Peugeot 206: Motor kapot auto total loss

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Laatst een enorme knal onder de auto, op de grote weg en een rookwolk achter de auto.
We schokken ons te pletter.

Auto langs de kant gezet en Route Mobiel gebeld.
We dachten dat we ergens overheen waren gereden, dus ben terug gelopen, om te kijken of er langs de weg iets te vinden was.

Ik vond een stuk staal langs de vluchtstrook, wat op een stuk buitenkant van de motor leek, en heb dit ook meegenomen.

Ondertussen was de monteur van RM gearriveerd en die had het vermoeden dat de waterpomp de oorzaak was.
En dat die door de motor heen geslagen was, maar kon dat niet met zekerheid zeggen.

Hij heeft de distributieriem nog nagekeken of dat deze goed gemonteerd was, dit had ik een half jaar geleden laten doen bij mijn plaatselijke gagage.
Dit was volgens de RM monteur oké, maar kon zonder brug verder ook niets zeggen.

De 206 is naar mijn garagehouder gebracht voor onderzoek en die kwam al gauw met een telefoontje, dat de auto total loss was, motor kapot!

Nu weet ik inmiddels dat mijn garagehouder alleen de DR vervangen heeft en niet de waterpomp of de (span)rollen.
Dat doet hij nl. nooit was zijn antwoord, ook niet in de Peugeot garage, waar hij gewerkt heeft.
Ze controleren de boel en vervangen allleen wanneer er iets kapot of versleten is.

Jullie zien mijn vraag al aankomen natuurlijk.

Is de garagehouder iets te verwijten???

Ik lees nl. verschillende werkwijzen / adviezen, hoe de distributie(set) te vervangen.
De één zegt incl. waterpomp & spanrollen.
De ander kijkt of alles nog in orde is en vervangt alleen de riem.

De 206 SW is inmiddel verkocht tijdens het kopen van een andere wagen.

Schade vergoeding, of iemand aansprakelijk stellen heeft voor mij geen zin, heeft voor mij ook geen nut meer.
Ik wil alleen weten of de garagehouder betouwbaar werk heeft geleverd.

Ik zie graag jullie opmerkingen en meningen tegemoet.

Gr Fred

al560617

Geplaatst door al560617 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kilometerstand is misschien "leuk" om even te vermelden. Als de distributieriem vervangen is n.a.v. in jou geval voorgeschreven kilometerstand, dan is het onverstandig om waterpomp en spanrol te laten zitten. Het is de bedoeling van zo'n reparatie dat ALLES in die hoek de volgende 120.000km en/of tijd weer mee kan. Is al meerdere malen over gesproken hier op het forum. Doe je het niet, of de garagehouder doet het niet, dan is dit m.i. verkeerde bezuiniging. Welk motortype gaat het om? De 1400cc 8klepper of 1400 16klepper.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Trouwens....je geeft alleen aan dat motor total loss was, maar wat was de oorzaak? Het staat niet concreet aangegeven in je verhaal of dit gekomen is door een kapot gelopen pomp of spanner.

al560617 (0), 13 jaar geleden

Dank voor je reactie.

Ja, ik dacht al dat ik onvolledig zou zijn.
Hoop dat ik het wat beter kan aanvullen.

206 SW 2003 (2005 heb ik verkeerd aangegeven)
Motor: 1360ccm 75pk : KFW (TU3JP) 16 kleppen, bij mijn weten.
132000 km.

Volgens de route mobiel was de waterpomp stuk???
Ik heb er geen verstand van!
Van de garagehouder heb ik verder niets vernomen, behalve dat die tl was.

gr Fred

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=al560617]Schade vergoeding, of iemand aansprakelijk stellen heeft voor mij geen zin, heeft voor mij ook geen nut meer.
Ik wil alleen weten of de garagehouder betouwbaar werk heeft geleverd.

Ik zie graag jullie opmerkingen en meningen tegemoet[/quote]
Beste Fred

Op Problemcar houden wij ons voornamelijk bezig tot het bespreken van technische onderwerpen.
Onderwerpen die leiden richting consumentengeschillen zijn tot zover hier niet bespreekbaar.

Indien u twijfelt of uw garagehouder wel/niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade,
raad ik u aan een onafhankelijk expertisebureau in te schakelen. De kosten hiervan zijn voor de partij die in het meest ongelijk wordt gesteld.

Moderator Problemcar

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

als enige wat ik wil vertellen is dat waterpomp van deze motoren op advies vervangen worden
mag het niet van de klant dan zijn deze kosten niet voor de zaak (blijkt dat het daadwerkelijk kapot is dan vervangen we hem na een extra telefoon met de klant)
mag het wel en gebeurt toch dan betaalt de zaak de kosten
dit is bij een offiiciele dealer

vraagt een klant wat het kost d-riem vervangen zeggen we altijd bij waterpomp mee te nemen omdat de kans groot is dat deze 30.000km later komt

maar motor is total loss en d-riem is goed
dan kan de waterpomp niet zijn dit ivm de d-riem er ook afgelopen cq beschadigd is
verder niet bekend welk onderdeel in je handen had, dit kan van alles zijn

verder ben ik met p.kelder eens
verhaal is interessant zonde dat het total loss is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.