Ik heb een caravan achter de auto van ongeveer 1300 kg. Ik rij de berg omhoog wat de auto met caravan met gemak aan kan, blijkt dat de motor niet goed genoeg gekoeld wordt. Hij raakt dan aan de kook.
Ik weet zeker dat de ventilator in de hoogste stand draait en dat de radiateur schoon is.
Wie kan mij vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terugschakelen naar een lagere versnelling.
De meesten proberen in een te hoge versnelling de bergen op te komen, maar dan heb je 2 problemen, extra belasting van de motor = extra hitte, en langzamer draien van de motor is minder snel doorstromen van het water waardoor de motor niet snel genoeg de warmte kwijt kan.
Dat een auto de caravan wel kan trekken betekent niet dat je met bergen geen extra rekening hoeft te houden, immers hier op het platte land heb je geen last.
Bovendien neemt op grotere hoogte de koelprestatie af door de dunner wordende lucht, het lager worden van het kookpunt.
In een te hoge versnelling blijven rijden is buiten de motor om ook slecht voor de versnellingsbak, dus schakel tijdig terug.
Probeer niet met 140 een 7% langdurige helling te nemen wat ik maar al te vaak zie in Frankrijk.
En een caravan van 1300 kilo isook niet voor de poes...
Cor
Zou je ons kunnen laten weten in welke versnelling en met welke snelheid je de berg oprijdt ?
Gaat de temp-meter omhoog ?
Zet je dan de airco uit ?
17 jaar
Probeer anders maar eens op een fiets met versnellingen in de HOOGSTE versnelling de berg op te fietsen.
Dan begrijp je het verhaal van Cor DIRECT........
17 jaar
ik rij dan in de derde versnelling. [quote=Harald4118]Zou je ons kunnen laten weten in welke versnelling en met welke snelheid je de berg oprijdt ?
Gaat de temp-meter omhoog ?
Zet je dan de airco uit ?[/quote]
17 jaar
Ik rij dan in de derde versnelling de berg omhoog. Ik heb zelfs de airco uitgezet om te voorkomen dat hij nog sneller aan de kook komt. De temperathuur-meter loopt dan helemaal voorbij het rode.
Ik snap hier niets van. Het mag dan wel een flinke caravan wezen, maar het is toch te zot voor woorden dat een 2.0 HDI geen caravan van 1300 kg. tegen een berg omhoog kan trekken. Volgens de gegevens mag hij in ieder geval 1500 kg trekken.
17 jaar
is de ruimte tussen de condensor en de radiateur ook goed schoon? niet vol met bladeren of zo. doet de lage snelheid van de vin het ook? misschien een keer een nwe thermostaat proberen.
volgens mij schrijft peugeot net als citroen een extra ventilator en/of radiateur met grotre capaciteit vor bij het trekken van een aanhanger
mvg jerry
Achteraf airco en/of trekhaak gemonteerd ?
hoe staat het er eigenlijk voor met de thermostaat ?? als deze dicht blijft staan kun je dit probleem ook al hebben..of heb je deze al gecontroleerd ?
Stefan
17 jaar
Als de thermostaat goed is, en daar ga ik wel vanuit omdat zonder caravan geen klachten zijn, kan de waterpomp niet genoeg opbrengst hebben door of slijtage en is aan vervanging toe.
Vergeet niet dat de warmte bij dubbele belasting exponentieel toeneemt, 2 x zo hard werken is een 4 voudige warmte belasting.
Wat dus goed koelt op een vlakke weg et caravan kan net teveel zijn met een lange helling bergop.
Je auto haalt op de vlakke weg ook de topsnelheid, maar bergop is dat veel minder.
En 1500 kilo is het maximale trekgewicht, dan spelen nog de extra belading van de lege caravan een rol, aerodynamica, verminderde snelheid bergop wat weer minder rijwindkoeling betekent, etc.
Overschat een 2.0 HDI motor niet..
Een standaard busje van 1800 kilo heeft al een werkmotor van 2.5 TDI aan boord, berekend op een totaal gewicht van 3500 kilo geladen.
Daar zal je met je treingewicht met auto en caravan niet veel onder zitten, met een veel ongunstiger aerodynamische vorm.
De radiator is schoon schreef je, altijd goed om voor zo'n reis de radiator rustig en voorzichtig te reinigen van vuil en muggelijken zodat deze weer de volle doorstroom heeft de beste koelprestatie.
Het enigste wat je kan doen is een thermstaat test en eventueel controle waterpomp.
Cor
Hallo Hidding,
Is je probleem inmiddels opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met een Opel Zafira met caravan.
Alleen lijkt het erop dat het probleem steeds sneller terug gaat komen, een paar weken geleden toen het zo warm was, heb ik de de caravan opgehaald om wat klusjes er aan te doen en toen zag ik de meter ook al oplopen.
Ik heb het er met mijn dealer over gehad, voordat ik op vakantie ging en die zei dat het niet zo'n kon kwaad, omdat ik een gesloten koelcircuit heb.
Inmiddels denk ik dat het aan mijn radiateur ligt of aan mijn waterpomp, ik heb er geen goed gevoel over, kan je deze op een simpele manier controleren?
Even voor de duidelijkheid, zonder caravan heb ik deze problemen niet, het lijkt erop dat het gebeurd bij zware belasting
Groetjes
Richard
Heb al eens voorgehad dat de radiator binnenin verstopt zat.
Aan de buitenkant niets te zien, koelschroef werkt normaal maar toch gaat hij boven zijn temperatuur.
Je controleert best eens of de radiator gelijkmatig opwarmt.
Bovenaan mag hij iets warmer zijn dan onderaan maar het moet grotendeels zelfde zijn.
Anders is de doorstroming niet voldoende waardoor er te weinig afgekoeld water terug bij de motor komt.
Zonder extra belasting koelt hij dan wel genoeg maar bij extra belasting loopt het mis.
Mvg,
Bert
Heb zelfde probleem gehad, vele adviezen gekregen van koppakking defect, sensoren stuk, waterpomp stuk, echter een oud monteurtje in Croatie zij auto hier laten moet eerst afkoelen, kom straks maar terug, haal t de grill weg neemt een flinke waterslang GEEN hogedruk reiniger ! en spuit de hele radiator schoon, je moet eens zien wat voor vuil er uit komt, is nadien met de caravan keurig op temp gebleven, liep daarvoor met caravan trekken steeds in het rood zodat de kachel aan moest .
17 jaar
Zie mijn vorige post
De radiator is schoon schreef je, altijd goed om voor zo'n reis de radiator rustig en voorzichtig te reinigen van vuil en muggelijken zodat deze weer de volle doorstroom heeft de beste koelprestatie.
Meestal en goed ding voor de zomer om te doen, en ook tijdens de zomer bijhouden.
Vergeet een eventueele olie koeler radiator niet
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar