auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206 1.9 diesel: lekke waterpomp

Bouwjaar: 2001

Na het laten vervangen van de distributieriem is korte tijd later zomaar de waterpomp lek. Komt dit vaker voor bij deze diesels of is dit inderdaad een zeer uniek gebeuren gezien leeftijd en km's (net 1 ton) graag jullie expertise.

Geplaatst door

dupl-u-4293-5dd1470815902+sanco (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De waterpomp word aangedreven door de distributieriem,een nieuwe riem staat vaak wat strakker als de oude daardoor kan de waterpomp gaan lekken.

Vernieuwen is de enigste optie.

Hans4037 0
badge

21 jaar

Goed kijken bij het vernieuwen ,meestal zijn er al sporen, en een waterpomp geeft altijd weer extra omzet.

oldtimer 0
badge

21 jaar

dank voor de snelle reacties. Ik ga er voorlopig maar van uit dat het een toevallige samenloop is geweest. Weet iemand hoe de riem op spanning wordt gehouden? mbv spanrol op veerbelasting of kun je hier zelf invloed op uitoefenen door iets te verstellen?

Deze motoren hebben een spanrol met een excentriek dus is het een vaste afstelling die wordt gemeten met een Seem meter en uitgedrukt in eenheden Seem. Dus eerst de spanning afstellen in een hoeveelheid Seem,Sorry, heb niet de maat voor handen,daarna de motor een aantal omwentelingen draaien en dan controleren of de spanning nog tussen bepaalde tolerantie's ligt.

oldtimer 0
badge

21 jaar

Dank. Het was niet het plan het zelf te doen, het betrof een auto van een kennis en deze is inmiddels al weer gemaakt, maar hij vroeg mij naar mijn mening. En mijn vermoeden wordt bevestigd, door te strak spannen zou je dus ook schade kunnen veroorzaken. Bewijs zal er echter nooit meer komen. nogmaals dank allemaal.

Hier krijgt de verantwoordelijke garage toch niet de schuld

van dat de pomp nu is gaan lekken hoop ik?

Willie12164 0
badge

21 jaar

Nee, zo is het niet gegaan en zal het ook niet gaan. Ik ga er vanuit dat een garage voldoende kennis heeft om e.e.a. te beoordelen tijdens het vervangen en ook dat de spanning juist wordt ingesteld. Het is alleen jammer als je binnen zo korte tijd 2 keer met een dure ingreep te maken krijgt bij een relatief jonge auto. Het ging me om de manier waarop bij deze motor de riem op spanning wordt gezet/gehouden. Het is dus niet een kwestie van SCHULD,maar MOGELIJK wel een gevolg van een nieuwe riem, en daar is niet aan te ontkomen om veel erger te voorkomen. Zo duidelijk genoeg hoop ik?

ps of hebben jullie daar ook juist zo'n gevalletje gehad in het hoge noorden?

Ik zou ook zeggen dat een garage er op moet wijzen/adviseren

om de waterpomp te vervangen zodra de d-riem wordt vervangen.

Vooral als er al sporen van lekkage zijn te zien.

Laatst hadden we ook een klant die het niet nodig vond,

maar die kwam er ook gauw achter dat zo'n pomp best wel

wil gaan lekken op later tijdstip. Of de spanning er nou

ook zo veel mee te maken heeft betwijfel ik. Een gebruikte

riem zal wat slapper gaan staan na tig km's. Monteer je

een nieuwe riem, dan moet je je aan de voorgeschreven spanning

houden. Alla, deze is strakker als de oude. is de pomp dan

al niet zo best meer, ja dan gaat ie geheid lekken...

Succes..

Willie12164 0
badge

20 jaar

ps. als je zegt dat auto net 1 ton gelopen heeft, dan

had je opzich nog 20.000 km verder kunnen rijden. (?)

d-riem hoeft pas op 120000 km te vervangen worden.

Willie12164 0
badge

20 jaar

Inderdaad, alleen moest deze auto (van kennis dus!) voor jan voor de APK keuring en is dat gecombineerd met een grote beurt etc, dus alles in 1 keer (laten)doen stand zal iets van 110dkm zijn geweest. Nogmaals auto rijd al weer 14 dagen. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.

Hoi Claus! Jij ook voorspoedig 2004 en al t goede.

Ik ken genoeg klanten met 307 die probleemloos rondrijden.
Zijn er problemen, dan moeten ze worden opgelost.
Ik werk zelf bij een dealer die daar alle moeite voor doet
en voor wil doen. Op com2000 zit tegenwoordig coulance, dus
ook na garantie geeft dit geen problemen als ie kapot is.
En de nieuwste types geven ondertussen geen problemen meer....
Hoor nu voor het eerst dat de importeur arrogant is...Nieuw.
nog niet eerder opgevallen.
Er wordt wel terdege aan oplossingen gewerkt door Peugeot.
Problemen van het begin komen nu veel minder vaak voor.
Maar een auto kopen is ieders persoonlijk besluit. Als je je
er lekker in voelt moet je zo'n auto kopen. Heb je een slecht
gevoel, doe het dan gewoon niet... Genoeg andere merken en modellen te koop.....
Maar helaas... ook zij kennen genoeg problemen met hun auto's.
;-) groetjes, Willie

Willie12164 0
badge

20 jaar

Ben het helemaal met Willie eens, het overgrote deel van de 307 rijders is laaiend enthousiast,en er zijn altijd mensen die problemen hebben maar dat hebben ze ook met een ander merk.Door het succes van de 307 komen er nu wat meer klachten naar voren.Maar gemiddeld doen de dealers erg hun best om alle problemen te verhelpen al dan niet met hulp van de Importeur of Manchester. Het succes van het merk legt alleen op dit moment een hoge druk op de reparatieafdelingen,en daar men in het opleidingstraject ook iets achterstand heeft door het wegvallen van een paar goeie trainers is het voor de OUDE garde wel eens moeilijk alles op te lossen.Maar het blijft een fijn merk om bij te werken.En zoals onze verkoopleider altijd zegt,wij hebben de ster onder de kap en niet erop.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Fijn dit even te horen. De verhalen zoals op het 307 forum zijn te lezen geven misschien ook een wat vertekend beeld. De moderne consument (lees de gemiddelde lease rijder) is soms ook wel heel erg kritisch en snel op de tenen getrapt als iets niet DIREKT is opgelost. Anderzijds, als ik eens per 4 jaar een andere auto kan kopen als particulier is dat wel een hele investering en daar denk je dan wel eerst even goed over na. Veel hangt er inderdaad ook af van het vakmanschap en de servicebereidheid van de dealer, ook na aflevering. Voor de duidelijkheid de huidige relatie is goed, alleen heb ik ook nog nooit echte ellende met mijn peus meegemaakt.
Ik zal het zeker meenemen in de overweging om te kiezen tussen de nieuwe 16 kleps HDI in een 307 of in de volvo V-50, want over de (diesel) ster onder de kap heb ik inderdaad geen twijfel !! heren, dank voor jullie reakties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.