close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Kraak of rammel bij linker achterveerpoot

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo een 406 Break 2.0 HDI automaat en bij het rijden zit er nogal een harde kraak of rammel (tja hoe omschrijf je zoiets). Eerst dacht ik dat er wat los lag achterin. Heb alles er uit gehaald incl cd-wisselaar: kraak blijft.
Bij stilstand de auto flink laten in- en uitveren levert geen kraak of rammel op, het treedt alleen op bij het rijden.
Op een volkomen gladde asfaltweg is er niks aan de hand. Zodra het een beetje gaat schommelen dat treedt het kraakje of rammeltje op.
Ik kan er niet duidelijk niet van binnenuit bij.
Iemand een idee? Een schokbreker? Veerschotel?

Geplaatst door

Zebigbos (80)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan zijn dat er ruimte zit op de z.g. 'reactiearm'. Is een regelmatig voorkomend verschijnsel bij peugeot 406. Bij mijn 406 aan beide kanten reeds een keer vervangen. Dit 'armpje' dient volledig vervangen te worden. Is soms moeilijk om te demonteren. Zit erg vast. Kosten plm 85 euro. Als je het helemaal goed wilt doen moet de auto daarna opnieuw uitgelijnd worden.

S. 0

17 jaar

[quote=S.]Het kan zijn dat er ruimte zit op de z.g. 'reactiearm'. Is een regelmatig voorkomend verschijnsel bij peugeot 406. Bij mijn 406 aan beide kanten reeds een keer vervangen. Dit 'armpje' dient volledig vervangen te worden. Is soms moeilijk om te demonteren. Zit erg vast. Kosten plm 85 euro. Als je het helemaal goed wilt doen moet de auto daarna opnieuw uitgelijnd worden.[/quote]
Hee dank je wel Sjoerd. Vandaag heb ik de hele bekleding aan de linker binnenkant eens losgehaald (wat zit dat simpel! Net een bouwdoos zonder schroeven) en terwijl iemand anders over een hobbelig straatje reed, de vinger op de bevestiging van de linker achter schokdemper gelegd: een simpel staafje dat uitsteekt met een eenvoudige moer erop, dat een messing plaatje in rubber vasthoudt en daaronder de schokdemper natuurlijk. Daar voel je duidelijk de tik, rammel of kraak. Maar aandraaien lijkt geen zin te hebben, de boel zit daar wel goed vast. Klinkt dat alsof je gelijk hebt?
Groeten,
Job

Zebigbos 80

17 jaar

Behalve het "reactiearmpje" kan het ook de spoorstang zijn (misschien bedoeld Sjoerd die ook). Zet de auto even op de krik en kijk of er speling in het wiel zit door aan één kant het wiel de wielkast in te duwen en aan de andere kant aan het wiel te trekken. Als er speling in zit voel je dat snel genoeg.

Richard9710 0

17 jaar

Richard heeft inderdaad gelijk. Gebruik een hele goede krik. Pak het wiel met 2 handen in de stand tien voor twee. Duw stevig met de ene hand en trek stevig met de andere hand. (vandaar de goede krik; bij een wiebelende krik dondert de auto er zeker af). Bij dit duwen, trekken en heen en weer wrikken zul je 'ruimte' voelen en horen. Is de reactiearm of zoals Richard schrijft spoorstang. Succes.

S. 0

17 jaar

Dank allen voor de raad. We gaan het vanavond even proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Job.

Zebigbos 80

17 jaar

Het is inmiddels duidelijk na een proefritje een mecanicien van Peugeot aan boord en een inspectie op de brug.
De linker achterschokdemper veroorzaakt het getik. Die wordt dus vervangen.
Dank allemaal voor de goede tips.
Groeten,
Job.

Zebigbos 80

17 jaar

Het verhaal bleek nog niet uit.
Een nieuwe schokdemper loste het probleem niet op.
Een nieuw reactiearmpje ook niet!! De kraak, tik of rammel bleef.

Na lang puzzelen bleek:

De 2 "schotels" waarmee de linker schokdemper aan de carrosserie vastzit bestaan uit een bus met een rubber schotel er omheem gevulcaniseerd. In dat rubber zit weer een plak metaal ringvormig. Het bleek dat die plak tegen de bus aantikt! Oplossing: tussen bus en ring een extra stukje rubber geplaatst (4x dus) uit een oude binnenband. En NOU is het geluid weg... Tjonge.

De dealer had dit nog nooit meegemaakt.

Zebigbos 80

17 jaar

Ja en als je denkt dat het dan klaar is...

De auto trekt bij optrekken een HEEL klein beetje naar links.
Bij gas loslaten en remmen een HEEL klein beetje naar rechts. Er is mee te rijden natuurlijk, maar ja ik ga me er toch aan ergeren.
Kan dit het gevolg zijn van het vervangen van het reactiearmpje?
Moet er iets opnieuw worden uitgelijnd?

Groetjes,
Job

Zebigbos 80

17 jaar

Als het de langere spoorstang is die vervangen is moet er ook opnieuw uitgelijnd worden.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

[quote=pieterp9094]Als het de langere spoorstang is die vervangen is moet er ook opnieuw uitgelijnd worden.[/quote]
Nee het is het korte armpje geweest. Die zit wel vast met een excentrische bout, die dus precies op de goede manier moet worden vastgezet. Misschien dat het daar in zit?

Zebigbos 80

17 jaar

Zo. Nu zijn we er uit. De bandenspanningen allemaal eens goed nagelopen. Alles opgelost.
Dank voor alle bijdragen nogmaals.

Zebigbos 80

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.