Peugeot 406: Winterbanden Snelheidscodering

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Op marktplaats ben ik op zoek naar winterbanden. Voor mijn P. 406 heb ik banden gevonden in de maat 185 70 14. Nu zag ik banden met de snelheidscodering Q (=160 km/h). Mag ik die op mijn auto monteren die veel harder kan rijden?

Kan ik de 15 inch velgen van een 307 op mijn 406 monteren? Ik zie de zelfde maat 195 65 15 die ook op luxere modellen van de 406 werden gevoerd. Of zie ik iets over het hoofd?

Hebben jullie mede forummers nog een tip voor mij wat betreft banden velgen etc? Alvast dank.

Met vriendelijke groet,

j 406

j.beunderman

Geplaatst door j.beunderman (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Deze banden mag je niet op je 406 monteren!
De velgen passen volgens mij wel, maar de steek is anders dacht ik.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

de velgen van een 307 passen helaas niet, de etwaarde is anders.

de 14 en 15 inch velgen van de 306(break) zijn identiek aan de 406.
de wielen van een xsara coupe en break zijn ook identiek aan de jouwe..

Moose (0), 17 jaar geleden

Over de ET-waarde; is er een minimale en een maximale waarde van wat je op je 406 kan zetten?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

de 14 inch velg voor de 406 heeft et 24
de 15 inch versie et 18.

dus tussen de et 15 en 25 zal moeten passen.

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

Beste Arie, Moose en 306 cabrio (wat trouwens een mooie auto is)

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Dit heeft mij al heel wat miskopen bespaard. Ik blijf verder zoeken maar.

Met vriendelijke groet j406

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

in duitsland oostenrijk en zwitserlandben je juridisch aansprakelijk als er wat gebeurd en de snelheids codering o.i.d kloppen niet bij de auto
mvg jerry

toeguep (0), 17 jaar geleden

Beste J.Beunderman

Toevallig heb ik nog 4 stalen velgen voor een 406 (6jx15 h2 et18). Ik heb ze pas zelf gekocht maar op een of andere manier komt de voorvelg tegen mijn remklauw aan. Nou heb ik mij laten vertellen dat dit alleen het geval is bij een HDI uitvoering omdat die grotere remklauwen zou hebben. Mocht het zijn dat iemand dit probleem herkend of een oplossing weet ......... laat het dan aub horen. Anders zijn ze ter overname aangeboden.

Gr.

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

Beste Toeguep,

Voor jou hoop ik dat je probleem wordt opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan ben ik idd geinteresseerd in jouw velgen.

g.j406

toeguep (0), 17 jaar geleden

We houden contact !!

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

Dat is goed. Succes ermee.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Voorzover ik weet mag je winterbanden monteren met een lagere snelheidscodering. Dan dient er echter wel in het zicht van de bestuurder ergens een sticker te zitten met daarop de maximale snelheid voor de winterbanden. Bijvoorbeeld op de voorruit of op het klokkenpaneel.

Moose (0), 17 jaar geleden

Je mag inderdaad een lagere snelheid monteren. Echter niet meer dan één waarde lager. Ik denk dat het minimale voor de 406 echter T is (tot 190km/u) maar ik weet niet wat er standaard onder de 1.8 16V ligt. Onder bijv. de 2.0 HDI zit standaard H (tot 210km/u).

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

Hallo allemaal,
Nu heb ik op internet een stel banden gevonden afkomstig van een P.406. Het zijn Michelin Alpin. Met 6 mm profiel. Juiste snelheidscodering etc. Ik heb twee vragen:

Van wanneer tot wanneer is Michelin Alpin gevoerd? Er is toch ook een Alpin 2 geweest en inmiddels bestaat er Alpin 3 (als ik het goed heb)? En is 6 mm profiel genoeg? Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

gr.j406

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

houd er rekening mee dat de fabrikanten schrijven dat de winter eigen schappen nihil worden qua snoow en ice grip bij 4 mm
dus je koopt bijna afgereden winterbanden.
ik vervang de mijne bij 5 mm en rij de rest op in de zomer.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

een nieuwe winterband zit rond de 8 a 9 mm profieldiepte....

de leeftijd van de band is af te lezen aan de dotcode, de eerste cijfers zijn de week en wat daarna komt het jaartal.

hoeveel km's ben je van plan om te gaan rijden met deze winterbanden? bij normaal gebruik gaan deze nog wel een 15dkm mee voordat je aan de 4 mm grens zit, mits ze werkelijk 6 mm profiel hebben.
heb je meteen ook velgen voor de volgende bandenwissel.

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

De dotcode waar vind ik die? 15 dkm daar kom ik niet eens aan toe per jaar. Als ik het goed begrijp kan ik dan, met de winterband maanden dec-maart in mijn achterhoofd houdend +/- 3 a 4 jaar voort?

gr.j406

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

3 a 4 jaar zal wel wat te enthousiast zijn jochem.....


de dotcode staat op het wang van de band...waar ook de maat en merk van de band op staat..

Moose (0), 17 jaar geleden

Jochem,

De banden worden er naar verloop van jaren ook niet beter op. Ik heb ergens gelezen (ik meen in de autoweek of anders bij de ANWB) dat een winterband zo'n 5 seizoenen meegaat en dan gaan ook de jaren tellen (rubber wordt er niet beter op naarmate de leeftijd vordert.

Verder is de Michelin Alpin A2 nu niet echt een top band qua prestaties volgens de testen, de nieuwe A3 weer wel. Maar het is ook maar net hoeveel waarde je aan die testen toekend.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op autobandenmarkt.nl voor test resultaten per band.

Banden is niet iets waar ik op zou bezuinigen en ik zou ze ook niet gauw tweedehands kopen. Het is je enige contact met de weg op een oppervlakte van pak hem beet vier bierviltjes. Op eerder genoemde autobandenmarkt.nl of op www.debandengids.nl kan je voordelig(er) nieuwe banden aanschaffen en dan weet je wat je koopt. Zeker als je er nog een jaar of 3/4 op wil rijden zou ik dit eerder overwegen, op de korte termijn mischien iets duurder maar op de lange termijn goedkoper. Zelf vind ik de Vredestein Snowtrack 2 een mooie band qua prijs/kwaliteit niveau. Onder mijn 406 heb ik Good-Year UG-7 op dit moment. Dit omdat de Snowtracks op het moment dat ik ze nodig had niet leverbaar waren (inmiddels wel weer zag ik op de site).

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

of de firma autobandenmarkt wel zo goedkoop is valt nog te betwijfelen.......na wat rond te bellen naar verschillende bedrijven is het heel goed mogelijk dat men dezelfde band voor dezelfde prijs er gemonteerdt en gebalanceerdt om heeft zitten......

wat betreft nieuwe banden.....als je van plan bent om toch minimaal 3 a 4 jaar met deze auto nog te rijden zou ik indd ook nieuwe winterbanden overwegen.
de velgen heb je immers al.

maar dan komt de vraag......is het nou echt nodig om in de nederlandse weers omstandigheden winterbanden aan te schaffen? je geeft zelf al aan je rijdt ongeveer 7500 op jaarbasis.....
ik zou het persoonlijk niet doen.......maar dat is een persoonlijke mening.

de vredestein snowtrack 2 en de good year ug 7 zijn indd de beter winterbanden...weinig afrolgeluid en in de sneeuw veel grip.
de zogenaamde b merken hebben de naam winterband......maar eigenschappen zijn verre van winters.

kijk maar eens op www.anwb.nl, daar hebben ze verschillende a en b merken winterbanden getest.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Ik kan de Snowtrac 2 aanraden. Een maand geleden weer nieuwe laten monteren (in Duitsland, voor € 60,00, per band, bij Euromaster hier in NL hadden ze een aanbieding met dezelfde banden 4 halen 3 betalen voor € 329,00). En wat betreft het wel of niet nodig hebben van winterbanden, met de huidige winter zul je ze niet zo missen. Maar als je ervoor kiest om met zomerbanden te blijven rijden, vind ik ook dat je de auto moet laten staan zodra de temperaturen onder nul komen. En helemaal zodra er sneeuw ligt.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het onbenul wat sommigen hebben met het rijden in de wintermaanden is niet weg te nemen door het plaatsen van winterbanden. winterbanden, allemaal leuk.... maar voor mij niet meer dan verkoop.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=Richard9710]Maar als je ervoor kiest om met zomerbanden te blijven rijden, vind ik ook dat je de auto moet laten staan zodra de temperaturen onder nul komen. En helemaal zodra er sneeuw ligt.[/quote]
Dat is wel een HEEL RIGOREUZE aanpak van het file-probleem......

Bedenk dat vaak niet de BANDEN, maar de combinatie BESTUURDER/SNELHEID voor ongelukken zorgt!

Winterbanden compenseren een te hoge snelheid danwel te trage reactie om te remmen ook niet......

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Uiteraard ligt het in bijna alle gevallen aan de bestuurder. Maar, als dat niet zo zou zijn, waren er ook geen kreukelzones, airbags, gordelspanners e.d. nodig. Dingen als ABS ASR ESP en wat al niet meer voor snufjes die er voor zorgen dat de auto bestuurbaar blijft zijn voor veel mensen geen optie omdat het te duur is om een auto met dergelijk snufjes aan te schaffen en om het later in te bouwen is helemaal duur (als het al mogelijk is). Maar simpel weg de banden in de winter vervangen voor exemplaren die speciaal voor die omstandigheden gemaakt zijn is slechts een kleine investering.

En zoals ik al aangaf met de huidige winter kom je met zomerbanden ook best goed weg. Maar zeker als er sneeuw ligt is het niet meer verantwoord om met zomerbanden te rijden. Je snelheid aanpassen gaat dan gewoon niet meer, dat levert te weinig op. Je remweg is dan nog steeds gigantisch lang ten opzichte van winterbanden. Vandaar dat ik van mening ben dat je best op zomerbanden mag rijden, maar dat je dan wel je auto moet laten staan zodra het gaat sneeuwen.

Vergelijk het maar met versleten remmen. Als daardoor je remweg verdubbelt kun je er voor kiezen om je snelheid aan te passen maar ik denk dat er niemand op dit forum is die dat als een mogelijke optie ziet, iedereen zal van mening zijn dat je de reminrichting moet reviseren.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

mmm winterbanden op plat gereden sneeuw............................leg me het voordeel dan eens uit van een winterband??

de enige oplossing om op plat gereden sneeuw nog grip te hebben is met spike's.... maar die mogen niet gebruikt worden op de openbare weg...

in verse sneeuw is er zeker een voordeel voor de winterband, maar hoevaak en hoelang hebben we hier sneeuw? weet niet hoor of het dan finacieel aantrekklijk is om die dure winterklappers te kopen..

mocht het werkelijk linke soep zijn om met zomerbanden in de winter te rijden....was het al lang verplicht geweest om in de wintermaanden met winterbanden te rijden.

een winterband is de laatste jaren steeds meer een modeverschijnsel geworden, in combi met de stoere zwarte stalen wielen..
waar is aangetoond dat de zomerband zijn grip verliest onder de 7 graden boven 0? indd nergens...dit is door de bandenfabrikanten in de wereld geroepen om de verkopen te doen stijgen...
duitse testen hebben aangetoond.....op een droge weg met temperaturen onder 0 presteerst een nieuw zomerband beter dan een winterband qua remweg!!! ook in regen komt de winterband al helemaal niet eens zo goed naar voren...zelfs bij bepaalde merken gevaarlijk bij regen!!

ik laat zolang het niet verplicht is.....mijn 'zomer'bandjes zitten....en mocht er wel sneeuw of ijzel liggen....pas ik mijn snelheid er op aan...

Moose (0), 17 jaar geleden

"of de firma autobandenmarkt wel zo goedkoop is valt nog te betwijfelen.......na wat rond te bellen naar verschillende bedrijven is het heel goed mogelijk dat men dezelfde band voor dezelfde prijs er gemonteerdt en gebalanceerdt om heeft zitten......"

Arie,

Dat klopt inderdaad, rondbellen kan zeker geen kwaad alvorens tot bestelling over te gaan. Het valt me op bij genoemde site's dat de prijsverschillen groter dan wel kleiner zijn bij verschillende bandenmaten van het zelfde type merk. M.a.w. goed kijken voor je bestelt!!

Met genoemde aantal kilometers kun je inderdaad gaan betwijfelen op het zin heeft. Ga je echter naar de wintersport, met name Duitsland, Oostenrijk, dan wordt het een ander verhaal. Daar moet je auto aangepast zijn aan de weersomstandigheden en is het dus zeer goed mogelijk dat je op enig moment winterbanden moet hebben.

En winterbanden zijn natuurlijk geen vrijbrief om hard door te blijven rijden als het sneeuwt/glad is. Je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden is ook een erg belangrijke factor.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Ook op platgereden sneeuw hebben winterbanden een betere grip. Maar vaak zal de sneeuw blubberig zijn vanwege de pekel of de sneeuw is vers. Hoe dan ook, met sneeuw heb je meer grip met winterbanden. En wat de kosten betreft, zoveel scheelt het niet. Als je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet. En als je investeert in een extra set velgen kun je het wisselen zelf. En wat dat mode verschijnsel betreft om met "stoere" zwarte stalen velgen te gaan rijden, bij mij zitten er mooi wieldoppen op!

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

stel, men rijdt 7500 km op jaarbasis en men heeft net nieuwe 'zomer' banden, deze kunnen pakweg rond de 45dkm zitten bij normaal gebruik.
dat is dus 6 jaar rijden.......is het dan zinvol om de dure winterbanden aan te schaffen omdat de zomerbanden dan niet slijten? er van uit gaande dat de auto met 4 jaar weer ingeruild word? dan zijn de zomerbandjes nog niet aan vervanging toe.....dan koopt men net weer een ander of nieuwer type auto waar net die winterbanden weer niet onderpassen.......... nog steeds voordelig???? volgens mij niet....

gaat men op wintersport....dan wordt het een geheel ander verhaal, zoals moose al omschrijft...dan is men genoodzaakt om winterbanden te monteren..

