Peugeot 307: multieriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Na 30km te hebben gereden begon de multieriem te gieren ,bij stationair draaien . Na uitzetten airco was geluid over . de riem misschien te slap? Na dat we terug reden airco weer aan gezet 10km voor eindbestemming. niets meer te horen. Wie weet hier een verklaring voor. Ps airco werkt perfect.

suiker60

Geplaatst door suiker60 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

vettigheid op de riem of een van de spanrollen stuk

suiker60 (0), 16 jaar geleden

oldtimer bedankt voor de sugestie maar er is meer aan de hand, volgens dealer is de koppelling van de airco stuk (automaat) duur grapje . heb hem net weer opgehaald koppelling moet worden besteld. maar nu nog geen problemen gehad koelt tot 14 graden . ps Wat kan er met de koppelling aan de hand zijn?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Koppeling bestaat uit een elektrische spoel die vast op het huis van de compressor gemonteerd zit en een poelie die met een lager op het huis van de compressor draait en aangedreven wordt door de multisnaar.
Op het asje van de compressor zit een schijf gemonteerd met een soort van bladveertjes tussen het hart en de buitenkant(schijf).
Als nou de spoel bekrachtigt wordt wordt de schijf tegen de poelie aangetrokken en wordt dus het asje mee aangedreven.
Wat het meest voorkomt is dat de schijf los gaat zitten op de compressoras , maar wat ook kan is dat een van de bladveertjes stuk is waardoor de schijf een beetje uit het midden komt te liggen en de koppeling een vervelend geluid gaat maken.
Wat ook nog zou kunnen is dat het lager van de poelie geluid maakt, misschien hebben ze hem los gehad en iets anders gedraaid op de compressor gemonteerd waardoor nu tijdelijk het lager geluid even weg is.
Die koppeling is inderdaad vrij prijzig.

Waar ik nog even aan zit te denken is ,het is toch niet per ongeluk de koelventilator die begon te gieren. (die gaan namelijk meer stuk.)

suiker60 (0), 16 jaar geleden

Het was geen gierend geluid echt een rauw knarsend geluid net een vast lopend lager. door de airco uit te zetten was het geluid gelijk weg . de koelventilator reageerd toch niet op de airco?

suiker60 (0), 15 jaar geleden

Ben bij de daeler geweest toen alles gewoon weer werkte (dus geen geluid meer maakte) ze hebben er verder niets aan gedaan maar ze konstateerden wel dat de koppelling stuk is. Hoe kunnen ze dat zien? Ook verschillende prijzen gehoord van 435 tot 80 euro voor koppelling.
het grootste bedrag bij daeler.raar zo,n prijs verschil. Of vervangen ze de hele compressor? sorry over het misverstand over het gieren en krakend geluid.

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

mogelijk is de spiebaan vertanding uit de aandrijfflens gesleten. Dan slipt de aandrijfflens over de ingaande as van de compressor. Dit hebben wij al enkele keren meegemaakt. Geeft inderdaad een rot rauw geluid en verdwijnt direct als de airco uitgezet wordt. Kan op meerdere manieren gerepareerd, goedkoopste is het vervangen van de losse flens (deze word niet los geleverd door Peugeot). Dit kan alleen een goed resultaat geven als de spiebanen op de airco compressor niet beschadigd zijn geraakt, dit zal ca 80,= kosten. Ook kan de complete koppeling incl. de spoel vervangen worden (word wel door peugeot geleverd). Ook dan mogen de spiebanen op de as niet beschadigd zijn. Duurste oplossing is vervangen van de komplete compressor. Dan moet ook de installatie opnieuw gevuld worden, maar dat kost veel meer dan 435.

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=suiker60]Het was geen gierend geluid echt een rauw knarsend geluid net een vast lopend lager. door de airco uit te zetten was het geluid gelijk weg . de koelventilator reageerd toch niet op de airco?[/quote]
Zeker wel, op het moment dat de airco wordt aangezet begint ook de koelventilator te draaien, logisch toch, om warmte af te voeren moet je toch kou genereren,(koelen) en dat doet nou eenmaal de koelventilator.

suiker60 (0), 15 jaar geleden

Is het gek als ik er een nieuwe koppeliing op krijg de oude mee te krijgen of is dit meestal niet het geval. Bedankt alvast voor de tips en adviezen
als de auto klaar is zal ik mijn verhaal nog wel doen.

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

Heel normaal hoor om te vragen om de oude delen. Gebeurt bij ons ook regelmatig en ik laat het met plezier zien want dan kan ik ook e.e.a. duidelijk uitleggen.

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee hoor, daar kun je gewoon om vragen, ze zijn uiteindelijk toch van u .Wij bewaren ook meestal de gedemonteerde delen een paar dagen,zeker als het dure delen zijn.

suiker60 (0), 15 jaar geleden

ok bedankt mjine heren oltimer en wkhoek zal het verslag uitbrengen na de reparatie duurt een paar dagen druk bij daeler en moet onderdelen bestellen. Tot horen,s

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.