Waarschuwing in het algemeen voor autos op LPG:
Indien de druk in het koelsysteem te hoog oploopt, er gas opborrelt na verwijderen radiatordop, het koelsysteem water verliest en je hierdoor problemen krijgt, wordt er (ook door erkende garages) al zeer snel geconcludeerd dat de motor een lekke koppakking heeft. Echter in een aantal gevallen lost het vervangen van de koppakking niets op. De verdamper van het LPG-systeem is opgenomen in het koelsysteem, om op temperatuur te blijven. Deze verdamper kan ook intern lekken en LPG in het koelsysteem persen, waardoor je dezelfde problemen krijgt als bij een lekke koppakking. Je kunt dan vaak LPG ruiken onder je radiateurdop. Als je zeker wilt weten of de LPG installatie de oorzaak is: ga een tijdje op benzine rijden nadat je het koelsysteem ontlucht hebt (ook draaiende op benzine). Krijg je nu geen overdruk meer in het koelsysteem dan is inderdaad de verdamper het probleem en niet de koppakking. Je kunt ook de verdamper uit het koelsysteem halen door de twee koelwaterslangen van de verdamper te halen en deze rechtstreeks op elkaar aan te sluiten. Bovenstaand verhaal om het zinloos vervangen van de koppakking (hetgeen vaak schijnt te gebeuren) te voorkomen......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt ook even, vlak na het losdraaien van de radiateurdop, even een aansteker boven het gat houden
Klinkt aannemelijk ik zal er rekening mee houden.
Bedankt jan
17 jaar
Eens. Ook wel eens de oorzaak van koelvloeistofverlies, de verdamper.
Overigens zijn de altijd goed zelf te reviseren, tenminste dat is mijn ervaring met verdampers.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar