auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Ontluchten Peugeot 106

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik ben in het bezit van een Peugeot 106 1.6 automaat. Nu krijg ik het kachelsysteem niet ontlucht. Wat ik reeds heb gedaan is het volgende:

- Nieuwe koppakking gemonteerd
- Nieuwe thermostaat gemonteerd
- Nieuwe waterpomp gemonteerd
- Nieuwe koelvloeistoftemperatuurzender gemonteerd
- Nieuwe temperatuurzender gemonteerd

Nu krijg ik als ik de 3 ontluchtingsnippels open zet wel koelvloeistof uit het thermostaathuis en uit de radiateur maar niet uit de kachelslang.
Als ik de motor op temperatuur breng totdat de vin aanslaat heb ik geen lucht uit de 2 bovengenoemde nippels maar wel uit de kachelslangnippel.
Als ik het gas loslaat dan komt er wel even koelvloeistof uit de nippel van de kachel maar dan alleen als ik gas loslaat en niet meer bij gas geven.

Verder wordt de kachel maar lauw en bij rijden loopt de temperatuurmeter op tot in het rode gebied op de meter terwijl de temperatuur van de koelvloeistof maar 50 a 60 graden is.

Nu is mijn vraag hoe krijg ik uit het secundaire systeem de lucht weg en hoe moet je deze auto's goed ontluchten?

Dan heb ik nog een vraag:

Op het vliegwielhuis van de automaatbak zit een blikken bakje met een ingang en een uitgang. Hier wordt op de ingang de aanvoerslang van de kachel vanuit het thermostaathuis op aangesloten en op de andere zijde gaat de slang verder naar de aanvoerzijde van de kachel.

Weet iemand waat dit bakje voor dient?

Mvg van Weerden

Geplaatst door

pwvw (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat zal een warmtewisselaar zijn voor de automaatbakolie. In de winter is de olie eerder warm en in de zomer koelt het de olie.

moderator 0
badge

11 jaar

Ok dat verklaart dat bakje dan wel. Maar nu rest mij alleen dan nog het luchtprobleem waar ik mee zit.

pwvw 0

11 jaar

Gewoon , de auto laten draaien , voldoende koelvloeistof in het tankje , nippel los draaien totdat er koelvloeistof uit komt , dit kan even duren.
Als de reparaties goed uitgevoerd zijn , dan moet het zo goed komen.
Thermostaat er op de juiste wijze in en de juiste zender gemonteerd , origineel ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Alles is op de juiste wijze gemonteerd en met originele onderdelen.

De auto heeft vanmiddag bijna 3 uur gelopen met de nippel open maar er komt niets. Er zijn ook geen verstoppingen.

pwvw 0

11 jaar

Wel met de dop van het exspansievat erop ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Deze zit er inderdaad op. Maar hoe vul je dit systeem exact? De een zegt met een opengesneden fles om zo boven het kachelpijl te blijven en een ander zegt gewoon vullen.

pwvw 0

11 jaar

In principe zit je niveau hoger dan je ontluchtingsnippel , je kunt het tankje hoog houden , maar hij zou vanzelf moeten ontluchten.
Tankje vullen tot de max streep en ontluchten, als dit niet gaat ? zou je even druk op het tankje kunnen zetten , max 1 bar , dan moet je de lucht er toch uit kunnen krijgen.
Blijf het raar vinden , dat het vanzelf niet gaat.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

In principe heb je gelijk alleen zit bij een 106 het expansievat aan de radiateur vast en zit het max niveau onder het kachelniveau. De 106 schijnt ook moeilijk te ontluchten te zijn alleen nergens kan ik een oplossing vinden vandaar het topic.

pwvw 0

11 jaar

Als je hem helemaal vol gooit , dop erop , auto starten , druk kan nu nergens anders heen dan via je ontluchtingsnippel weg.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Er zullen vast meerdere ontluchtmethoden zijn die (na lang ploeteren) werken, maar de juiste is om ervoor te zorgen dat het tijdelijke vul-niveau hoger komt te liggen, hetzij door een al dan niet aanwezig expansievatje tijdelijk hoger te hangen of door een (zelfgemaakt) vulreservoirtje aan te brengen op de radiateur-opening waarmee het niveau tijdelijk hoger gezet kan worden. Alle ontluchtpunten openen, systeem vullen en wachten tot alle lucht eruit is, nippels sluiten en het systeem zover afvullen dat er ongeveer 1ltr. vloeistof extra "boven" staat. Motor in deze toestand, dus met extra vloeistofverhoging, warm laten draaien tot koelfan inslaat. Wil je tijdens het warmdraaien tussendoor nog een keer ontluchten, zet dan de motor uit en wacht even alvorens de ontluchtnippels te openen.

hans4074 0
badge

11 jaar

Allereerst nog aan iedereen de allerbeste wensen voor 2013.

Ik ben nu een dikke week verder. De lucht is uit het systeem weg dmv het niveau omhoog brengen. Nu heb ik alleen nog steeds het probleem dat de temperatuurmeter nog op 3/4 van de meter staat bij +/- 90kmh. Bij 120 kmh staat die tussen 3/4 en rood in. Mijn inziens is dit veel te hoog. Gemeten temperatuur van de koelvloeistof in het expansievat aan de radiateur na een stuk rijden ( en dus op temperatuur ) 75 graden. Onderste slang en bovenste slang zijn warm met openstaande thermostaat en voelen hard aan.

Bij stationair draaien gaat de koelvin niet aan. Bij stationair komt de meter ook niet boven de helft van de meter. Op 3/4 van de meter slaat de koelvin in.

Wat kan het nu nog zijn?

pwvw 0

11 jaar

De zenders die je gemonteerd hebt , waren dat originele of imitatie, ik denk dat er niet zoveel meer aan de hand is , maar dat je meter teveel afwijkt.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Dat zijn originele zenders.

pwvw 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.