Uitgelezen met Diagbox: geen storing. Bougies, Injectoren, katalysator reeds omgewisseld zonder resultaat. Co was in orde voor APK. Melding komt na starten motor op display en motorlampje blijft branden.
Geplaatst door Doekie40 (0) PRO , lid sinds 6 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om met een EOBD/OBD2 scanner uit te lezen (wordt ook bij de APK gebruikt)?
Ik heb wel gezien dat er met de dealer apparatuur geen fouten waren, maar wel met de EOBD/OBD2 scanner.
Het bewuste motorlampje heet officieel MIL en is verplicht onder EOBD. Het kan/mag alleen branden als er minstens 1 foutcode is opgeslagen die met een EOBD scanner kan worden uitgelezen.
Als er ook met een EOBD/OBD2 scanner geen fouten worden gevonden, dan is er misschien kortsluiting in de aansluiting van de MIL (alhoewel dat eigenlijk ook een foutcode moet opleveren).
Waarom is de katalysator gewisseld?
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Bedankt voor je bericht, top! Nee, heb ik i.d.d. nog niet gedaan. Ik hang hem later even aan de Delphi om te checken of daar een foutcode uit komt.
Ik heb wel vaker deze storing gehad maar altijd op kunnen lossen, dwz. bougies, bobine, injectors. Ik heb deze kat. fysiek bekeken en er was een klein hoekje weg gebroken van het gaas zeg maar, vandaar. Uitlaatgas stonk soms ook erg. Maar het probleem is dus nog niet opgelost.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Ze zijn ook erg gevoelig voor uitlaat gasdicht trouwens.
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
Stinken is meestal een mengsel dat te rijk staat. Dat kan door een lekje in het uitlaatspruitstuk of de pakking daarvan komen.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Ok, ik ga het checken, thanks voor de tip!
JGC (30), 2 jaar geleden
Controleer ook je uitlaat spruitstuk op scheurtjes. Hitteschild eraf en kijken. Gat van de lambdasonde wil ook nog wel eens uitscheuren.
Geen storing maar wel lampje ook wel gehad bij mijn 206 destijds, uitlezen geeft geen storing, reset en lampje is uit, om 6 weken en een paar duizend km later ineens weer te gaan branden.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Ik heb inderdaad ook al eerder een 206 hier gehad met scheur in uitlaatspruitstuk maar toen rook ik het vrijwel direct, uitlaatgaslucht uit de motorruimte, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat altijd zo is. Toen gaf hij idd ook zelfde storingsmelding.
Ik had van deze auto de injectorenrails compleet omgewisseld, als ik die opnieuw inleer in Diagbox dan is de storing weg. Ook na een paar keer starten en een stukje rijden geen storing. Als de motor dan weer koud geworden is en ik start de auto dan is de storing weer terug. Ik ga zo eerst nog even uitlezen met Delphi.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Delphi kon de auto niet uitlezen, mijn ELM echter wel: P0412 en P0711. P0711 zou de motoroliehoeveelheidssensor kunnen zijn die een eigen leven leidt maar P0412: gasklephuis? stappenmotor? Storing is gewist, motorlampje is uit.
JGC (30), 2 jaar geleden
P0412 zou een defecte luchtpomp zijn. Heeft jouw motor die?
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Ik heb beide lambda's gisteren schoon gemaakt en er is mij toen geen scheur opgevallen. Ik ga morgen het uitlaatspruitstuk sowieso nog controleren.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
De 206SW heeft wél een secundaire luchtpomp dus het probleem is mij nu duidelijk. De storing komt alleen voor bij koude start dus als de secundaire luchtpomp inschakeld.
Doekie40 (0) PRO, 2 jaar geleden
Bovenstaande bleek correct. Probleem opgelost.