Peugeot 406 2002: Nieuwe drukgroep, heb ik een fabrieksfoutje?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW12TED4 (4HX)

Ik wil binnenkort mij koppeling vervangen. Daarvoor dus een koppelingskit aangeschaft van Valeo, frictieplaat, drukgroep en druklager. Nu was ik mijn nieuwe aanwinst eens aan het bewonderen en toen viel mij wat op. Dit is het setje:

Wat mij nu opviel is dat er een ring aan het uiteinde van de vingers van de drukgroep, waar dat normaal niet zo is (voorzover ik dat op verschillende plaatjes via google gezien heb). Nu kan ik me goed voorstellen dat een dergelijke ring beter past met een druklager dan de losse vingers en dus langer mee zou moeten gaan, maar mij viel vervolgens op dat deze ring aan de buitenkant van de drukgroep "hangt" aan drie kleine pootjes welke elke aan een vinger hangen. Indien je nu zou gaan ontkoppelen komt volgens mij alle kracht van het druklager op die drie kleine pootjes en drie vingers van de drukgroep. Zo dus:

Zou deze ring niet verkeerd om gemonteerd zitten? Vanaf de binnenkant van de drukgroep (waar de frictieplaat dus zit) bedekt de ring wel alle vingers. Zie:

De vraag aan iemand die al eens een dergelijke koppeling vervangen heeft, hoort de ring zo te zitten? Of heeft mijn drukgroep een fabrieksfoutje?

Richard9710

Geplaatst door Richard9710 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dit is nu een koppeling waar aan getrokken wordt om deze te ontkoppelen . Demontage van de bak zal enige problemen geven omdat het lager aan de hefboom blijft hangen . Er moet dus wat meer losgehaald moeten worden dan anders. Druk dus nu niet het lager in de koppeling ,dit moet je bij montage van de bak doen. Even wat kracht op de bediening en klik hij zit . Succes.

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Mooi, ik heb dus geen fabrieksfout. Dat is fijn te weten. Ik heb dus eigenlijk geen druklager maar een treklager. Dit lager draait dan dus wel continue met de motor mee, in tegenstelling tot een druklager wat alleen gaat draaien als de koppeling wordt bediend. Wat ook fijn is te weten waaraan de bak straks blijft hangen als ik hem er niet zomaar van af krijg, aan het treklager dus.

Alvast bedankt en mochten er nog meer tips zijn hou ik mij aanbevolen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dat lager draait al zeker de laatste 25 jaar mee dus niets bijzonders. Die trekveer die je bij een A of B kadett zag hebben ze weg gelaten en het pedaal onder een lichte spanning! Zo lang je je voet maar niet tegen het pedaal laat rusten is er niets te vrezen .
Groeten.

erik lett (0), 11 jaar geleden

Maak bij de franse auto,s niet uit
Gaan toch altijd verrot
En dat krijgen ze denk ik de eerste 50 jaar ook niet onder controle vrees ik

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Alles gaat verrot, ligt er maar net aan hoe je er mee omgaat. Ik heb nu 397.600 op de teller staan, met de originele koppeling er nog in en die doet het nog perfect. Ik ga de koppeling vervangen omdat ik de bak ga vervangen en als de bak er toch af is gaat de koppeling ook meteen mee zodat ik niet over 100.000 kilometer weer de bak er af moet halen.

erik lett (0), 11 jaar geleden

Nou dan kan je er echt een strikje omdoen
En naar het museum brengen
Dat maak je niet meer mee denk ik zo
Als je bij de dealer komt en een praatje maak
Als je dan rond de 100000 km zit ben je bijna aan de beurt

Mart76 (0), 11 jaar geleden

@richard. Ook hier een originele drukgroep en koppeling met een stand van 370.000 km.
Klein detail. De 2.2 Hdi heeft een beduidend betere drukgroep van de 2.0 Hdi 80Kw motor.
Maar tof dat je doorrijdt! dingen lopen met gemak 5 ton volgens mij.

aristo0078 (0), 11 jaar geleden

hier met mijn 406 350.000 km ermee gereden, toen opeens een gierend geluid wat steeds erger was......... De drukgroep, 700 euro kosten (koppelingsplaten+drukgroep en arbeidsloon)maar hij rijdt weer.

Donkeyman2353 (0), 11 jaar geleden

[quote=Mart76]@richard. Ook hier een originele drukgroep en koppeling met een stand van 370.000 km.
Klein detail. De 2.2 Hdi heeft een beduidend betere drukgroep van de 2.0 Hdi 80Kw motor.
Maar tof dat je doorrijdt! dingen lopen met gemak 5 ton volgens mij.[/quote]
Mijn 80kw-er van '99 staat op 496.000 en heeft nog steeds de eerste koppeling.

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Zo rijden er aardig wat Franse auto's met strikjes rond. Mijn voorgaande 406 (1.8 benzine, een XU motor) was ook ver over de 350.000 km met de originele koppeling. Die is toen zonder problemen met de koppeling (überhaupt zonder problemen) ingeruild voor een andere 406 (1.8 benzine met EW motor). Die heb ik met meer dan 280.000 km ingeruild voor mijn huidige 406 en uiteraard ook zonder problemen met de koppeling.

En Mart, ik ben inderdaad van plan hier nog even mee door te rijden. Die 2.2 HDi motor is echt geweldig. Een gigantisch koppel en heerlijk soepel om mee te rijden. Ook in de bergen is het werkelijk een genot, zelfs tegen steile hellingen is het nog goed accelereren.

Mart76 (0), 11 jaar geleden

@richard9710: Ik was ook van plan om mijn 2.2 Hdi break door te rijden tot 5 ton. Helaas heeft mijn nieuwe werkgever besloten dat ik in een 1.6 Tdi SuperB mag gaan rijden.. Dus we gaan er wat op achteruit qua koppel (om het zachtjes uit te drukken). Als je dus nog een donor zoekt...

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Zo, de koppeling is al weer enige weken terug vervangen. De oude frictieplaat zag er nog goed uit en had, vergeleken met de nieuwe waarschijnlijk nog wel makkelijk 150.000 km mee kunnen gaan. Het oude druklager had al wel zijn beste tijd gehad. Het monteren van de nieuwe koppeling ging verder probleemloos. Zoals door Punt aangegeven het druklager op de geleide bus gehouden en nadat de bak er op zat aan de hevel getrokken waardoor het druklager zich in de drukgroep vastzette. De bak was er trouwens zonder problemen van af te krijgen, bleef dus niet aan het druklager hangen.

Bij het vervangen van mijn koppeling bleek mij echter dat het vliegwiel (dubbel massa) ook vervangen moet worden. Gelet op de nieuw prijzen van die dingen heb ik inmiddels een gebruikte gevonden. Het grootste deel van het werk heb ik dus al eens gedaan bij het vervangen van de koppeling maar... Als ik de bak er nu weer afhaal schiet uiteraard de hevel uit het druklager. Het oude druklager had een borgveer welke makkelijk was te verwijderen waardoor het druklager dus zo uit de drukgroep te halen was. Mijn nieuwe druklager heeft een plastic borging. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een dergelijk druklager zodat het naderhand weer makkelijk is in te bouwen samen met de bak?

En de tweede vraag. Bij het afhalen van het nieuwe vliegwiel werd mij verteld dat deze voor montage eerst zou moeten worden "opgespannen" omdat het vliegwiel van een andere motor kwam. Mij werd daar verteld dat er speciaal gereedschap voor is en dat de frictieplaat dan op het vliegwiel wordt geklemd en dan ... en dan klik. Ik snapte er eerlijk gezegd niet veel van. Ik heb uiteraard via google geprobeerd wat te vinden maar de combinatie opspannen en dubbel massa vliegwiel levert niet veel zinnigs op. Dus, moet een dergelijk vliegwiel worden opgespannen? En zo ja, kan dat zonder speciaal gereedschap en wat is het precies.

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

een vliegwiel kun je niet opspannen. er zijn wel typen waarbij de drukgroep bij opnieuw monteren teruggesteld moet worden. volgens mij zit dat systeem hier echter niet op.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Henk,de 406 staat overigens bekend als een sterke auto,weinig malheur mee.
De km standen zoals hier vermeld worden zijn eerder regel dan uitzondering.

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Harry, dus dat vliegwiel is gewoon boutjes los, oppassen dat het oude vliegwiel niet op je tenen valt, nieuwe er tegen aan en met nieuwe boutjes vast zetten? Als de drukgroep wel van het type is dat terug gesteld zou moeten worden, is dat ergens aan te zien? Ik heb de oude nog liggen dus kan ik daar naar eventueel kijken.

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

zet ff een goede foto van de drukgroep hier in het topic, en ja gewoon met nieuwe boutjes op juiste moment vastzetten. andere vraag, hoe heb je geconstateerd dat je vliegwiel defect is. of anders wat zijn er voor klachten?

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Bij het losmaken van de oude drukgroep merkte ik dat er behoorlijk wat speling zat in het vliegwiel. Het binnendeel van het vliegwiel was ten opzichte van het buitendeel ongeveer2.5 cm te draaien zonder enige weerstand. Tevens (toen naar mijn gevoel) veel zijwaartse speling wat gepaard ging met een geluid wat zeer sterk leek op een geluid wat ik tijdens het rijden ook hoor (waarvan ik eerst dacht dat het in de bak zou zitten). Die zijwaartse speling is bij het vliegwiel wat ik nu heb liggen wel iets aanwezig, maar vele malen minder en het maakt ook geen noemenswaardig geluid.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

dan moet de dubbel massa vliegwiel vv worden
http://www.youtube.com/watch?v=PoxK1bgJI... new vs old
dmv is duur met 500euro ongeveer

verder de bus die in de drukgroep zit hoort wat te bewegen
deze moet je na montage eerst beetje in het midden uitlijnen
bak erop en dan met geweld het treklager in de drukgroep duwen

toevallig exact hetzelfde deze week meegemaakt

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Oh, en wat het monteren van het druk/trek lager betreft. Dat ging de vorige keer prima. Ik had een spanband om de hevel gehangen en daar aan getrokken. Het lager floepte zo er in. Het ging zelfs zo makkelijk dat ik eerst dacht dat dat nooit goed kon zitten. Als de boel straks weer los gaat moet dat lager echter wel uit de drukgroep. Ik vraag me alleen af of ik die er wel behoorlijk uit krijg.

TrafficBandit (0), 11 jaar geleden

Zo ik zie dat het uiteindelijk allemaal gelukt is, gefeliciteerd ! ;) Bizar hoe soepel de auto weer rijdt na het vervangen van de koppeling he ? Als nieuw gewoon.

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

deze kun je gewoon ongestraft monteren. of je het lager er weer uit krijgt weet ik niet, bij deze valeo-constructie met kunststof ring nog nooit geprobeerd.

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Harry bedankt. Ik denk dat ik probeer een dop te vinden die op het druklager past, en vervolgens met een poelie trekker het lager er uit probeer te persen en tijdens dat persen de kunststof ring terug te duwen in de hoop dat deze dan er uitkomt. Of ik kijk of ik nog ergens een nieuw los lager kan krijgen.

TrafficBandit, het is nog niet allemaal gelukt. De boel moet weer open om het vliegwiel te vervangen. Maar het is inderdaad bizar hoe lekker een nieuwe koppeling koppelt.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

dat is vervelend dat bak weer af moet

zoals ik laats lager zag
toen viel me op dat er een srpingveer achter de druklager zit
deze moet je dus demonteren en dan kan je druklager eraf halen
maar dan moet dus wel drukgroep gedemonteerd zijn ivm de ring aan de andere kant zit

maar kan ook zijnd dat je van die kant niet bijkunt
dan is het proberen en hopen dat hij heel blijft
anders lager inderdaad vv

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Die veer zat bij het oude lager. Dat wat 3 seconden werk om hem los te krijgen. Mijn nieuwe lager heeft een kunststof ring (zie de foto's aan het begin van het topic), ik gok dat dat wat lastiger gaat worden.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zie het
valeo gebruikt andere borg systeem dan orgineel peugeot
als je de koppeling van peugeot kwam dan had je dezelfde lager en borgsysteem

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Nou, de boel is weer open geweest voor het nieuwe vliegwiel te monteren. Hier een zicht op de drukgroep waar het druklager nog in zit:


Na de drukgroep er af gehaald te hebben bleek dat ook Valeo een borgring gebruikt. Zie hier:


Valeo heeft de kunststof ring om de stalen borgring te verstoppen. Na het los friemelen van de borgring viel het lager zo uit de drukgroep. Daarna heb ik de kunststof ring van het druklager gehaald, even met een doekje de boel schoongeveegd, daarna de stalen borgring weer op zijn plaats gezet, wat vet er omheen gedaan en daarna de kunststof ring er over heen gezet. De kunststof ring houd de stalen borgring vast waardoor het druklager in de drukgroep duwen zonder veel kracht kan. Zodra je het druklager in de drukgroep duwt, schuift de kunststof ring van de stalen borgring maar deze pas uitveren zodra hij helemaal door de drukgroep is geduwd. Valeo maakt best mooi spul.

In ieder geval is alles prima gelukt. En dat toch zeker dankzij de tips die hier werden gegeven. Hartelijk dank daarvoor.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.