close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Normale of speciale bougies bij LPG ?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16v

Er zit een onderhoudsbeurt aan te komen en die wil ik graag zelf uit gaan voeren. Eén van de dingen die moet gebeuren is het vervangen van de bougies. Aangezien de auto op LPG loopt vroeg ik me af of ik hier nog rekening mee moet houden bij de keuze voor bougies. Kan ik gewoon de normale bougies gebruiken of moet je voor LPG een speciaal type hebben. Ik hoop dat er iemand is die het antwoord weet.

Geplaatst door

TrafficBandit (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De bougies gebruiken die voor deze auto zijn voorgeschreven, echter de electrode afstand op 0,8mm zetten.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Hans, Bedankt ! Ik ga het proberen.

TrafficBandit 0

16 jaar

Echte speciale zijn er niet. Ik gebruik altijd de NGK LFR5B en die voldoen prima voor mijn 1.8 16v. Ze passen ook in de 2.0 16v

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Ik heb nog een beetje zitten spitten op internet en het enige wat echt belangrijk schijnt te zijn is het verkleinen van de elektrode afstand. NGK bougies worden ook vaak aanbevolen maar daar heb je er ook zoveel verschillende van dat ik ook niet meer weet welke je nou moet hebben. Zal eens kijken of ik die NGK LFR5B kan vinden.

Het verkleinen van de elektrodeafstand wordt hieronder uitgelegd (artikel van de AMT.nl site):

Vraag: In het artikel over bougie-ontwikkelingen in AMT nr 12 1998 (zie Autotechnisch archief; Onderdelen; Bougies: Bougie-ontwikkelingen nij NGK) schrijft u dat de elektrode-afstand van bougies van motoren die op gas draaien kleiner moet zijn om een hogere ontsteekspanning te verkrijgen. Hoe verklaart u het een en ander, als de elektrode-afstand wordt verkleind, neemt de ontsteekspanning toch juist af? Op een motorscope zijn de ionisatiepiek en de vonkspanningslijn toch lager als de elektrode-afstand van een bougie wordt verkleind? Berust het schrijven op een vergissing of ligt er een andere uitleg ten grondslag?

Antwoord: Eerst even vertellen welk effect het draaien op LPG heeft op de bougie en de ontsteekspanning. Bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting wordt de neus van de bougie, dus ook de centrale elektrode, heter wanneer er op LPG wordt gedraaid dan op benzine. Dat geldt als de verdamping van de LPG in de verdamper en niet, zoals bij benzine, in het inlaatsysteem en/of in de cilinder plaatsvindt. Volgens metingen van NGK en Champion wordt de centrale elektrode ongeveer 50 IC heter dan op benzine. De benodigde ontsteekspanning op LPG is ongeveer 4 kV hoger dan op benzine, hoewel de centrale elektrode heter is en er dus een lagere ontsteekspanning nodig is. Dat komt doordat de chemische samenstelling van LPG en benzine verschillend is, het kost meer moeite om het LPG te ioniseren. Hetzelfde verhaal geldt ook voor aardgas dat als gas wordt toegevoerd. Het verkleinen van de elektrodeafstand geschiedt om de benodigde ontsteekspanning op ongeveer hetzelfde niveau te houden als die van de motor op benzine. Dan is de levensduur van de hele ontstekingsinstallatie gelijk. Vermoedelijk hebben we dit aspect in het genoemde artikel niet duidelijk genoeg uiteen gezet.

TrafficBandit 0

16 jaar

LFR5B wordt ook aanbevolen door NGK.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.