Ik heb sinds een paar weken een Peugeot 406 break, 1.9 turbodiesel, 89pk uit 1998, met 160,000km op de teller. Op zich ben ik zeer tevreden maar ik vind dat de motor boven de 110km/h behoorlijk veel herrie maakt. Ik ben nu eens aan het nadenken hoe dat nu zou kunnen komen. Ik merk dat de bedrijfstemperatuur van de auto nooit boven de 75 78 graden komt, en ik vroeg me af of dat niet te laag is. Weet iemand dat? Is het mogelijk dat een dieselmotor die onder zijn ideale bedrijfstemperatuur draait luidruchtiger is dan zou moeten? Tevens werkt de voorziening die het stationair toerental moet terugbrengen als de motor warm is ook niet meer (Dit lijkt een vacuum aangedreven systeempje te zijn). Verder is de motor niet zo zuinig als hij volgens de fabriek zou moeten zijn. Bij dit alles zou ik me kunnen voorstellen dat een te lage bedrijfstemperatuur de oorzaak is. Wat denken jullie?
Als het de temperatuur niet is, zou het dan zin hebben om de dieselpomp door een pro te laten afstellen? (mbt tot zuinigheid en stationair toerental) Kan er iets electronisch uitgelezen worden aan deze pomp? Het lijkt mij allemaal zeer mechanisch!
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat vacuumbalgje moet gewoon werken en heeft wel degelijk invloed op het verbruik in de hogere toerentallen.Die elektroklepjes daarvan heb ik wel eens vervangen,eerst maar even doormeten. Verder is het mischien wel eens tijd voor een verstuiver tune up.En even de slangen en buisjes van de ugr controleren.
Dag heer Jansen. Temperatuur dus geen probleem volgens u? Wat is de ugr?
dank
Hein
19 jaar
http://www.problemcar.nl/index.php?topic... GAAT OOK OVER MOTORTEMP... heb zelf alleen nog niet een nwe thermostaat
19 jaar
Ik heb dezelfde, uit 99, dus ook een 90PK TD. Deze maakt niet zo heel veel lawaai, maar het verbruik is aan de hoge kant. Ik zit gemiddeld zo tussen de 1:13.5 en de 1:14 In de zomer wordt dit wel beter, en als je echt je best doet loopt hij 1:15.5
Als je op autoweek.nl kijkt zie je dat het gemiddelde op 1:13.8 zou moeten liggen, en dat is dus normaal.
De temperatuur is gelijk aan de mijne, net onder de 80 graden. Sta je in de file, dan loopt hij op tot 92° en dan slaat de ventilator aan waarna hij weer terugvalt tot 85° Niks aan de hand lijkt mij. Die TD motoren blinken nou eenmaal niet uit in een laag verbruik!
19 jaar
hmmm, ja 1:14 red ik net. Voornamelijk op de snelweg.
Temperatuur dus hetzelfde. Nou ja, beter dan te warm lijkt me.
Wat levert een verstuiver tune-up precies op?
19 jaar
Dat te warm zal nog wel komen, op vakantie in de bergen. Schrik dan niet als de temperatuur in een verloop van 500 meter van 85 naar 105 graden schiet. Het rode gebied begint pas bij de 120. Je zal zien dat hij niet verder schiet. Is heel normaal. Op de problemcarsite wordt hier meer melding van gemaakt, bij verschillende peugeot modellen. Rustig, in een lagere versnelling omhoog rijden is het advies.
Ik weet niet wat zo'n verstuivertune-up oplevert, maar het is wellicht het proberen waard.
Overigens rijdt een kennis van me in een 406 90PK HDI en die loopt ook maar 1:14.5-1:15, ook niet bijzonder.
19 jaar
Verstuivertuneup, daar bedoel ik mee, reinigen en afstellen van de verstuivernozles. Op 160.000 km zou het best wel eens kunnen dat er een beetje afwijking in de drukken en de vorm van de verstuiverkegel zit en dat levert ook hoger verbruik en verstuiverlawaai op.
Weet niet of iemand dit nog leest, maar de thermostaat van deze auto is in ieder geval kapot.. durf er zo een kratje bier op te zetten dat de temperatuur rond de 85 a 90 graden komt als er een nieuwe thermostaat in gaat.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar