Uitgelezen met Diagbox: geen storing. Bougies, Injectoren, katalysator reeds omgewisseld zonder resultaat. Co was in orde voor APK. Melding komt na starten motor op display en motorlampje blijft branden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al geprobeerd om met een EOBD/OBD2 scanner uit te lezen (wordt ook bij de APK gebruikt)?
Ik heb wel gezien dat er met de dealer apparatuur geen fouten waren, maar wel met de EOBD/OBD2 scanner.
Het bewuste motorlampje heet officieel MIL en is verplicht onder EOBD. Het kan/mag alleen branden als er minstens 1 foutcode is opgeslagen die met een EOBD scanner kan worden uitgelezen.
Als er ook met een EOBD/OBD2 scanner geen fouten worden gevonden, dan is er misschien kortsluiting in de aansluiting van de MIL (alhoewel dat eigenlijk ook een foutcode moet opleveren).
Waarom is de katalysator gewisseld?
Bedankt voor je bericht, top! Nee, heb ik i.d.d. nog niet gedaan. Ik hang hem later even aan de Delphi om te checken of daar een foutcode uit komt.
Ik heb wel vaker deze storing gehad maar altijd op kunnen lossen, dwz. bougies, bobine, injectors. Ik heb deze kat. fysiek bekeken en er was een klein hoekje weg gebroken van het gaas zeg maar, vandaar. Uitlaatgas stonk soms ook erg. Maar het probleem is dus nog niet opgelost.
Ze zijn ook erg gevoelig voor uitlaat gasdicht trouwens.
Stinken is meestal een mengsel dat te rijk staat. Dat kan door een lekje in het uitlaatspruitstuk of de pakking daarvan komen.
Ok, ik ga het checken, thanks voor de tip!
Controleer ook je uitlaat spruitstuk op scheurtjes. Hitteschild eraf en kijken. Gat van de lambdasonde wil ook nog wel eens uitscheuren.
Geen storing maar wel lampje ook wel gehad bij mijn 206 destijds, uitlezen geeft geen storing, reset en lampje is uit, om 6 weken en een paar duizend km later ineens weer te gaan branden.
3 jaar
Ik heb inderdaad ook al eerder een 206 hier gehad met scheur in uitlaatspruitstuk maar toen rook ik het vrijwel direct, uitlaatgaslucht uit de motorruimte, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat altijd zo is. Toen gaf hij idd ook zelfde storingsmelding.
Ik had van deze auto de injectorenrails compleet omgewisseld, als ik die opnieuw inleer in Diagbox dan is de storing weg. Ook na een paar keer starten en een stukje rijden geen storing. Als de motor dan weer koud geworden is en ik start de auto dan is de storing weer terug. Ik ga zo eerst nog even uitlezen met Delphi.
De mijne had een haarscheur en onder de ring van de lambda zat ook een scheur. Geen lekkage naar buiten, maar lambda kan dan wel zuurstof gaan meten dat niet van de verbranding komt waardoor de motor te rijk gaat lopen.
3 jaar
Delphi kon de auto niet uitlezen, mijn ELM echter wel: P0412 en P0711. P0711 zou de motoroliehoeveelheidssensor kunnen zijn die een eigen leven leidt maar P0412: gasklephuis? stappenmotor? Storing is gewist, motorlampje is uit.
P0412 zou een defecte luchtpomp zijn. Heeft jouw motor die?
3 jaar
Nee. TU3JP motor.
P0711 is ook niet logisch voor een handbak... dat is een onlogische waarde van de temperatuursensor voor de automaatbakolie.
3 jaar
Ok, eens. Maar wat is de logische verklaring voor deze storingen ...
Slechte kwaliteit van de gebruikte EOBD/OBD2 scanner. Gebeurde helaas bij vroege Citroens en Peugeots wel vaker.
Daar lijkt het wel op inderdaad.
Ik heb beide lambda's gisteren schoon gemaakt en er is mij toen geen scheur opgevallen. Ik ga morgen het uitlaatspruitstuk sowieso nog controleren.
De 206SW heeft wél een secundaire luchtpomp dus het probleem is mij nu duidelijk. De storing komt alleen voor bij koude start dus als de secundaire luchtpomp inschakeld.
Bovenstaande bleek correct. Probleem opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar