Peugeot 406 break: Motor slaat af tijdens rijden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 1.6

Ben dus in bezit Peugeot 406. In de vakantie is het inlaatspruitstuk uit elkaar geklapt. Er is een nieuw opgezet en vervolgens een nieuwe injector voor het gas. Na deze reparatie begon de auto in te houden op gas en op benzine. Terug naar het gasbedrijf, die geen fout in het systeem kan vinden. Zelfs met de oude injector houdt de motor in. Als ik hem dan op benzine zet, slaat de motor weer aan en kan ik verder rijden. Op benzine houdt de motor ook in en slaat af, wanneer ik langzaam rij. Aanslaan gaat dan moeilijk. Er zijn vier nieuwe bougies ingekomen en een nieuwe bobine. De nieuwe bobine was nodig in verband met backfire van de motor. Hierdoor is het inlaatspruitstuk uit elkaar geklapt.
Wie kan mij een goed advies geven. De garage kan geen fout vinden in het systeem.

Hans Koorn

Geplaatst door Hans Koorn (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is toch wel een beetje een verward verhaal, eerst ,wat voor motor zit hier in 1800 1.6 ?? wat bedoel je.
2e wat voor merk gasinstalatie ??
3e loopt hij op benzine wel goed ??
4e Hoe is de staat van onderhoud van deze auto ??
5e Hoeveel kilometers heeft hij gereden.
M.A.W. allemaal informatie , nodig om een gedegen andwoord te kunnen geven op uw vraag.
Groeten Oldtimer.

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

De auto is een Peugeot 406 break, 1.8 16V
Het merk gasinstallatie is een AG type G3.
Op benzine loopt hij ook niet goed, vandaag sloeg hij meerdere keren af, terwijl we in Arnhem reden.
De auto heeft 200.000 km. gelopen
De auto is altijd goed onderhouden geweest. Heeft zijn beurten op tijd gehad.

Ik hoop dat je denkt te weten wat er aan de hand is, want op deze manier is er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt Oldtimer.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

He oldtimer ook weer bezig op dt forum , leuk.

Hans,

Zorg dat de auto op benzine eerst goed loopt voordat je terug gaat naar de gas specialist.

Sloeg hij af terwijl u op benzine reed ? En onder welke omstandigheden sloeg hij af, B.v. bij het wegrijden of bij het aanrijden van een stoplicht of kruising waarbij de koppeling ingetrapt wordt en de motor tijdens het terugkeren naar stationair toerental uitvalt ?

Je schrijft, de garage kan geen fout vinden in het systeem bedoel je het gassysteem en of ook het benzine systeem ? het benzine systeem uitlezen op storingscodes is wel heel belangrijk.

Is er toevallig nog meer vervangen dan alleen het inlaat spruitstuk ? Er zit bijvoorbeeld een onderdruksensor in het inlaatspruitstuk gemonteerd, die kan heel slecht tegen overdruk die ontstaat tijdens backfire.

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Sloeg hij af terwijl u op benzine reed ? En onder welke omstandigheden sloeg hij af, B.v. bij het wegrijden of bij het aanrijden van een stoplicht of kruising waarbij de koppeling ingetrapt wordt en de motor tijdens het terugkeren naar stationair toerental uitvalt ?

.[/quote]
Een kennis van mij had ook last van spontaan afslaande 406 1.8 16v, na het vervangen van de stappenmotor was het probleem opgelost.
Hoe is het veder met de compressie van de cilinders?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk inderdaad dat Peugeottechnieker (jeetje wat een lange naam) en Sel(lekker kort) op de goeie weg zitten, zou eerst eens uitlezen en meting gegevens doen op benzine en de fouten die daar uit komen herstellen. Is het dan nog niets dan het stappenmotortje stationair toerental vervangen, ik denk dat het dan allemaal beter zal gaan .
Is het dan nog niets zou ik een nieuwe bobine en bougie´s monteren(na compressie gemeten te hebben).
Succes Oldtimer.

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

Hallo
Beetje laat gereageerd maar we zijn een weekend weggeweest, nee niet met de Peugeot.
Compressie van de cilinders is goed. Motor slaat af, b.v. als je 120 km/u rijd en wat extra gas geeft. Dan geeft de motor geen vermogen meer. Ik schakel dan over op benzine, en dan slaat de motor weer aan. Afslaan op benzine doet hij ook, zeker als je in de stad rijd, wat langzaam aan. Als je dan wat extra gas geeft, slaat hij af. Dus eigenlijk meestal, als je extra vermogen vraagt van de motor.
Vorige week in de stad na het afslaan, kreeg ik hem zowat niet aan.
Inmiddels zitten er nieuwe bougies en een nieuwe bobine bak met bougiesdoppen op.
Alvast bedankt voor de meerdere suggesties.

Hans

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Als ik dit laatste verhaal lees denk ik aan de onderdruksensor in het inlaatspruitstuk zoals Peugeottechnieker (wat een lange naam)in zijn eerste reactie zegt.

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

Oldtimer
A.s. dinsdag zal de onderdruksensor in het inlaatspruitstuk worden verneiuwd. Ik ben wel benieuwd, want toen het inlaatspruitstuk uit elkaar klapte, is er ook een nieuwe sensor in gekomen. We zullen zien.
Als het dit nu niet is, zou het dan de computer kunnen zijn? En is dat duur om te vervangen, of kan dit ook 2e hands?
Bedankt voor de suggesties.
Hans Koorn

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

PS
In 2006 is de stappenmotor al vervangen van mijn auto.

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

De motor is inmiddelks uitgelezen en gaf toch de storing sensor in het inlaatspruitstuk. Wel gek, als dit net van de zomer is vervangen voor een nieuwe.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Misschien zit het in de bedrading van de sensor, hij kan nl op meerdere manieren storing geven, afwijkend beeld of defecte bedrading cq kortsluiting naar + of massa

Hans Koorn (0), 16 jaar geleden

Mijne heren
Ik denk dat ik goed nieuws kan brengen. Vandaag is de auto weer naar de garage geweest. Bij het uitlezen van de computer, gaf hij direct de storing van de sensor in het inlaatspruitstuk. Deze is vervangen, en nu denk ik, ik ben erg voorzichtig, dat het inhouden is verholpen. Onbegrijpelijk, dat een sensor, die er in augustus 2007 in is gezet, toch alweer kapot kan zijn. Alhoewel, de garage had het idee, dat de sensor niet helemaal nieuw meer was. Ik heb hem wel voor nieuw betaald. Ik hoop echt dat het dit is en ik wil Peugeottechnieken, Oldtimer en Sel hartelijk bedanken voor hun suggesties. Mannen bedankt. Heb ik weer eens was, dat weet ik jullie te vinden.
Gr. Hans Koorn.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.