten) doen, met de rolschakelaar in/op standje nul. Voor APK moeten de koplampen in de hoogste stand staan en dat is dus nul. Er staan geen aantal slagen voor een correcte afstelling.
@Hans: dank je wel voor je aanvulling en tips. Ik ga komende dagen/weekend nog een keer pogingen ondernemen. Fijnafstelling laat ik bij de APK doen (als opmerking ;)).
Je wordt zo wel handig met in-en uitbouwen van lampen en grille :)
Wens iedereen hier alvast hele fijne feestdagen toe!
15 jaar
Inmiddels geprobeerd, en met het terugdrukken van de reflector komt inderdaad het aansluitmechanisme naar voren.
Echter... na heel veel puzzelen.... krijg ik blijkbaar het palletje nog niet in het gleufje van de koplamp...
Iemand idee wanneer hij vast zit? krijg je een duidelijke klik te horen???
15 jaar
Er zijn 2 systemen: 1 waarbij het kogelkopje van de versteller inderdaad moet klikken, en een systeem waarbij het kogelkopje in de reflector haakt/schuift in een soort U op z'n kant. Volgens mij heeft 206 het laatst genoemde systeem.
De onderdelen info geeft voor alle typen 206 koplampen hetzelfde motortje, dus daar zit em niet het probleem (vanwege je nieuwe/andere originele onderdelen)
Heb je 2de hands onderdelen (koplampen) geplaatst?? Zo ja, is dan het inhaak U-tje niet beschadigt of kapot?
Zover ik zie is het witte kunststof "U-profiel" nog steeds onbeschadigd (zijn overigens nieuwe originele Valeo/Peugeot lampen)
Ik ga morgen (maandag) er nog eens rustig voor zitten....
15 jaar
Zojuist de rechterkoplamp met de tip van Hans4074 kunnen vervangen: en ook de hoogteverstelling werkt zoals het hoort.
Linkerkoplamp zal dan ook wel fluitje van een cent zijn.
Hans4074: dank voor je respons!!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar