In bezit (sinds net) een 406 break van 1998 met 2 ton op de teller, 1.8 16 klepper en AG g3 gasinstallatie. Met deze wagen heb ik onderstaande probleempjes en wellicht kan iemand mij op weg helpen.
Probleem: de auto heeft last van horten en stoten tijdens het rijden op gas.
De volgende omstandigheden zijn van toepassing:
- op benzine rijdt de auto perfect, geen problemen
- op gas rijdt de auto voor 50% perfect en voor de andere 50 % heeft hij het probleem dat hij horten en stotend rijd (in meer of mindere mate).
- dit gedrag zowel bij koude motor en warme motor
- dit gedrag kan tijdens het rijden van goed overgaan in slecht en andersom
- Als de auto met hortenen stoten rijdt is dit alleen het geval als ik met constante snelheid rijdt of als ik het gas loslaat.
- Alle keren dat het probleem zich voordeed kon ik het wegkrijgen door te accelereren, zowel heel langzaam of heel snel, dan stopt het vervelende gedrag.
Iemand die iets herkent?
Tevens heb ik last van een temperatuurmeter die soms maar net de 70 graden haalt, dan weer hoger. Ook dat hij tijdens het rijden zo ineens gaat pendelen tussen 85 en 95 graden. Een niet geruststellende gedachte. wat zou de tempmeter eigenlijk aan moeten geven?
Ik hoop dat someone out there een ideetje heeft dat mij weer op weg kan helpen .
BVD.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op een probleem met de bougie's of de bobine,onder de omstandigheden zoals jij beschrijft is het mengsel arm en slecht en de ionisatie spanning van de bougie's dus het hoogst. Die temperatuurmeter moet je even goed in de gaten houden en de massa aansluitingen van de motor reinigen.
oldtimer jansen bedankt voor de reactie, ik heb nog een paar vraagjes als het mag. Bobine was reeds vervangen, ik zal de bougies eens nakijken. Wat betekent mengsel arm en slecht en moet ik daaar iets aan doen?
Wat is de ionisatiespanning en wat betekent dit?
de massa aansluitingen zijn dat de 2 stuks voor op het blok net voor de startmotor die gekoppeld zijn aan een los beugeltje? kan dit een invloed hebben op de temp meter? ik hoor graag.
BVD
G-J Span
18 jaar
Mengsel arm en slecht heeft meer te maken met de omstandigheden,acceleratie, en is weinig aan te doen.
Ionisatiespanning is de spanning nodig om de vonk tussen de 2 elektroden van de bougie's over te laten springen.
Naarmate het mengsel minder van kwaliteit wordt is de spanning nodig om geleidend voor stroom te worden hoger. Dit kan liggen tussen 6000 en 14.000 volt. Je begrijpt dat bij een Ionisatiespanning van 14.000 volt de vonk ook misschien wel een andere kant op wil springen en korter en minder krachtig wordt en daardoor het mengsel in de cilinder wat toch al slecht was niet meer aan kan steken.
De temperatuursensor is een NTC weerstand en dus een slechte massaverbinding beinvloed deze, de meter is een draaispoelmeter die ahw werkt met stroomdeling, als dus de weerstand van de temperatuursensor wordt beinvloed door een overgangsweerstand in de massa aansluiting beinvloed dat ook het spanningsverschil in 1 helft van de draaispoelmeter en dus het machnetisch veld in die helft en dus de aanwijzing.
Phoew,even een stukje simpele autotechniek. Wat zijn ze toch stom hé die automonteurs...
Ik heb ook een auto op LPG gehad die onder bepaalde omstandigheden kuren vertoonde. Ik ben er in totaal 18 keer mee naar de garage geweest en uiteindelijk bleek de elektronica een probleem. De kwaliteit van een van de stekkers bleek zo slecht dat alle elektronische contacten vrijwel weggeroest waren. Een nieuwe stekker van een paar euro bleek de oplossing.
Ik kan niet inschatten of dit ook jouw probleem veroorzaakt, maar het is in ieder geval eenvoudig zelf te controleren. Maak alle stekkers die je kan vinden eens los en kijk hoe de contacten er uit zien. Wellicht hoef je daardoor 17 keer minder naar de garage dan ik.
18 jaar
auto had achterstallig onderhoud, bougies waarschijnlijk niet vervangen, dat ga ik als eerste vandaag controleren en evt nieuwe plaatsen, u hoort van mij over het resultaat.
18 jaar
Gebruik dan wel NGK bougies! Dat werkt beter met gas.
18 jaar
Aldus geschiedde, nieuwe bougis gehaald (NGK) en de ouden verwijderd. Tot mijn verrassing waren dit reeds de goede bougies. Toch vervangen, de oude zagen er qua kleur goed uit (lichtbruinige aanslag). Proefrijden, helaas geen verbetering.
Vervolgens stekker losgehaald van unit waar de 4 gasslangen uitkomen naar de verstuivers, bleek 1 pen scheef te zitten, recht gemaakt en hopende op goed contact en de oplossing, helaas ook niet.
Volgende enkelvoudige stap is leidingcontrole, dit omdat ik mij bedacht dat ik af en toe gas ruik en als er gas ontsnappen kan dan kan er misschien ook wel buitenlucht naar binnen waardoor er wellicht valse lucht aangezogen wordt.
Indie niet de oplossing zal ik de diverse stekkers van het gassysteem eens nalopen, maar wel alles stap voor stap.
U hoort van het vervolg.
18 jaar
Kijk de stekkers nog eens na. Volgens mij hem je een DGI gasinjectiesysteem en bij deze systemen wil de vrolijk tikkerende centrale injector wel eens versleten zijn. Ik zou hiervoor even naar een AG specialist gaan om hier zekerheid over te krijgen.
Tav de injector, wat zit er in, en is dit ding hetgeen de hoeveelheid gas bepaalt? de gasaansluitingen op het spruitstuk zijn dat injectoren die open en dicht gaan of is dit een open verbinding? Kan het kwaad er een uit te draaien(nieuwsgierigheid) of ontregel ik dan iets? Is een versleten(wat is er dan versleten?) injector te repareren of niet?
Heb verder geprobeeerd te lokaliseren of er ergens gas lekt met de algemene schuimmethode maar heb op die wijze niets kunnen vinden.
Gisteren Harkstede-Utrecht-Harkstede gereden. Volgende probleem deed zich ineens voor, heel snel na het wegrijden schakelde de auto van benzine naar gas om vervolgens helemaal dood te gaan, ik kon gas intrappen wat ik wou maar de motor deed helemaal niets meer. Pas nadat de motor warm was wilde hij weer op gas rijden.
BTW tijdens de lange rit deed hij het op gas afwisselend perfect en met horten en stoten. Nog steeds als ik minimaal ga accelereren is het probleem weg. Als ik constant rijd of het gas een beetje loslaat begint hij te bokken, als ik het gas helemaal loslaat is het bokken ook weer weg. Net alsof er een vuiltje voor een sproeier zit die zo af en toe de doorgang blokkeert. Ik moet misschien het systeem maar eens schoonmaken?
18 jaar
In de injector zit een magneetklep die bestuurd word.Een temperatuurvoeler die de temp. van de gasstroom meet en wat elektronica waar van ik ook het doel niet allemaal weet maar er wordt wel wat van gebruikt om het temp.signaal in een bruikbaar signaal voor de gascomputer om te zetten. Je kunt hem een voudig uit elkaar halen door de vier parkers bovenaan uit te draaien dan kun je dat vierkante blok er voorzichtig af trekken. Daar zit de klep in .Opletten dat er niets uit valt en kijk gelijk of er geen rommel in zit,dat kun je dan mooi schoonmaken. Dan lekt hij niet meer teveel gas naar de zgn. nuldruk regelaars op de inlaatkanalen. Die regelaars bestaan uit een messing schroef in het inlaatkanaal en daar opgeklikt die metalen dop met een membraam daarin. Dat membraam mag niet lek zijn. Het sluit de gastoevoer af tijdens de inlaatslag en voert daarna weer de door de injector vastgestelde hoeveelheid toe. ik hoop dat je hier wat aan hebt.
zeker heb ik er wat aan, begin ik langzaam aan te snappen wat wat is en wat ik er mee kan doen. Als ik daarmee ook de storing kan verhelpen is het helemaal mooi. We gaan het proberen, ik houd u op de hoogte.
18 jaar
Zo inmiddels injector verwijdert en gereinigd, hier zat een heleboel zwarte aanslag in (???). Tevens de stekkers nogmaals gecontroleerd. Verder het koelvloeistof opnieuw ontlucht (luchtbel en dus temp schommelingen).
Verdamper nog eens goed bekeken en een plug gevonden met DRAIN. Dus dit maar eens gedaan met koude motor. Toen kwam er een donkerbruine prop uit de verdamper, dit herhaald toen de motor warm was en toen kwam er een straaltje bruine prut uit (iemand die weet wat dit is???). Al met al is het stotteren nog niet over maar ik heb wel het gevoel dat het minder vaak voorkomt en dat het minder lang duurt voordat hij weer normaal loopt. Nu nog eens de koppeling tussn klep en verdamper vervangen aangezien deze niet jofel is en ik hem er van verdenk gas te lekken dat ik af en toe binnen in de auto ruik.
