close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: motor optijd zetten 406 2.0 16v ZONDER SPIE.....

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Heb een probleem met een peugeot 2.0 16v uit 2003.
Ik denk ff de distributieriem vv dus poelie eraf en ook alles van de tijd.
Heb de poelie met een luchtsleutel losgedraaid..
Alle kappen eraf en motor optijd zetten maar dus geen spie op de krukas.
Mooi kut.
Eerst bij een motorrevice bedrijf info gevraagt en een setje speciaal gereedschap mee gekregen.
Niet het goede.
Toen na de peugeot dealer een krukas blokkeer stukje gereedschap gehaald.
De nokkenassen konden vastgezet worden met 2 m6 bouten.
Maar nu het probleem.
De krukas kan ik vastzetten met dat stukje gereedschap (word het vliegwiel vastgezet) zit 1 gat in wat ik gevonden heb.
Dan de nokkenassen vast en dan de riem erop maar kan de motor niet rond draaien.
Kleppen raken de zuiger.
Maar cilinder 2 en 3 staan zoals ik de motor vast heb gezet in BDP.
Is dit wel goed?
Als ik 1 en 4 in BDP zet dan zit er geen gat in het vliegwiel waarmee ik de krukas kan blokkeren..
Of heeft het misschien te maken met de uitlaat nokkenas want daar zit zo'n verstelbare poelie op.
Dat die afgesteld moet worden ofzo.
Ik weet het ff niet meer.
Hoop niet dat de kleppen krom zijn..
Ik hoop dat er ff iemand reageerd want dan kan ik morgen hopelijk verder..

Alvast bedankt

Geplaatst door

Bartuz (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Bartuz, zorg dat je alle cilinders op gelijke hoogte hebt staan, dus precies halfweg bdp en odp, daarna de pen in het vliegwielgat onder de startmotor, is trouwens geen kut hoor, daarna nokkenas borgen, riem monteren, en ready too go.

vr.hans

mecano ltd 0
badge

15 jaar

hoi hans
Ik kan als ik alles halverwege zet geen gat in het vliegwiel vinden waar ik het stukje speciaal gereedschap in kan doen.
In dat gat bij de startmotor..

Bartuz 0

15 jaar

je gebruikt toch wel het juiste gat he? zit niet onder de startmotor, maar aan de achterzijde van de motor.(doorsnede ong 35mm)

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

wat harry zegt
zit aan de achterzijde
t kan zijn dat je de krukas een halve slag moet draaien
dan de kegel erin
spanner vastzetten met een pennetje nokkenasssen blokkeren met een boutje(iever een boortje is gladder en past beter)
dan de riem erop en beginnen bij t vaste nokkenas tandwiel(vind ik t makkelijkst)

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

ja klopt.
Met een spiegeltje kun je het vliegwiel zien en ook een gat waar het stukje speciale gereedschap in valt.
Net boven de rechter aandrijfas in de bak

Bartuz 0

15 jaar

nou ik kijk nog ff iig bedankt

Bartuz 0

15 jaar

Nou er zitten dus 2 gaten in het vliegwiel....
De 1ste had ik gebruikt en dan staat zuiger 2 en 3 bovenaan.
Als je het andere gat gebruikt staan alle zuigers in het midden zoals hans zei.
Nu de riem er weer op.
Hij heeft gelopen maar niet fijn.
Misschien dat de nokkenassen niet helemaal 100% staan.
Of zou dat te maken hebben met die verstelbare poellie?
Moet die afgesteld worden?

Bartuz 0

15 jaar

als ie daarvoor goed liep en je hebt alles geblokkeerd en juist gemonteerd moet ie weer goed lopen
controleer nog maals met de blokkeer pennen of ze allemaal zo passen
\1 krukas en dan de nokken assen
ik denk dat je 1 nokkenas (de verstelbare) met te slappe riem hebt verdraaid
hij moet echt strak zitten anders heb je een rtand verschil
anders compressie meten
hoop niet dat je een klep hebt krom gedrukt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

kleppen krom......

Bartuz 0

15 jaar

heb je em geprobeerd te starten dan toen de motor niet rond ging?

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

heb je em geprobeerd te starten dan toen de motor niet rond ging?
oeps, 2keer geklikt.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

nee dat niet.
Pas toen ie gewoon met de ratel soepel rond gedraaid kon worden.
daarna gestart maar hij liep erg slecht.
Tikkeren enzo.
Toen compressie gemeten en cilinder 1 en 2 goed maar 3 en 4 geen compressie...
Mooi kloten.
Morgen de kop er maar afhalen, zit niets anders op...

Bartuz 0

15 jaar

je hebt toch niet gewoon de klepstoters leeggedrukt he?. heb je em al eens een poosje laten lopen, of alleen even gestart? ik kan me bijna niet voorstellen dat je door met de hand de motor rond te draaien een paar kleppen dusdanig krom draaid dat je geheel geen compressie meer hebt.
doe anders eerst eens een lektest voordat je de kop eraf sleuteld.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

trek 1rst de nokken assenm eruit en dan nogmaals compressie meten
t zelfde klep(pen) krom

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

De luchtsleutel zal misschien de bossdoener zijn geweest...
Kop is eraf en ze zijn echt krom... helaas...

Bartuz 0

15 jaar

Advies is : Na monteren riem motor met de hand ronddraaien. Dit is dus niet met een luchtsleutel. De bedoeling is : met de hand ronddraaien en dan voelen of er een probleem optreedt. Dan natuurlijk niet buitengewoon meer kracht uitoefenen. Je voelt heus wel het verschil tussen compressie (geleidelijke drukopbouw) en een klep die tegen de zuiger komt (plotse stop).

Met een luchtsleutel voel je natuurlijk niets, dan kan je net zo goed starten.

Harald4118 0

15 jaar

het ronddraaien deed ik ook niet met een luchtsleutel maar in het begin toen ik niet wist dat er geen spie op de krukas zat.
Om de poellie eraf te krijgen.
Zat veel locktite aan de bout...

Bartuz 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.