Peugeot 406: Motor 406 houdt in

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16-v

Mijn 406 uit 1998 houdt in wanneer ik het gas langer dan een seconde of drie, vier heb los gelaten (filerijden dus!) en daarna weer gas geef. Het schokken is erger naarmate ik voorzichtiger gas geef, m.a.w. als ik het gaspedaal weer flink intrap is het schokken minder. Dit doet zich voor zowel bij rijden op gas als op benzine, vaak maar niet altijd. Bij koude motor houdt de motor de eerste 10-20 km bijna standaard in bij snelheden tussen 120 en 130, boven de 130 nooit, onder de 120 regelmatig. Het inhouden is trouwens ook niet altijd, maar wel opvallend vaak in de (vroege) herfst. Ik heb het idee dat het inhouden erger is wanneer de buitentemperatuur sterk wisselt. Softwarematig is ingesteld dat de auto lang op benzine rijdt voordat-ie overschakelt naar gas, ik denk nu een minuut of twee, 's zomers korter.
De km stand is circa 275.000, bij 150.000 zijn zowel de converter als de DGI-injectoren vervangen. Het schokken is daarna wel minder geworden maar nooit helemaal overgegaan. De laatste weken is het weer drama, ik word er een beetje moedeloos van dat alle oplossingen maar beperkt werken. De auto is al meerdere keren bij een goed gasinbouwstation geweest (v.d. Bilt in Amsterdam-Westpoort), maar zij kunnen niets vinden in het gasbedrijf. Daarvóór heeft Nefkens de auto een paar keer onderhanden gehad, voor veel geld en met weinig resultaat. Ik heb de bobine vernieuwd en de NGK-bougies gemonteerd die hier vaak worden geadviseerd, maar dat veranderde niets.
Weet iemand een oplossing? Of kent iemand een goede Peugeotdealer in de buurt van Amsterdam/Abcoude die óók nog eens verstand heeft van AG-Gas?

D.R. Postma

Geplaatst door D.R. Postma (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een paar dingen die je zou kunnen controleren zijn de mapsensor, massaverbindingen van motorblok naar chassis, van chassis naar accu. Verder neem ik aan dat de auto al een keer uitgelezen is en dat hier geen vreemde zaken uit zijn gekomen. Iets wat ook een probleem zou kunnen veroorzaken zijn slechte aftakkingen van benzine injectoren naar het LPG systeem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.