U hoort van me zoals beloofd.
18 jaar
Bij mij stotterde mijn auto,Xantia 1.8 16V op lpg ook wat rond de 120 km. Heb de gaskleppot vervangen en , probleem weg.
Ik heb exact het zelfde probleem met het gas alleen doet hij het bij mij in de opwarm fase tussen de 70 en 90 graden en ook bij gasloslaten en konstante snelheid is de motor op temp. is het over.
En bij mij word hij ook ook te heet zelfde verhaal
18 jaar
John wat bedoel u precies met de gaskleppot
18 jaar
De laatste posting is alweer een paar weken geleden, maar ik lees het nu voor het eerst. Misschien is je probleem al opgelost? Zo niet: mijn Peugeot 306 heeft ook een LPG installatie van AG. Een bekend zwak punt is de verdamper. Toen ik de auto net had (had al 150.000 km op de teller) had ik last van een wat schokkend gedrag op LPG, totdat hij helemaal niet meer op gas reed. Ik ben naar een LPG specialist gegaan en die heeft de verdamper vervangen. Was helaas een dure maar zeker noodzakelijke reparatie (350 euro of zo), maar sindsdien rijdt hij al 120.000 km perfect!
18 jaar
Jan, de gaskleppot of potentiometer zit op gasklepas een cremekleurig doosje met een zwart deksel en een witte driepoligesteker. Doordat je jou voet nooit helemaal stil hebt op het gaspedaal ontstaan op de koolbaan in die potentiometer waar hij het meeste stilstaat bv waar je 50,80,100,of 120 rijdt een slijt plekje en waar dan geen koolbaan meer is maakt hij dus geen kontakt en kan hij onregelmatig rijden.
Michiel, de verdampers zijn niet het probleem maar de injector.
hee sjonnie
je weet dat die centrale injectors niet meer nieuw te krijgen zijn?
AG (TELEFLEX) HEEFT ALLEEN NOG MAAR EEN PAAR GEREVISEERDE op de plank liggen
wij kunnen er zelfs af en toe (afhankelijk van de afname)moeilijk aan komen.
maar deze vormen de grootste problemen ja.
de centrale injector heeft het volgende probleem
er zit een metaal plaatje in die na verloop van tijd inslaat
dit is een speciaal plaatje die ag niet wil vrijgeven.
dus succes zou ik zeggen.
de nuldruk regelaar kun je heel makkelijk testen
door erop te zuigen en te blazen
als je blaast moet hij doorlaten en als je zuigt en je sluit het gaatje mag hij door het vacuum wat je in de injector hebt getrokken niet loslaten.
persoonlijk denk ik dat het je dgi injector is.
Maar als die onderdelen niet meer te krijgen hoe moet het dan als hij versleten is of is er een vervangend onderdeel voor?
18 jaar
Zeg Sjonnieboy ik weet niet hoe jij aan die informatie komt maar ik heb het nagavraagd bij Teleflex maar de injector voor AG Dgi is gewoon door de dealer bij teleflex te bestellen.
kan verhaal van J.Romijn bevestigen. Ik ken een AG topdealer die voor 340,00 Euro nieuwe, en voor 270,00 Gereviseerde examplaren verkoopt..
18 jaar
nee john ik zeg niet dat hij niet te verkrijgen is.
ik zeg afhankelijk van de afname
wij hebben wel eens een paar weken levertijd gehad.
(en wat teleflex zegt zou ik niet te veel waarde aan hechten doen wij ook niet meer)
daar bedoel ik mee dat ag geen nieuwe centrale injectors meer laat maken.
je krijgt als je er een besteld een gereviseerde (met nieuw binnenwerk)
wij zijn toevallig ag dealer en prins en vialle en koltec en necam en gms en renzo landi en stravers en de groot
en vogels en eurogas en nog veel meer tevens airco service en inbouw station, garagebedrijf(universeel) en apk center
als die ag topdealer zegt dat hij nieuwe verkoopt dan krijg jij voor de nieuwprijs de mooiste gereviseerde injector die hij op de plank heeft liggen.
Sjonnieboy, en J.Romijn.
Als je bij een dgi-injector aan een kant flink inblaast, en andere kant een beetje lucht uitkomt, is dit het 'lekken van de injector'. Zijn er mogelijkheden om dat lekken te voorkomen. Waarschijnlijk heb ik startproblemen door het lekken van dat ding.
