Peugeot 306: krukaspoelie 306 hdi

Bouwjaar: 1999

bij stationair lopen viel mij een blikkerig geluid op. toen ik de motorkap opendeed voor inspectie zag ik een een stuk gekneld zilverkleurig blik van 10 cm lang 1 cm breed uitsteken rechts van de multiriem aan de voorijde. heb dat blik er met een tang uitgetrokken en het blikkerige geluid is nu weg bij stationair maar komt terug als je gas geeft en dan met name tussen de 1800 en 2200 tpm. Bij ingeschalke airo gaat dit gepaard met harde kloppen tussen door stationair. Ik weet dat de krukaspolie van de multirib een probleemgeval is bij deze auto's. Hoe kan ik controleren of inderdaad de krukaspoelie aan het overlijden is en waar vind ik dat ding precies ? ook is mij een raadsel waar het stuk blik vandaan is gekomen
alle hulp is welkom.

bitbyter

Geplaatst door bitbyter (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

De krukaspoelie is de onderste poelie waar die riem overheen loopt.
Zo te lezen is deze dus al overleden.

Gr.

bitbyter (0), 15 jaar geleden

blijkbaar kun je nog wel rijden met een overleden krukaspoelie ?? zal 'm morgen bij de garage neerzetten. weet iemand wat de kosten hiervan ongeveer zijn ?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik meen mij te herinneren dat een poelie ruim 200,- euro kost.........Het werk valt nog wel mee.
Het is niet verstandig om daar mee door te rijden.

Gr.

bitbyter (0), 15 jaar geleden

misschien een rare vraag maar heeft iemand een foto of tekening waar die krukaspoelie op te zien is. Heb namelijk geen idee hoe zo'n ding eruit ziet. en wil graag vergelijken en zien wat er nu defect is.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Ik meen mij te herinneren dat een poelie ruim 200,- euro kost.........Het werk valt nog wel mee.
Het is niet verstandig om daar mee door te rijden.

Gr.[/quote]
Als de poelie echt kapot aan het gaan is, zou ik er NIET mee doorrijden!
Het zal niet de 1ste keer zijn dat er metalen delen van het inwendige van de poelie tussen de distributie terecht komen. Gevolg laat zich raden!

bitbyter (0), 15 jaar geleden

de distributieriem zit daar toch ver vandaan(achterin) en opgesloten achter een deksel ? ik vond een een stuk blik voorin bij de multiribriem( V-snaar) . voor alle duidelijkheid : de krukaspoelie die vaak defect raken van deze peugeots is toch die van de multiribriem ??

sel (0), 15 jaar geleden

[quote=bitbyter]misschien een rare vraag maar heeft iemand een foto of tekening waar die krukaspoelie op te zien is. Heb namelijk geen idee hoe zo'n ding eruit ziet. en wil graag vergelijken en zien wat er nu defect is.[/quote]
Je kunt effe 'googlen' op afbeeldingen en zoeken op 'krukaspoelie'...

jeroenmonteyne (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=bitbyter]de distributieriem zit daar toch ver vandaan(achterin) en opgesloten achter een deksel ? ik vond een een stuk blik voorin bij de multiribriem( V-snaar) . voor alle duidelijkheid : de krukaspoelie die vaak defect raken van deze peugeots is toch die van de multiribriem ??[/quote]
De distributie zit daar zo ongeveer een 1,5 cm vandaan, wel achter een deksel, maar als er delen tussen het deksel en die poelie geraken...

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

deksel is slechts van plastic, je zal niet de eerste zijn waarvan de multieriem het kunstof distributiedeksel aan gort mept.....en daarna de multie doodleuk tussen de distributieriem gaat lopen...en dan heb je 2 riemen kapot...en waarschijnlijk je motor ook...

vat het niet verkeerdt op, maar als je niet weet waar en wat een krukaspoelie is...is het dan wijsheid dat je dit zelf gaat controleren? lijkt mij beter dat iemand met verstand van zaken dit voor je gaat controleren.

bitbyter (0), 15 jaar geleden

vanmorgen dan maar met dichtgeknepen billen naar m'n werk gereden ( 30 km)om de auto bij de naastgelegen garage neer te zetten.... en hij is weer als vanouds. krukaspoelie en gelijk een nieuwe multiriem op laten zetten. maar ik vind €220ex voor alleen een stuk rond metaal met een constructiefout wel erg duur.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=bitbyter]vanmorgen dan maar met dichtgeknepen billen naar m'n werk gereden[/quote]
Haha.
Het is inderdaad best veel geld, maar een verwoest motorblok kost meer.
En............................nu kun je je billen weer ontspannen! Als dat maar goed gaat!

jeroenmonteyne (0) PRO, 15 jaar geleden

't zijn wel verschillende stukken metaal met rubber ertussen, maar 't blijft toch wel duur. Maar dat is wel de prijs hoor!

Treb (0), 15 jaar geleden

Als het goed is, dan gaat deze niet meer stuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.