auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot J5: lucas brandstofpomp controleren

Bouwjaar: 1990

Na een enorm lange zoektocht naar de problemen van mijn j5 td komt ik uiteindelijk tot de branddstofpomp als laatste redmiddel. Weet iemand hoe ik deze kan controleren? De verstuivers zijn allemaal al buiten de motor op de pomp aangesloten geweest en er zijn nieuwe verstuivers gemonteerd.... omdat de fabrieksinstelling echt absoluut 100% NIET werkt (de pomp staat zo'n 30% verkeerd..) zoek ik het maar hierbij.
Willem

Geplaatst door

wivo12282 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit de poulie op de pomp wel goed gemonteerd of is de pomp inwendig niet verkeerd in elkaar gezet (ervaring).

oldtimer 0
badge

20 jaar

Iets waar mijn gedachten ook naar toe gingen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een auto met 145.000 km op de teller met een verkeerd gemonteerde poelie rijdt, plus dat er een spiebaan op zit. Waar ik nu wel aan denk is de mogelijkheid dat de spie is gebroken en daardoor de poelie is verdraaid.... Het vervelende is alleen dat de pomp demonteren zo'n ontzettend werk is, omdat deze zich achter de motor bevindt, bijna direct tegen de beplating.. dit houdt in dat de motor vrijwel helemaal los moet. Ik ben alleen bang dat er geen andere weg overblijft....
Aan de andere kant, als deze werkelijk is verdraaid dan mag dat toch eigenlijk niets uitmaken met de hernieuwde afstelling, want er zit op de poelie geen markering. Deze wordt 'op tijd' gezet door een pen in de pomp te laten zakken en met een micrometer af te stellen. Dus de riem kan dan toch gewoon omgelegd worden op deze afstellingen? Als de poelie blijft verdraaien is het natuurlijk een ander verhaal. Graag respons..

wivo12282 0

20 jaar

pomp demonteren valt wel mee toch?Alleen dat ene boutje,tegen het blok aan volgens mij heb ik daar voor mezelf ooit eens een sleuteltje voor gebogen, jammer voor het sleuteltje, maar ja ik heb daarvoor een "geleende"van een collega gebruikt,slim hé.Toch, wil je dit oplossen moet je beginnen met de dingen die je zeker weet dat kun je dan uitsluiten zodat uiteindelijk nog maar één ding over blijft wat het kan zijn.

oldtimer 0
badge

20 jaar

het zijn de bouten aan de buitenkant van de pomp die moeilijk te bereiken zijn, hij zit in een integraalcamper met dus een speciaal casco.. er blijft mij inderdaad niet veel anders over, dan kan ik hem in ieder geval laten testen. Ik hou je op de hoogte.
Ik heb al vervangen: turbo, kleppen, verstuivers; de cyl. lekken nagenoeg niet en hebben allemaal ongeveer dezelfde druk.

wivo12282 0

20 jaar

waarom koop je geen tweedehands andere pomp op de steun vast, dan staat ie met hooguit een klein verschil op tijd, en dat kost je hooguit 200 euro. Ik vind het overzetten van de pomp goed te doen, alleen de poelie kan erg vast zitten.

maasmar 0

20 jaar

Daar is een speciaal trekkertje voor.Zit nog standaard op de oude XUD motoren gemonteerd uit bv. de 305 diesel.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Even een idee om ruimte te maken achter de motor.Ik haal dan meestal de bovenste motorsteun weg en ondersteun de motor op het steunlager van de rechter aandrijfas, dan valt hij ahw naar voren en heb je dus aan de achterkant voldoende ruimte om te sleutelen.Denk er wel om dat je de radiateur niet lek stoot..

oldtimer 0
badge

20 jaar

dat laatste heb ik dus gedaan en werkt in ieder geval een stuk prettiger! Inmiddels de pomp en verstuivers laten testen (2 pompen en 4 vertuivers: 125.-, bij een traktor-onderhoudsbedrijf hier in de buurt; bij een dealer 160.- per pomp): pomp was 100%, 2 verstuiovers niet. Ook de zuigerveren vervangen, waren ws. nog best goed, maar ivm rook toch maar gedaan.
Op het vliegwiel zitten trouwens 2 markeringen! Eén ervan (welke ik dus aannam dat dit de juiste was) is een soort 'hap' uit het vliegwiel, naast de tandkrans. Dit blijkt echter het bdp te zijn... Injectiemoment moet 3.24 voor bdp zijn; met de schuifmaat gemeten en nu blijkt er een miniscuul en lastig zichtbaar streepje ingeslagen te zijn... op... 3.24 voor bdp. De pomp etc zijn vandaag gemonteerd, maar start nog niet. Er komt wel nevel uit het uitlaatspruitstuk. Ga ma. verder. De trekker voor de poelie was vrij simpel te maken: een plaatje met 2 gaatjes en 2 bouten, was zo gepiept. Gr. Willem

-Wie de moed verliest verliest alles-

wivo12282 0

19 jaar

eindelijk een heel stuk verder: een zeer welwillende monteur (nogmaals bedankt Mike!) is even langsgeweest met speciaal afstel apparatuur. Loopt nu in principe mooi.

wivo12282 0

19 jaar

Heb je soms foto's van u motor de timing van blok en dieselpomp cx of j5 zyn zelfde grts didier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.