18 jaar
Is heel lang een backorder geweest.
Nu zijn ze weer leverbaar.
Ik heb ook gehoord dat de auto omgebouwd word naar sgi.
Dit werd in sommige gevallen geadviseerd.
Ik weet niet of dit mogelijk is.
18 jaar
Als starter van dit onderwerp en vele maanden later is het probleem opgelost. Niet door de garage, die wilde alleen maar voor 800 euro een nieuwe injectorplaatsen en nuldrukregelaars er bij en kon dan nog niet garanderen dat het goed was. Aangezien ik niet van probleemoplossen houd zonder logische redenatie ben ik niet op dit voorstel ingegaan en ben zelf gaan denken en experimenteren. Uiteindelijk wat stelt de injector nu voor??? Helemaal niets, het is gewoon een plunjer die middels een spoeltje en een rubber schijfring de gastoevoer afdicht.
Ter info, ik heb uiteindelijk wel een nieuwe verdamper geplaatst maar dat was vanwege de gaslucht in de auto en een inderdaad lekkende verdamper.
Horten en stoten werd veroorzaakt door een versleten rubber schijfring die op de plunjer zit in de injector. Na diverse probeersels heb ik uiteindelijk een ring geslagen uit een lapje VITON dat welliswaar 3 mm dik was maar de ring heb ik afgeschuurd naar 2,4mm zoals nodig. Nu eindelijk alle problemen over en dat door een lullig stukje rubber.
Voor geinteresseerden, laat maar horen dan zijn er wellicht nuttige details.
17 jaar
Kijk dat zijn nou nog eens praktische oplossingen ! Goed gedaan man !
17 jaar
Je hou toch 800 in de zak slim gedaan en ben zeker geinterreseerd ik heb ook zo,n AG installatie en je weet het nooit.
Groeten Jan
17 jaar
[quote=depex406]Je hou toch 800 in de zak slGroeten Jan[/quote]
800 euro voor een injector.. voor 1500- 1600 euro heb je een compleet nieuwe lpg-g3 installatie..
die injectoren kosten (gereviseerd) 200- 300 euro..
17 jaar
Hallo,
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 406 break 1800 op LPG G3, nu 250.000 km.
Ik begrijp de oplossing van GJSpan nog niet helemaal...kun je het nog eens uitleggen?
Inmiddels zijn bij mij de injectoren vervangen (450,= ) , klachten niet weg, en de druksensor op de verdamper(125 ), klachten 2 maanden weg.
Nu zegt de professional dat deze sensoren van AG regelmatig stuk gaan. Ik kan echter toch niet elke twee maanden een sensor gaan vervangen voor 125,=?
Een andere optie is een andere sensor van Bosch a 250,-. Ik wordt een beetje moe van die bedragen en denk inderdaad dat er simpelere oplossingen moeten zijn. Zo is gas rijden (g3 tenminste) geen lol meer en zeker niet goedkoper.
Groet, Paul.
16 jaar
Als goed is heeft gjspan over de injector zoals op de foto (uitelkaar gehaald) is afgebeeld.
Hij heeft over "Horten en stoten werd veroorzaakt door een versleten rubber schijfring die op de plunjer zit in de injector". Daarmee bedoelt hij de plunjer welk rechts op de foto zichtbaar is.
[url=http://img184.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img184.imageshack.us/img184/8608/...[/img][/url]
16 jaar
Sel dank je wel.
Waar vind ik deze injector? Ik heb er zover ik weet 4, een voor elke cilinder...en die zijn allemaal vervangen.of is er ook nog een centrale injector o.i.d.??
16 jaar
Goedendag,
Sedert 2003 ben ik in het bezit van een Peugeot 406 1.8 16V uit 1999 en AG g3 gasinstallatie. Tot 2007 heb ik met plezier erin gereden, echter sinds eind 2007 heb ik de onderstaande problemen en wellicht kan iemand mij op weg helpen.
-Vooral bij warm weer schakelt de auto niet over naar gas (schakelt wel over gas, maar rijdt verder niet);
-De auto heeft last van horten en stoten tijdens het rijden op gas;
-Soms als ik bij een stoplicht sta, gaat de toerenteller naar 4;
- De auto slaat af;
- op benzine rijdt de auto perfect, geen problemen.
Ik ben bij 2 LPG inbouwstations geweest en kreeg 2 verschillende diagnoses te horen, namelijk:
verdamper moet vervangen worden (kosten 400,00);
en de verdeler is defect; echter de verdeler zou niet meer te verkrijgen zijn, optie nieuwe verdeler en de injectoren laten monteren, kosten 1200,00. Ik wist niet wat ik hoorde. 2e hands zou veelal niet goed zijn.
