close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Maandag auto

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

In 2005 heb ik een nieuwe Peugeot 206 airline 1.4 16V gekocht.
Het eerste wat mij opviel was het olieverbruik van een halve liter per 800 KM.
Bij mijn huige auto (weer een 206 1.4 16V airline) geen streepje na 30.000 KM
En constant hommeles met het motor management.
Vooral als de motor koud was schokkerig rijden en vanuit lage toerentallen niet opnemen.
Als ik het gas bij lage toerentallen wat meer indrukte werd het feest.
Het was het net Rodeo en fout "uitlaatgas" en "katalisator"
De fout was er niet uit te krijgen, ook niet toen de motor is vervangen (ingebrande zuigers)
Ik heb sterk de indruk dat de motor vaak een te mager mengsel heeft gekregen, waardoor hij plaatselijk te heet is geworden.
**** heeft dit goed opgelost door mij wanneer de auto in de garage stond mij kosteloos een zeer goede vervangende auto mee te geven.
Toen na acht maanden het probleem nog niet was opgelost heb ik na betaling van een schappelijk bedrag een nieuwe 206 gekregen.
Voor deze service een pluim.
Het opnemen vanuit lage toerentallen blijf een probleem. Bij stapvoets rijden in de tweede versnelling bij het licht indrukken van het gaspendaal gebeurt er weinig.
Pas als het toerental langzaam opgelopen is naar de 2000, begint er een normale acceleratie te komen.
Om te accelereren vanuit een laag toerental is er een behoorlijk rijk gasmengsel nodig.
Ik heb de indruk dat dit omwille van het milieu it sterk wordt begrenst met het bovenstaande resultaat.

Geplaatst door

Daisy (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het enige wat je kunt vragen is te laten contr of de laatste versie motorsoftware erin zit, en daarna de motorregeling opnieuw inleren. daarna zul jer er aan moeten wennen dat je een 1.4 16v rijdt. het zijn helaas niet de meest comfortabele motoren.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

Het maakt ook niet uit of je bij lage toerentallen het gas een beetje intrap of bijna geheel.
De software bepaalt bij lage toerentallen de maximale verrijking van het mengsel.
Had ik maar de vorige versie van het motor management.
Ik bediende zelf met een kabel de smoorklep. (met een soleniod voor verhoogd toerental bij een koude motor)
Het MM zocht dan wel uit welke ontsteking of hoeveelheid brandstof hier bij hoorde.
Ook als het mengels daardoor zeer rijk moest zijn.
Tenminste gelijk een reactie op het indrukken van het gaspedaal.
Mijn partner heeft een Seat Arosa 1.0 Ongelofelijk hoe die "aan het gas hangt" Ik heb zelf nog nooit een auto gehad die dit deed.
Zelfs mijn Ford Escord 1.6 CLX (90 PK) met carburateur niet, die desondanks vrij goed was.
Is dit (nog steeds) een eigenschap van alle Volkswagenmotoren?
De energieklasse van bijna alle Volkswagenmotoren is vrij laag (C,D en E)
Bij mij preveleert motorgedrag, hierna ga ik wel kijken hoe zuinig hij is.
Ik heb ook nog een 1978 VW Golf 1.6 gehad, deze was ook niet zo best in acceleratie (70PK)
Mijn 1975 VW Passat 1.6 TS wel, die trok de spreekwoordelijke stenen uit de straat. (80 PK)
Wel bij een gewicht van ongeveer 850 KG.

Daisy 0

15 jaar

waar je met vorige versie van mm op doelt begrijp ik niet helemaal, een 1.4 16v met een gaskabel is er niet geweest. waarschijnlijk heb je een 8v met een gaskabel gehad. hier zat een stappenmotor in voor stationairregeling (solenoid) overigens bepalen de motortemp-sensor en de computer hoever deze solenoid wordt aangestuurd,en dus het toerental koud en warm. de software van het mm bepaalt bij alle toerentallen/belasting de brandstof-luchtverhouding, en zal deze rond een lambdagetal van 1.00 proberen te houden. dat gebeurde bij oude versies, en nu nog steeds. (behalve bij de tegenwoordige arm-mengsel motoren.)

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

Harry,
Het klopt dat de vorige versie een 1.4 8V was (een veel soepelere motor)
Deze pakte op lage toeren wel redelijk goed op. Zoals je zegt: het MM probeert het lambda getal rond de 1.00 te houden (breedband regelsensor in het uitlaat spruitstuk) ook als dat ten koste moet gaan van soepel motorgedrag bij lage toeren.
Wat heb je aan 90 PK bij (te) hoge toeren, als de motor op lage toeren geen fut heeft? (weinig koppel)
Mijn garage zegt dat er (nog) geen nieuwe software voor deze motor is, ze weten ook niet of deze er nog komt omdat het motoren gamma veranderd is.

Daisy 0

15 jaar

of er wel of geen nieuwe software is kan ik hier vandaan niet beoordelen, dat is eigenlijk een kwestie van de testkast aan de auto hangen en kijken. misschien weet je zelf wanneer ie voor het laatst is geupdate?

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

dit is een gevolg van steeds zwaardere emissie en homologatienormen, bij acceleratie moet de uitstoot tot absoluut minimum beperkt worden met dit gekend gevolg. soms zijn after-sales softwares een verbetering, maar niet altijd.ik vind trouwens de nieuwe motoren 1.4 (bmw)ook niet veel fut hebben. natuurlijk moeten we ook rekening houden met de moderne wagens met abs, airco, stuurbekrachtiging... die allemaal gevoed moeten worden ten koste van koppel

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Die gretigheid die de oude Tu3m en xu9ja en j4 motoren van de 205/309 zo kenmerkte zal je nooit meer terug krijgen. We moeten eventjes ook niet vergeten dat een 205 toen 780 kilo woog en tegenwoordig een 207 iets van 1200 dacht ik , best een groot verschil.

De software is nog de originele (juli 2006)
Bij de 30.000 KM beurt is de software niet vernieuwd, zelfs niet uitgelezen.
Mij is verteld dat dit niet standaard bij de beurt hoort, maar enkel bij klachten.
De klanten worden zelfs niet ingelicht als er nieuwe software beschikbaar is, zoals er wel eens gebeurt als er wat anders aan de hand is.

Daisy 0

15 jaar

[quote=peugeottechnieker]Die gretigheid die de oude Tu3m en xu9ja en j4 motoren van de 205/309 zo kenmerkte zal je nooit meer terug krijgen. We moeten eventjes ook niet vergeten dat een 205 toen 780 kilo woog en tegenwoordig een 207 iets van 1200 dacht ik , best een groot verschil.[/quote]
En de THP motoren dan? Maximum koppel al bij 1400 tpm, nog eerder dan bij de HSI (1750 tpm.)
Jammer dat die enkel bij de duurste uitvoeringen van de 207 te bestellen zijn.
Ideaal zou een 1.4 THP zijn, ook te bestellen bij de meer betaalbare uitvoeringen van de 207.
Het gewicht van mijn auto is 938 KG.

Daisy 0

15 jaar

Wat wel iets geholpen heeft is een injectie-systeem reiniger aan de brandstof toe te voegen.
De garage heeft dit niet bij de servicebeurten gedaan.
Ik kan dit iedereen om de 10.000 Km aanbevelen.
Aangezien de servicebeurten tegenwoordig om de 30.000 Km zijn moet je dit doen.
De nieuwe Shell brandstof helpt hier nauwelijks tegen.
Het eerste wat je merkt is een onstabiel stationair toerental.
Na de injectiereiniger (2X) was dit weer stabiel.
Ik wacht nog steeds op een 1.4 THP motor voor de Peugeot 207 als antwoord op Renault.

Daisy 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.