auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: levensduur 406, 300.000 km haalbaar?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800

Goedemiddag,

Onze 406 1.8 16V benzine station heeft 190.000 km op de klok. Heeft iemand een idee hoelang ik probleemloos met de auto kan blijven rijden? 300.000 met weinig filekilometers moet toch kunnen? De koppeling is vorig jaar vervangen.

Geplaatst door

avberto (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rond bouwjaar 2000 is van motortype gewisseld. De XU motor is vervangen door de EW motor. De XU is onverwoestbaar. De EW is gewoon goed. Vooral de EW7 (1.8) staat goed bekend. Maar alles staat en valt of de 406 goed is behandeld. Op tijd zijn beurtjes enz.

Ik heb zelf een 406 1.8 gehad op LPG, maar deze ingeruild voor een 406 2.2 ivm trekken van een caravan. De 1.8 heeft zonder problemen 200.000km gelopen, en de 2.2 300.000km. Thans een 406 coupé met inmiddels 150.000km. Al deze 406-sen hebben me nooit in de steek gelaten. Wel alle drie op LPG.

Er is een forum lid die een 406 heeft die inmiddels 500.000 km heeft gelopen. Een 2.0 EW motor, op LPG dus uithoudingsvermogen hebben ze wel.

Als je de voorgeschiedenis kent, en zorg besteed aan de 406, dan kan hij het heel lang uithouden.

Dit is niet te voorspellen.Is van zoveel factoren afhankelijk.Ten eerste de bestuurder,hoe is zijn rijgedrag.Daarnaast het onderhoud.Dan heb je nog de exemplarische verschijnselen.De ene 406 haalt een half miljoen,de andere nog geen ton.Hoeveel km per jaar.Als dat 10.000 is moet hij nog 11 jaar mee.Ik zou als hij goed rijdt,gewoon blijven rijden tot er eventueel grote posten aankomen en dan afwegen of hij het nog waard is.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

Ik heb van 2004 tot 2008 een 406 Break gehad met 1.8 XU-motor. Deze is helaas total-loss gereden doordat iemand van achter bij mij naar binnen reed. Direct daarop kocht ik mijn 2e 406 Break. Dit was één van de laatsten, uit 2004, met een 1.8 EW-motor. Er stond 96.000km op de teller. I.t.t. de XU-motor verbruikte deze wél olie en moest er tussen de beurten olie bijgevuld worden. Dat was 1 liter op de 6 à 7000km.
Verder reed de auto geweldig en probleemloos tot over de 200.000km. Daarom had ik besloten om ermee door te rijden. Ik reed in die tijd iets meer dan 20.000km per jaar.
Toen begonnen toch de kosten te komen.
- 212d: distributieriem, multisnaar, waterpomp
- 227d: schijven en remblokken achter
- 242d: schokdempers achter
- 266d: stuurbekrachtigingspomp vervangen wegens lekkage
- 270d: midden- en eindstuk van uitlaat vervangen
- 290d: dynamo vervangen
- 292d: koppelingsplaten en druklager vervangen. Deze waren nog niet eerder vervangen!
- 301d: remzadels, remblokken en wiellagers achter vervangen
In totaal was ik voor het bovenstaande ruim € 3400 kwijt. Dit was naast de kosten voor beurten, banden e.d.
De auto verkeerde weer in prima staat voor nog een ton of meer kilometers. De carrosserie was nog prima. Geen spatje roest .
Niettemin heb ik deze 406 bij 310.000km van de hand gedaan en ben overgestapt op een 3008 met 1.6 VTi-motor.
Hoge instap, je wordt wat ouder ;-)
Ik heb de 406 aan een kennis verkocht wetend dat deze er geen buil aan zou vallen. Hij rijdt er nu met veel plezier nog steeds in rond.
Het blijft altijd een lastige beslissing om al dan niet met een auto door te blijven rijden.

royp 0

6 jaar

Het is heel simpel;
De levensduur van een auto valt of staat door onderhoud.
"Onderhoud is behoud"...

Hans4040 1430
badge vip badge

6 jaar

Goedemiddag,
Allen bedankt voor de reacties. Ik rij meestal niet harder dan 100 km p/ u op de snelweg. Hard genoeg vind ik en je staat minder vaak bij de pomp.

Het gebruik van olie verbeteraars ( niet op teflon basis) is aan te raden?

avberto 0

6 jaar

100Km/u op een snelweg, waar de meesten 130+ rijden, vind ik persoonlijk levensgevaarlijk...maar dat terzijde.
"Olieverbeteraars" bestaan in mijn ogen niet...
Een olie fabrikant doet er alles aan om een voor jou auto geschikte olie samen te stellen volgens de huidige specificaties.

Dus als ik jou was zou ik gewoon op tijd de reguliere beurten uitvoeren en de juiste olie erin gieten.
Nogmaals: onderhoud is behoud.

Succes.

Hans4040 1430
badge vip badge

6 jaar

Op naar de 300 000 km. Bedankt voor de reacties.

avberto 0

6 jaar

Toevallig deze week in klokje rond een 406 break met 530.000 km. Te vinden op YouTube bij klokje rond.

De 406 is de beste peugeot die ze gemaakt hebben. Je ziet er nog genoeg rondrijden. Dit in tegenstelling tot de 407. Is een zeldzaamheid geworden. Waarschijnlijk gemaakt met computerhulp en de pen van de boekhouder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.