Iemand die iets herkent? Ik hoop dat iemand mij verder kan op weg kan helpen.
Alvast bedankt.
16 jaar
[quote=sel]Als goed is heeft gjspan over de injector zoals op de foto (uitelkaar gehaald) is afgebeeld.
Hij heeft over "Horten en stoten werd veroorzaakt door een versleten rubber schijfring die op de plunjer zit in de injector". Daarmee bedoelt hij de plunjer welk rechts op de foto zichtbaar is.
[url=http://img184.imageshack.us/my.php?image...][url]http://img184.imageshack.us/img184/8608/...[/url][/url][/quote]
Lekker handig hier die posters die in een topic over iets nieuws beginnen. Heren, start even een nieuw topic voor je probleem dat maar het een en ander wat duidelijker.
Maar goed, dit plaatje is een dgi injector. Paul heeft het over een SGI installatie. De oplossing van gjspan gaat niet werken. Eerste vraag is of de auto op benzine wel goed loopt ?? Als dat het geval is zal de verdamper wel slecht zijn. Kan ook wel na 250.000 km. Als de verdamper ook een klein beetje koelvloeistof lekt zal dat in de sensor komen en deze wederom stuk maken. Ook is dit systeem gevoeliger voor vuil in het LPG. Tap de verdamper eens af, aan de zijkant zit een kleine imbus hiervoor. Hoe staat het verder met algemeen onderhoud, ontsteking enz ?
Temel heeft het weer over een DGI installatie of een DGC installatie. Hier kan ik je helaas niet mee helpen, onderdelen zijn nagenoeg niet te krijgen van dit systeem. Hier kan de oplossing van gjspan misschien wel het probleem oplossen.
[quote=Zip]Sel dank je wel.
Waar vind ik deze injector? Ik heb er zover ik weet 4, een voor elke cilinder...en die zijn allemaal vervangen.of is er ook nog een centrale injector o.i.d.??[/quote]
Foutje ik begreep dat het hier eem gaat over AG SGI-systeem, ik dacht dat het om AG DGI-systeem ging.
16 jaar
Sel, ik wist zelf niet wat voor een systeem er in de auto zit. Er zou een sticker op de LPG computer moeten zitten met info, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Nu begrijp ik dat het een SGI systeem is. uiteraard bedankt voor de moeite.
Excuus Pieter,voor het "middenin' vallen in een topic.
Ik ben niet erg bekend met deze forums. Ik ben gaan zoeken naar een oplossing van het probleem en kwam toen in deze discussie terecht.
maar bedankt voor je reactie.
Op benzine loopt de motor goed. Ik heb pas nog bougies, olie en alle filters vervangen.
Mogelijk is het inderdaad de verdamper, een LPG specialist zei me dat Bosch een andere sensor levert, die niet meer op de verdamper gemonteerd wordt. waarschijnlijk om genoemde reden van vloeistoflekkage.
Degene die de sensor vervangen heeft , heeft er ook een filtertje in de uitgaande gasleiding tussen gemonteerd.
Is er een manier om zelf de verdamper te testen of om een andere uit te proberen?
de auto loopt momenteel knudde. de klachten zijn een stuk verergert na onze vacantie, waarin ik met een caravan gereden heb.
16 jaar
Even de aftapschroef open draaien, linksonder aan de zijkant van de verdamper. Hier even de zooi uit laten lopen, het mag niet veel zijn. Als er veel troep uit komt is hierdoor wellicht de sensor toch weer vuil geworden.
Hier zit die aftap plug net onder de onderste koelvloeistof aansluiting, zie onderstaande link.
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_10/N...
Wat je verder nog even kunt controleren of de vacuumslang van verdamper naar gasklephuis en naar SGI computer goed loopt, niet lek is of geknikt is.
Sel, ik zie in jouw foto dat de zitting waar de plunjer tegen afsluit van metaal is. Bij mijn injector is dat niet het geval, dat is gewoon kunststof. Bestaan er meerdere versies of heeft mijn injector niet alle onderdelen die er in zouden horen??
16 jaar
Volgens mij bestaan er meerdere versies van AG DGI injector zoals DGI 500.014, DGI 500.009.
16 jaar
vandaar dus.
16 jaar
Het is de bedoeling op Problemcar.nl dat iedereen een nieuwe topic aanmaakt indien hij/zij een technische vraag wil stellen.
Aangezien deze topic al 2,5 jaar oud is en al minimaal 2 keer is heropend door een andere vraagsteller, is de topic gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar