Gisteren ging met motormanagement lampje branden en er verscheen ´Storing uitlaatgas´op het display. Thuis heb ik hem uitgelezen: foutcode P0400, EGR Flow Malfunction. Ik heb de foutcode gewist, maar die kwam bij het starten meteen weer terug.
Er zit 5W40 olie in, en de LPG verdamper is pas 40dkm oud.
Ik wil daarom de bougies controleren en de EGR klep eens schoonmaken. Maar waar zit precies die EGR klep, en hoe ziet die eruit?
(Zoeken op ´EGR´ leverde me alleen informatie op over diesel motoren.)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je deze storing ook op benzine?.
Nadat ik gisteren de foutcode (voor de 2e keer) had gewist, trad de storing vanmorgen bij het starten meteen weer op. Dus volgens mij heb ik de storing ook op benzine (AG SGI installatie).
Denk je aan een LPG probleem? Het drooggasfilter is wel aan vervanging toe. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
15 jaar
Dit is een van de weinige storingen waar het niet uitmaakt of de brandstof benzine is of LPG.
Storing zit waarschijnlijk in de klep die door vervuiling te ver open gaat of juist niet ver genoeg.
Zoek naar een verbinding die loopt van de uitlaat naar de inlaat. Daar zit een klep in en die zoek je.
Ik heb de EGR gevonden. Ziet er uit als op: http://www.oscaro.com/media/BMP/zoom/5/7... En ik heb deze gedemonteerd.
De pakking is wat beschadigd, zie foto. De foto toont de onderkant van de pakking; de bovenkant is in takt. Kan de pakking evt de veroorzaker van het probleem zijn? (Lijkt mij sterk.)
[url=http://img8.imageshack.us/i/p1040305l.jp...][img]http://img8.imageshack.us/img8/489/p1040...[/img][/url]
Als ik de EGR in kijk (grootste gat boven de schroef, zie foto) zie ik dat er geen smurrie o.i.d. in zit. Het ziet er roetachtig en droog uit. Kan dit het probleem veroorzaken? Moet ik hierin remmenreiniger spuiten, of moet ik de behuizing misschien eerst verder uit elkaar halen?
Als ik de EGR op zijn kop houd, dan hoor ik een metaal-achtig geluid van een vallend pennetje/klepje o.i.d.. Als dat de EGR-klep is, dan kan ie volgens mij onbelemmerd bewegen.
[url=http://img6.imageshack.us/i/p1040306b.jp...][img]http://img6.imageshack.us/img6/3686/p104...[/img][/url]
De derde foto laat zien waar de EGR bevestigd was:
[url=http://img193.imageshack.us/i/p1040308v....][img]http://img193.imageshack.us/img193/7091/...[/img][/url]
Wat moet ik hier verder mee doen? Graag advies.
Edit: Ik merk dat ik de schroef zichtbaar in foto 2 kan indrukken. Deze veert dan redelijk soepel weer terug. Ik kan de schroef vrij linksom en rechtsom draaien zonder dat er verder wat lijkt te gebeuren. Is dat normaal?
De stekker zag er overigens goed uit.
Edit2: Ik merk dat de storing permanent is. Als ik de storing gewist heb (wat wel goed lijkt te gaan) en ik lees hem opnieuw uit, dan is de foutcode meteen weer aanwezig. Dus, bij de dealer laten resetten en een poosje op benzine gaan rijden?
Kan ik overigens de EGR nog op een of andere manier testen?
15 jaar
Ik ben vandaag naar de dealer geweest (Broekhuis in Lelystad, waar we toch in de buurt moesten zijn, en die wel open is op zaterdag).
De monteur heeft (kostenloos) de auto uitgelezen, de storing (P0400) verwijderd, en de EGR-klep opnieuw ingeleerd. Volgens hem wat het een tijdelijke storing. Het advies was daarom: gewoon gaan rijden, op gas. Als evt de storing terugkomt, dan de EGR-klep vervangen en de motorsoftware updaten.
Daarna heb ik vooralsnog ruim 100km gereden zonder storing.
15 jaar
Vanmorgen is de storing (P0400) weer teruggekomen. Wat raden jullie aan om te doen?
Kan ik de EGR-klep nog op een of andere manier testen?
Kan dit probleem evt met mijn rammelende spruitstuk te maken hebben? [url]http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13...[/url]
15 jaar
Iemand nog een tip?
15 jaar
treed de storing alleen op bij koude start?
15 jaar
De laatste keer dat de storing optrad (14 sept) was inderdaad bij een koude start.
Eerder in augustus was denk ik ook bij een koude start, maar dat weet ik niet meer 100% zeker.
15 jaar
het zou namelijk kunnen zijn dat je accu op het randje is en bij het starten even onder het benodigde voltage valt en daardoor je bc. op een dwaalspoor zet en een storing geeft die er eigenlijk niet is heb een verglijkbaar probleem gehad tot een dealer op deze gedachte kwam en mij een paar weken op een nieuwe accu liet rijden probleem opgelost .succes .
[color=green] geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat [/color]
15 jaar
Gooi er eens 0/W30 in, de hydraulische klep stoters bij dit model willen wel eens problemen geven. Hier door krijg je ook Storing Uitlaatgas. Nu niet ik niet zeker als dit kan samenhangen met EGR storingen .
De dealer heeft toch al een eventuele oplossing aangedragen?.
Een nieuwe EGR en een software update.
Dan zou ik dat advies opvolgen.
Ik neem aan dat het een dealer onderhouden auto is?.
Dan zal ook de juiste olie er wel in zitten.
Wat je nog kunt doen is s'ochtends de auto op benzine zetten en starten en gaan rijden en kijken of de melding komt.
Ik bedoel dus handmatig op benzine zetten en dan starten,want de melding kan ook komen tijdens het overschakelen naar lpg.
Maar ik zou de EGR laten vervangen en de software updaten.
15 jaar
Ik ben gisteren naar de Citroen/Peugeot specialist geweest. Die heeft mijn auto uitgelezen met Peugeot nogwat 2000, en vond een paar (onbelangrijke) tijdelijke storingen. Hij vond echter niet de P0400 die ik met mijn goedkopere ebay lezertje wel zag. De specialist vond dus geen storing terwijl het motormanagement lampje wel brandt. Is hier een verklaring voor??
Op advies van de specialist ben ik een poosje gaan rijden met losgekoppelde EGR stekker. Ik merkte geen verschil (behalve de extra storing P0403 omdat de computer de EGR niet ziet).
De specialist vermoedt een slechte sensor/contact oid, ipv dat de EGR klep stuk is. Ik breng de auto eind van de week terug voor verdere diagnose.
15 jaar
Voor tijdelijke storingen brandt het MIL lampje wel!
Deze auto valt onder de EOBD-regels. Het lampje geeft aan dat er een EOBD-storing is opgeslagen.
Al vaker gezien (bij PSA) dat als je met de dealer-apparatuur uitleest dat je dan soms andere of geen storing ziet.
De oplossing is hier om daarna OOK met EOBD uit te lezen en daar mee de storingen te resetten.
Als het diagnoselampje op moment van uitlezen brand en de specialist krijgt geen storing uitgelezen met de PP2000, dan lukt het vaak wel als hij via menu DIAGTOOL uitleest!
Yep, vooralbij bouwjaar 2001/2002/2003 komt dit veel voor.
Het heeft door omstandigheden een paar weken geduurd, maar vanmorgen heb ik de EGR klep vervangen. Vorige week kwam de storing nog een keer terug, maar hopelijk blijft die nu weg.
15 jaar
Als ik dit zo lees is dit het probleem waarover menigeen zich al eens druk heeft gemaakt.
Ik ook dus. Ben zelfs in Frankrijk bij een dealer geweest en kwam er niet uit.
De auto liep steeds perfect en verbruik bleef ook gelijk. Ik rij ook op gas met een vialle installatie.
2.0 16 V. Ten einde raad heb ik het lampje uit het dashbord gehaald. Niet mijn voorkeur maar eens houdt het op.
15 jaar
Als tie goed loopt voor de rest zou ik er ook lekker mee doorrijden.
Vaak treed deze storing ook op op het moment dat tie overschakeld naar lpg,dan meet tie even een arm mengsel en komt de storing ook.
En idd Gribus, je moest eens weten hoeveel inbouw stations dat lampje eruit getrokken hebben en niks tegen de klant gezegd hebben.
Ik heb genoeg auto's op lpg gezien waar dat het geval was,met name te zien als je de sleutel op contact draait,dan zag je het lampje niet branden,dan wist ik genoeg.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar