close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: nokkenas verdraaien met D-riem eraf

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: dw8

Hallo ik ben bezig met de distributieriem te vervangen van mijn 306 1.9D. Heb alles eraf liggen en ook klepspeling was niet meer ok dus nokkenas eruit gehaald. Nieuwe klepstelplaatjes gemonteerd van de juiste dikte maar nu wil ik de speling weer controleren. Dus moet ik de nokkenas ronddraaien, ik doe dit het liefst nu de riem eraf ligt maar ik wil zeker weten dat geen van de zuigers bovenin staat. Hoe kan ik dit weten. Nu zit de borgstift van rond 8mm nog in het vliegwiel voor de juiste positie van de krukas. Maar volgens mij is er nu een cilinder in BDP of niet. Dus volgens mij niet veilig om krukas te draaien toch. Wat is de goede stand van het vliegwiel om veilig de nokkenas te draaien ik dacht zelf stift eruit en krukas 45 graden verdraaien zodat alle zuigers onder BDP staan ervan uitgaande dat als de borgstift gemonteerd is zuiger 1 in BDP staat.

Geplaatst door

theunheebink (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krukas met de hand draaien kan altijd , met enig beleid.
Als tie blokkkeert, staat ie niet goed...., dan even stukje terug en dan nokkenas draaien.

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

Maar een tikje is al genoeg om een klep te verbuigen en ook met die compressie zet je best wel kracht. Maar ik wil graag weten of er een zuiger in BDP staat als de borgpen in het vliegwiel zit want als dit zo is weet ik zeker dat als ik de krukas 45 graden verdraai (nadat de pen eruit is gehaald) er geen enkele zuiger bovenin meer staat.

theunheebink 0

14 jaar

Ach kom, zo snel heb je geen kromme klep hoor....de zuiger drukt in lengterichting..
Overigens zou ik dan 90 graden draaien....

Beunhaas 1085
badge vip badge

14 jaar

Als je geen last van de compressie wilt hebben, dan draai je de gloeibougies er toch even uit? Als je de krukas gaat verdraaien, merk em dan eerst even af op bijv. het tandwiel in de positie met pen er in. Is nadien iets gemakkelijker terugvinden van het vliegwielgat! En......niet té bang zijn hoor.

hans4074 0
badge

14 jaar

maar welke stand heeft de krukas nu met de borgpen in het vliegwiel (zuiger 1 in BDP of niet). Dit is wel belangrijk om te weten zodat je een beginpunt hebt van waaruit je kunt draaien. Anders weet je helemaal niet waar de zuigers zijn.

theunheebink 0

14 jaar

Er staan vast en zeker 2 zuigers in BDP en het zullen waarschijnlijk 1 en 4 zijn, echter......het lukt me niet dit exact te vertellen omdat het niet boeiend is om dit tijdens kleppen stellen of distributieriem vernieuwen te controleren. Wil je het persé weten, volg dan de tip op en draai de gloeibougies eruit.
Ben je gelijk van je compressie af en kun je bijv. met een stuk lasdraad, via het gaatje van de gloeibougies, voelen waar de zuigers staan.

hans4074 0
badge

14 jaar

Is het bij peugeot niet zo dat als je vliegwiel geborgd is, alle zuigers op zelfde hoogte staan? Er staat geen een zuiger in BDP of in ODP. Ze staan er net tussenin. Dan kun je volgens mij zonder problemen je nokkenas draaien en je klepspelling controleren.
En anders draai je zoals hans zegt je gloeibougies eruit en controleert met een lasdraad de hoogte van je zuigers.

205freak 0

14 jaar

Vandaar de twijfel, want bij de oudere motoren van peugeot was dit inderdaad wel het geval. Feit is (o.a. bij DW8), dat als de blokkeerpen in het vliegwiel zit, je de nokkenas niet een volledig rondje kunt draaien zonder een zuiger te raken, m.a.w. dan staan er toch 2 zuigers bovenaan in geblokkeerde toestand van de krukas.

hans4074 0
badge

14 jaar

volgens mij klopt dit want in een vraagbaak heb ik een verhaal gelezen over het kleppen stellen bij een DW8. Ze zeggen het volgende monteer de blokkeerpennen, verwijder dan de D-riem en dan de nokkenas (eerst pen bovenin eruit). Dan bij het terug monteren van de nokkenas eerst borgpen vliegwiel er weer uit dan krukas 90 graden roteren linksom (nu heb je een veilige stand voor de nokkenas montage) dus hieruit maak ik op dat je de zuigers wel in BDP hebt staan als de pennen erin zitten.

theunheebink 0

14 jaar

Voor het juiste afstellen van o.a. een nieuwe distributieriem heb je eigenlijk een tensie-meter (seem-meter) nodig. Bij een DW8 moet je uiteindelijk uitkomen rond de 50 seem en dat voelt best strak. Hoeveel kracht je zet is op afstand niet te beoordelen, maar de 1.5 cm. die je opgeeft tussen nokkenas en pomp lijkt me vrij veel, zeker als dit de speling is als alle blokkeerpennen er nog in zitten.

Was bezig met antwoord geven op je juist gestelde vraag over speling van de nwe distr.riem, maar bij plaatsen van mn antwoord was je vraag weer verdwenen. Magic???

hans4074 0
badge

14 jaar

De vraag omtrent het spannen van de D-riem was door de Moderator aan dit Topic toegevoegd.
Helaas heeft Teun dit stukje verwijderd en in een nieuw Topic ondergebracht.
Dit nieuwe Topic is komen te vervallen.

Teun

Hou de vragen omtrent het probleem onder 1 Topic.
Hou het voor de lezers en mensen die u proberen te helpen goed overzichtelijk.
Dit bevorderd doorgaans een snelle oplossing.

Gr. paul (Moderator Problemcar)

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Als je de nokkenas eraf hebt liggen dan blijft de compressie gelijk. Hiermee bedoel ik dat bijv. cilinder 1 en 4 BDP staan, en 3 en 2 ODP.
Bij het 90° verdraaien van de krukas, staan alle 4 de zuiger halverwege en kun jij draaien met je nokkenas wat je wil.

S6

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ik had juist het idee dat deze 1,5 cm wat te strak was omdat de oude riem met gemak ongeveer 2cm op en neer kon (tussen de uiterste standen gemeten) daarbij zat er een soort tik in de riem alsof hij wat te los zat.
P.S. het is een DW8 met airco

theunheebink 0

14 jaar

Als je je nokkenas wilt verdraaien met een geborgde krukas door een pen in je vliegwiel dan staan althans bij mijn TU3JP (206, benzine 1.4, '99) motor zuigers 1 en 4 in het bovenste dode punt. Hoe dat bij jouw motor is weet ik niet maar zoals Ralf_Jensen zegt als je 2 zuigers in BDP hebt staan (ongeacht 1en4 of 2en3) verdraai dan je krukas 90 graden! Dan staan je zuigers allemaal halverwege en kan je probleemloos je nokkenas verdraaien zonder dat je kleppen je zuigers raken. Wel ff merkjes zetten zodat je niet in de war raakt als je je d-riem weer erop wilt zetten.

Bumper83 0

14 jaar

Heb de krukas 90 graden verdraaid en kon de nokkenas veilig roteren alle kleppen zijn nu in orde. Riem zit er weer op en hij loopt mooi dus denk ik dat alles in orde is nu. Bedankt en tot horens.

theunheebink 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.