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

In jouw voorbeeld komt het idd niet goed uit. Pas als iedereen 2 sets met banden heeft schiet het voor de automobilist die weinig km's maakt ook op. Dan blijven de extra banden bij de auto en zodra je een nieuwe koopt zitten daar ook weer extra banden bij. In Oostenrijk is dat heel normaal.

En iemand die zo weinig km maakt, die is ook veel eerder geneigt om thuis te blijven als het gaat sneeuwen. Iemand met 50.000 km per jaar zal de auto niet zo snel laten staan en daarvoor is een extra set banden goed te doen.

Maar waarom noem je het "dure" winterbanden? Mijn huidige Vredestein Snowtrac 2 195/65 R15 91 waren € 60.- per band. Volgens mij zijn mijn zomerbanden duurder.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik noem het 'dure' banden, omdat het geen noodzaak is.......dus voor 9 van de 10 mensen een behoorlijk flinke uitgave...

j.beunderman (0), 17 jaar geleden

Beste Arie, Richard en anderen,

Ben je even weg en dan is er een enorme discussie ontstaan... Ik zal mijn situatie nog wat nader toelichten. Komende krokusvakantie reis ik af naar Oostenrijk voor wintersportvakantie. Ik kan niet voorzien of we volgend jaar en het jaar daarop weer gaan etc. Ik denk wel dat we nog wel eens door Duitsland zullen reizen in de winter. En zoals bekend zijn winterbanden daar zijn winterbanden verplicht. En als ik die banden toch heb dan kan ik ook mijn huidige banden (Michelin Engergy) uitsparen. Inderdaad voor winterbanden ben je 60/70 per stuk = +/- 180 / 210 euro kwijt. Maar nu komt het: de velgen de montage de BTW. Uiteindelijk ben je 500,- euro kwijt. Vooral als je bij de peugoetdealers gaat navragen. Dan gaat het zelfs richting de 600,- euro. Dat komt vooral door die velgen. Dat is veel geld heren. Hier geef ik Arie 549 gelijk in.

Moose (0), 17 jaar geleden

Jochem,

Als je niet zeker weet dat je de komende jaren nog eens gaat (het is wel verslavend hoor) is het mischien een optie om banden te huren. Kost natuurlijk ook wel het nodige maar is voor nu wel voordeliger. Als je googled op "winterbanden huren"o.i.d. vind je wel wat bedrijven die dit doen.

Overigens gaan er vier banden onder een auto. Jouw rekensommetje heeft betrekking op drie banden ;-)

Alvast een goede vakantie toegewenst, ik moet nog ietsje langer wachten.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

De extra velgen zijn idd een wat dure uitgave. Maar deze zijn misschien ook 2e hands te vinden. Ik heb mijn stalen velgen gekocht bij een bedrijf dat voornamelijk banden en lichtmetaal velgen monteert. Voor € 60.- had ik 4 bijna nieuwe stalen velgen en bijpassende wieldoppen. Ik betaalde overigens voor banden plus montage en balanceren (en echt nieuwe ventielen, niet alleen op de rekening zoals bij kwikshit) ongeveer € 280.- Dat was dan wel in Duitsland.

Maar zelfs € 280.- is een hele uitgave en al is het over het algemeen genomen niet zoveel duurder aangezien je zomerbanden niet slijten, dan moet je die € 280.- nu wel kunnen investeren. En dan kan voor sommigen soms best een probleem zijn, het is gewoon veel geld. Arie vindt winterbanden duur omdat ze niet noodzakelijk zouden zijn. Persoonlijk vind ik winterbanden wel noodzakelijk, maar dat is gebaseerd op mijn eigen situatie.

En wat dat huren betreft. Als je een week gaat dan is het wellicht interessant om eens naar de prijs te informeren. Maar volgens mij is het bij 2 weken al niet meer interessant. Dan betaal je volgens mij al meer dan € 200.- en wordt kopen veel interessanter. Maar informeren kan uiteraard nooit kwaad.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

overigens is het in duitsland nog niet helemaal verplicht..........men moet bij bepaalde weers omstandigheden voorzien zijn van winterbanden....dat is bij sneeuw en ijzel......bij alleen temperaturen onder 0 zonder neerslag mag men daar gewoon met zomerbanden rijden.

rijdt met met winterse omstandigheden toch met zomerbanden...risceert men een boete van 20 tot 40 euro...afhankelijk van de situatie.
dus helemaal verplicht is het daar ook nog niet..!

ga je alleen dit jaar naar oostenrijk wordt het verhaal indd anders....maar dan nog zou ik shoppen voor een gebruikte set(met meer dan 4mm profiel) of indd huren voor die paar dagen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum