auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Melding minimumpeil diesel-dope niet uit te krijgen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDiF (DW12TED4)

In navolging op de melding dat er diesel-dope moet worden bijgevuld (zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... ) ben ik naar de Peugeotdealer geweest. Voor € 127.- is het tankje netjes bijgevuld. Dit is op 4 februari 2009 gedaan. De dealer had alleen wel problemen met het uitzetten van de melding die op het mfd komt en het lampje op het dashboard. Mij werd toen gevraagd om het even een week aan te zien, mogelijk dat de computer door zou krijgen dat het tankje vol is en dat de melding zou verdwijnen.

Na een paar dagen viel mij op dat de melding idd niet meer verscheen. Helaas was dit voor korte duur. Een vier of vijf keer starten/ritten later stak de piep met de melding en het lampje weer de kop op. Vervolgens maar weer een afspraak met de dealer gemaakt. Die heeft gister de auto de hele dag gehad, helaas zonder het gewenste resultaat.

De dealer heeft volgens eigen zeggen alle zekeringen nagekeken, de bedrading doorgemeten. Zowel de teller van het additief als van het roetfilter gereset, opnieuw het tankje gevuld (voorzover er nog wat bij kon), met een oude testkast (neem aan de diag) geprobeerd de melding weg te krijgen. Maar allemaal zonder resultaat. De EBE van het additief zou geen storing geven, de motor EBE zou telkens de storing geven. De dealer heeft ook een aantal collega's uit de buurt gebeld maar ook die hadden geen antwoord. Tevens heeft de dealer aangegeven nieuwe software te hebben geladen (geen idee welke versie er in zat, of nu geladen is, maar het had iig geen effect).

Is er hier iemand dit dit al eens heeft meegemaakt en/of wellicht een oplossing weet? (Chassisnr 81442175)

Geplaatst door

Richard9710 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

er zit een stekker bij het addaptief tankje is die meschien vuil, zal morgen even kijken heb dacht ik een geprinte versie op de zaak met de insturcties hoe te reseten

Was het tankje de eerste keer ook echt leeg? Er zit een nivo metertje/vlottertje in het tankje. Misschien zit hier de oorzaak, of inderdaad de slechte stekkercontact van aansluiting op het additieftankje.

hans4074 0
badge

15 jaar

het niveau vd cerine wordt nooit gemeten , maar is altijd een berekening naar gelang wanneer bijgevuld werd, hoeveel getankt en dus ingespoten wordt. soms idd problemen met resetten. soms kan na complete reset het helpen de batterij een tijdje af te koppelen, als je in de ebe vh brandstofgadditief kiest voor wissen storingen wordt de resetprocedure voor het vullen beschreven, mss heeft de garagist iets over het hoofd gezien.mss is het maximum ingespoten aantal gram bereikt en moet de telecodering gewijzigd worden, van hieruit is dit echter moeilijk in te schatten wat de juiste oorzaak is

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Tankdopsensor ??

oldtimer 0
badge

15 jaar

[quote=PEUGEOT TR]het niveau vd cerine wordt nooit gemeten , maar is altijd een berekening naar gelang wanneer bijgevuld werd, hoeveel getankt en dus ingespoten wordt.[/quote]
Voor wat betreft het laatste ben ik het zeker met je eens, maar mij is altijd verteld (of wijs gemaakt?) dat er in de harde uitvoering additieftank weldegelijk een nivo meting zit.
Ik heb natuurlijk even zitten kijken op schema van 406R uitgerust met FAP (DW10ATED FAP RHS). Als je op het elektrisch schema kijkt, zie je 4 aansluitingen in de stekker op add.reservoir , 2 voor het pompje en de andere 2 aansluitingen dan? Lijkt toch op een metertje?

hans4074 0
badge

15 jaar

hans, service box is momenteel niet beschikbaar , durf er niet op te antwoorden. maar in meting gegevens wordt nooit een niveau weergegeven , wel het aantal id tank ingespoten gram

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Ik bedacht me vanavond dat de dealer ook had aangegeven nieuwe software te hebben geladen (geen idee welke versie er in zat, of nu geladen is, maar het had iig geen effect). Dit heb ik ook even bij mijn start post toegevoegd.

citroënmonteurtje, zodra ik de mogelijkheid heb zal ik die stekker eens zoeken en los maken om te kijken of die vuil of gecorrodeerd is.

hans4074, volgens de dealer is er de eerste keer minstens 4 liter additief in gegaan. Ik had ook de gedachte dat de sensor wellicht defect was, maar de dealer garandeerde mij dat de tank echt leeg was en bijgevuld moest worden. Op de servicebox kom ik echter geen sensor of vlotter of zo tegen bij de additief tank waardoor ik dacht dat het niveau alleen werd berekend (of ik kan niet zoeken).

PEUGEOT TR, wat bedoel je precies met "het maximum ingespoten aantal gram bereikt en moet de telecodering gewijzigd worden" ?

Oldtimer, de tankdopsensor is minder dan een jaar terug vervangen. Ik kreeg toen tijdens het rijden telkens de melding op het mfd dat de tankdop open was. Sensor vervangen en daarna geen last meer van gehad. Zal eens kijken of de auto het "ziet" als de tankdop open is.

Richard9710 0

15 jaar

[quote=PEUGEOT TR]hans, service box is momenteel niet beschikbaar , durf er niet op te antwoorden. maar in meting gegevens wordt nooit een niveau weergegeven , wel het aantal id tank ingespoten gram[/quote]
Ik zag ook net dat service box technische documentatie ect. er nu uit lag, want ik wilde ook nog even kijken onder DW12. schema. Heb nu willekeurig DW10 gepakt
Meting gegevens additief EBE geeft overigens wél nivo reservoir.

hans4074 0
badge

15 jaar

[quote=Richard9710]hans4074, Op de servicebox kom ik echter geen sensor of vlotter of zo tegen bij de additief tank waardoor ik dacht dat het niveau alleen werd berekend (of ik kan niet zoeken).[/quote]
Additief tank is 1 geheel en heeft geen los te vernieuwen onderdelen, dus zul je geen los te bestellen onderdelen hiervan tegenkomen als alleen een compleet additiefreservoir.

hans4074 0
badge

15 jaar

zopas schema bekeken via ch.nummer, lijkt idd op een niveaumeter.
@richard, ivm de telecodering, is een probleem dat soms af fabriek het max ingespoten gram veel te laag geprogrammeerd was, waardoor na een tijd ook melding add niveau verscheen. je moet dan de codering gaan veranderen id ebe roetfilter. maar probeer toch eerst eens de batterij een tijd los te koppelen, wel wachten op de power latch voordat je losmaakt

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Vanochtend is de melding weg gebleven. Het is al eens eerder gebeurd dat de melding een paar ritten weg bleef, maar zolang de melding er niet is doe ik even niets. Ben echter bang dat die morgen of overmorgen wel weer terug is.

Richard9710 0

15 jaar

Heb ook eens een ebe alsof vervangen met de laptop, maar dit niet gedaan. Hierdoor kon ik de telecodering opnieuw bevestigen en bleef het probleem ook weg. Was bij een 807 waarbij de ebe al eens vervangen is geweest. Ook zat de tankdop storing er in, maar was niet het probleem.

205GTiGriffe 0
badge

15 jaar

bij 807 heb ik ook eens de ebe alsof vervangen omdat de melding hardnekkig bleef terug komen. Ook na het resetten bleef er in de meting gevens staan ''minimaal additief niveau berijkt'' was opgeost met zgn. vervangen dus.
Wat de niveau sensor betrefd , van damnummer 9492 , dat is bij de komst van eloys 176 ,Volgens de dokumentatie van peugeot kijkt de ebe niet meer naar de niveau sensor maar berekend hij het theoretische niveau aan de hand van het aantal inspuitingen. Deze heeft dam 92nogwat dus gebruikt blijkbaar wel het niveau sensor signaal. Voor de geintersseerden, zie methoden op serv.box nummer is B1KT01K1. gek he, mij hebben ze altijd verteld dat er geen niveau sensor in zit, in de dpx42 uitvoering blijkbaar wel, en ik denk eigenlijk later ook nog en in de schemaas kun je misschien bij latere modellen met eloys176 nog wel de sensor en de bedrading zien maar de ebe doet er dan niets mee.

Wat betrefd het niet kunnen resetten van de auto van de topic starter, volgens mij heb je bij de oude uitvoering alleen de mogelijk om een nieuw roetfilter aan te melden, de cerine hoeveelheid wordt dan ook gelijk geresset. Ik weet dit niet helemaal zeker maar ik moet volgende week een oude 607 met dpx42 doen dus dan weet ik het je te vertellen.

Die 807 die ik toen had, had de eolys176 en moet er bij zeggen dat ik toen ook niet kon telecoderen.

205GTiGriffe 0
badge

15 jaar

@ptnieker, ik geloof ook nog altijd niet dat het niveau gemeten wordt zoals hans schrijft en die 807 zal ook wel verkeerd getelecodeerd geweest zijn , je moet dan gaan telecoderen in " vervangen ebe additief" waar de teller totale hoeveelheid ingespoten max op ong 92 gr geprogrammeerd staat, als je weet dat hij ong 10 gr per 10000 km inspuit krijg je veel te vroeg melding te laag niveau.

PEUGEOT TR 0
badge

15 jaar

Ik weet eigenlijk eerlijk gezegd niet wat ik moet geloven. Peugeot schrijft zelf in de dokumentatie die ik genoemd heb dat er bij eloys176 geen meting meer plaatsvindt , dus zal het bij dpx42 wel zo zijn dat er een meting plaatsvindt( denk ik). Wat betrefd de teller die op 92 staat zul je wel gelijk hebben , maar geldt dat ook voor de oude versies met dpx42 ?

PT nieker

Het is ook niet zo dat ik dit zeker weet, maar het is mij lang geleden eens verteld en dit zal dan wel in de begintijd van de dpx 42 zijn geweest. Als je de schema's moet geloven zit er wel een nivo meter in, en of dit gebruikt wordt?
Stel je vervangt een EBE additief en telecodeerd verkeerde waarden terwijl het tankje nagenoeg leeg is, dan zou er verder dus geen controle zijn op nivo?

hans4074 0
badge

15 jaar

@hans, heb je de reparatiemethode B1KT01K1 bij 406R al gelezen? daarin staat dat het ''minimum niveausensor'' is of was. De ebe wordt dus alleen bij een bijna lege cerine tank geinformeerd of gebruikt alleen het ''minimum ''signaal. Hij weet dus verder niet hoe vol hij is.

En inderdaat als je opnieuw telecodeert met een bijna lege tank bij eloys176 , dan is er volgens mij geen controle op (minimum')niveau.

Ja hoor, gisteravond gelijk gelezen, begrepen en ook uitgeprint. Kwam em pas tegen na start zoeken en dan 1 document gevonden bij 607. Ik kende dit schrijven niet en de magazijnman zal er ook blij mee zijn.

hans4074 0
badge

15 jaar

Inmiddels meer dan een maand later is bij mij de melding nog steeds niet teruggekomen. Geen idee dus wat het is geweest, maar ik ben er wel gelukkig mee. Alleen krijg ik nu weer een melding "laag brandstof niveau", gelukkig kan ik dit probleem zelf oplossen door te tanken.

Oh en nog een klein nieuw probleempje. Afgelopen zondag reed ik in Oostenrijk achteruit de parkeergarage uit en schoof ik met de bodem van de auto over een rug van sneeuw/ijs. Daarbij is de beugel die het additief tankje op zijn plaats houdt los geschoten en flink verbogen. Gelukkig heb ik deze redelijk terug kunnen buigen en weer vast kunnen zetten zodat ik nog terug naar huis kon rijden, maar goed zit het allerminst. Maar dit is gelukkig ook simpel zelf op te lossen, alleen een nieuwe beugel halen bij de dealer.

Richard9710 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.